چرا رنگ عسل ها با هم متفاوت هستند؟!

امروز ما در مورد انواع مختلف عسل صحبت خواهیم کرد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تمامی عسل‌های موجود در مغازه‌های مختلف، علارغم داشتن رنگ‌های متفاوت، طبیعی هستند. عسل شبدر، عسل گل وحشی، عسل گندم سیاه و سایر عسل‌ها در طعم‌های مختلف و با تفاوت رنگ وجود دارند.

رنگ‌های متفاوت یعنی چه؟

به طور کلی، هرچه عسل با رنگ روشن‌تری باشد، طعم آن ملایم‌تر خواهد بود. برای مثال عسل تهیه شده از اقاقیا رنگ روشن‌تر و ملایمی دارد و به همین ترتیب، دارای طعم ملایمی نیز می‌باشد. عسل تهیه شده از شکوفه پرتقال کمی طعم مرکبات دارد و رنگ آن کمی نارنجی است.

با تیره‌تر شدن عسل، طعم آن غلیظ‌‌تر می‌شود. عسل گل وحشی که بسیار تیره‌تر است، طعم بسیار قوی و غلیظی دارد. عسل گل وحشی از چندین منبع گل یا یک گیاه چند گل به دست می‌آید. بنابراین‌، زنبورها در یک پوشش گیاهی  قرار دارند و همه چیز را در همان محیط جمع می‌کنند و به کندو می‌آورند.

آیا تفاوت رنگ‌ عسل بخاطر گلهاست یا تفاوت نوع زنبورها؟

تفاوت در گرده گل باعث تفاوت در رنگ

عطر و طعم عسل و رنگ آن مستقیماً از گل حاصل می‌شود و هیچ ارتباطی با نوع زنبور عسل یا چیز دیگری ندارد. گل‌های خاص طعمهای خاصی دارند و شهد خاصی دارند و این همان چیزی است که زنبورها تولید می‌کنند.

تفاوت بین عسل روشن و تیره

عسل یک ماده جادویی است که هم دارای رنگ تیره و هم رنگ روشن می‌باشد که توسط زنبور‌ عسل، این موجود زنده کوچک ساخته می‌شود. چه چیزی باعث می‌شود که عسل تیره یا روشن باشد؟

عسل رنگ خود را از گرده‌ای می‌گیرد که کندو برای ساخت آن جمع می‌کند. از آنجا که گیاهان در دوره‌های مختلف سال شکوفا می‌شوند و زنبورهای عسل تقریباً در تمام طول سال عسل جمع‌آوری می‌کنند، یک کندو می‌تواند از فصلی به فصل دیگر، عسلی با رنگ کاملا متفاوت تولید کند. همه آنچه باعث ایجاد این تفاوت رنگ در عسل می‌شود، گرده جمع‌آوری شده است.

طعم و مزه عسل با رنگ‌های مختلف چگونه می‌باشد؟

 

عسل تیره یا روشن

مارینا مارکیس در کتاب خود (متخصص عسل)، چنین می‌گوید که شما می‌توانید، تنها اطلاعات محدودی درمورد عسل با توجه به رنگ آن داشته باشید: “هر نوع عسل به طور کلی در یک محدوده رنگی با تفاوت‌های جزئی قرار دارد؛ اما نمی‌توان برطبق رنگ آن، طعم و مزه مورد انتظار آن‌را پیش بینی کرد.”

به طور کلی، عسل‌های روشن، ملایم بوده و عسل‌های تیره غلیظ و غنی هستند؛ اما استثنا‌هایی نیز وجود دارند. به عنوان مثال، گرده گل علف‌های طلایی، باعث تیره شدن عسل می‌شود؛ اما طعم مزه دار غلیظی ایجاد نمی‌کند. در مقابل، عسل تهیه شده از گیاه توپلو(جنس Nyssa از خانواده ی sourgum  نوعی درخت در آمریکایی شمالی)، معروف به داشتن طعمی قوی و میوه‌ای هست؛ اما تقریبا همواره یک رنگ زرد روشن و شفاف دارد.

زنبورها از هر گرده‌ای که پیدا کنند استفاده می‌کنند، بنابراین اگر گیاهان زیادی در یک منطقه شکوفا شوند، عسل حاصل از آن‌ها ترکیبی بی نظیر از انواع مختلف با رنگ و طعم منحصر به فرد خواهد بود. عسل‌های تولید شده از گیاهان تک گل، مانند شبدر، طعم ثابتی دارند؛ اما فقط زمانی می‌توانند تولید شوند که تنها از این گیاه در آن منطقه موجود باشد.

عسل تیره و روشن

تمامی عسل‌های موجود در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها روشن و تیره نیستند؛ بلکه اغلب آن‌ها دارای رنگ نارنجی طلایی هستند که البته از برندی به برند دیگر متفاوت می‌باشند. شاید چنین فکر کنید که این عسل‌ها کاملا طبیعی هستند؛ اما واقعیت این است که، برای تهیه عسل با چنین رنگی که ما بین تیره و روشن باشد، باید آن‌را به شدت پردازش، مخلوط و پاستوریزه کنند تا به این شکل باشد. در واقع آن عسل‌های کاملا تیره یا روشنی که غیرمعمول به نظر می‌آیند، ظاهری کاملا طبیعی دارند و به احتمال زیاد عسل خالص محلی هستند.

به گفته زنبورداران رنگ عسل‌ها از بسیار روشن تا بسیار تیره متغیر هستند؛ اما عسل‌های خالص و  خام و فیلتر نشده تقریبا همیشه تیره و مات هستند و این نوع عسل‌ها گرده طبیعی و عطر و طعم سالمی دارند. در حال در خرید عسل طبیعی باید همیشه از فروشگاه معتمد و یا دارای برگ آزمایش عسل خرید کرد تا از طبیعی بودن آن مطمئن بود. فروشگاه اینترنتی هانیلی عرضه کننده انواع عسل از مناطق مختلف ایران با رنگ و رایحه‌های متفاوت می‌باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید