میزان مناسب مصرف عسل چقدر است؟

یک سوال متداول که بسیاری از افراد همواره درمورد میزان مصرف عسل دارند و به دنبال یک پاسخ علمی و منطقی برای آن هستند، این است که هر روز چه مقدار عسل می‌توان مصرف کرد؟
به عنوان یک قانون کلی، در مورد یک رژیم غذایی متعادل و طبیعی، بیش از 10 قاشق چای خوری عسل (که حدود 50 میلی لیتر است) در روز توصیه نمی‌شود. البته این مقدار براساس پیشنهاد برخی از فروشگاه‌های معتبر عسل تعیین شده است و بر اساس نظریه‌های پزشکی با داده‌های علمی تعریف نشده است.

روزانه چقدر عسل بخوریم؟

میزان عسلی که یک فرد می‌تواند مصرف کند می‌تواند یک چالش دشوارباشد. مقداراستاندارد عسل که هر فرد می‌تواند مصرف کند، کاملاً به رژیم غذایی و سبک زندگی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک فرد هر روز ازغذاهایی با محتوای قند بسیار کم با یک سبک زندگی بسیار فعال و با پیروی از یک رژیم ورزشی منظم مصرف کند درحالی که در مقابل فرد دیگری ممکن است از مواد غذایی قندی به مقدار زیاد استفاده کند و تحرکی در طول روز نداشته باشد. بنابراین، میزان عسل تجویز شده روزانه برای افراد مختلف یکسان نخواهد بود.

شکر فرآوری شده را تا حد ممکن با عسل جایگزین کنید

طبق اصلی که به طور گسترده شناخته شده است، مصرف بیش از حد هر ماده غذایی، از جمله عسل عاقلانه نیست؛اما توجه داشته باشید که تمامی مواد شیرین عملکرد و اثر یکسانی ندارند.
یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک تغذیه سالم، قرار دادن عسل در هرم غذایی روزانه می‌باشد. به عنوان مثال، در نوشیدنی‌های معمول خود به جای شکر از عسل مقوی استفاده کنید، حتی می‌توانید هنگام خوردن صبحانه عسل را جایگزین مربا کنید. به طور کلی می‌توانید در بسیاری از موارد به جای شکر از عسل استفاده کنید.
برخی از افراد همچنین نگرانی و سوال دیگری که راجب مصرف عسل دارند این است که آیا عسل باعث افزایش وزن می‌شود یا خیر؟ باید گفت که اصل افزایش وزن بسیار ساده است: هنگامی که یک ماده را بیش از مقدار مورد نیاز بدن خود مصرف کنید، صرف نظر از اینکه قند، چربی یا عسل باشد، کالری اضافی ناشی از آن به صورت چربی در بدنتان ذخیره می‌شود که افزایش چربی هم منجر به افزایش وزنتان می‌شود. در واقع منظور ما این است که با مصرف بیش از حد عسل قندهای بیشتری را وارد بدن نکنید بلکه تا حد ممکن قندهای فرآوری شده، تصفیه شده و مصنوعی موجود در رژیم غذایی فعلی خود را با یک ماده شیرین بهتر و سالم‌تر، یعنی عسل جایگزین کنید.

میزان مصرف روزانه

آقای دکتر رون فسندن در کتاب “انقلاب عسل” درباره مصرف عسل می‌گوید: روزانه چه مقدارعسل کافی است؟ به طور کلی، سه تا پنج قاشق غذاخوری عسل در روز کافی است. یک رژیم مناسب این است که صبح‌ها یک یا دو قاشق غذاخوری عسل همراه با میوه یا ماست یا غلات مصرف کنید. یک قاشق غذاخوری دیگر باید قبل از خواب مصرف شود. در مابین این دو وعده، یک یا دو قاشق غذاخوری دیگر می‌تواند با تنقلات میوه‌ای یا در مواد غذایی پخته شده مصرف شود یا همانطور بلعیده شود. هر قاشق غذاخوری عسل حاوی حدود 60 کالری می‌باشد. به طور کلی، درصد کل کالری مورد نیاز تامین شده از قندهای نباید بیش از 10٪ باشد. بنابراین، مصرف 180 تا 300 کالری عسل در روز کافی است، مگر اینکه انرژی بیش از حد اجازه مصرف اضافی را بدهد. ”

ارزش غذایی عسل

USDA وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، اطالاعات زیر را درمورد میزان انرژی موجود در 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل خالص ارائه داده است.
• کالری: 64
• چربی: 0 گرم
• سدیم: 0 میلی گرم
• کربوهیدرات: 17 گرم
• فیبر: 0 گرم
• قندها: 17 گرم
• پروتئین: 0 گرم
کربوهیدرات
کالری موجود در عسل از کربوهیدرات‌ها به ویژه قند تأمین می‌شود. قند موجود در عسل حدود 50٪ گلوکز و 50٪ فروکتوز است. شاخص قندخونی عسل به نوع عسلی که خریداری می‌کنید، بستگی دارد ؛ اما منابع مختلف تخمین می‌زنند که این شاخص در حدود 58 با بار گلیسمی 12 باشد.
چربی
در عسل چربی وجود ندارد.
پروتئین
عسل حاوی مقادیر کمی پروتئین است (در برخی از محصولات عسل تا 06/0 گرم). از این رو مصرف عسل برای تأمین پروتئین مورد نیاز روزانه کافی نیست.
ویتامین‌ها و مواد معدنی
ویتامین‌ها و مواد معدنی که در عسل وجود دارند، شامل ویتامین‌های گروه B، کلسیم‌، مس‌، آهن‌، روی و سایر موارد می‌باشند که عمدتا از خاک و گیاهان تولید کننده شهد حاصل می‌شوند. کیفیت عسل و مقدار مواد معدنی موجود در آن به محل ایجاد و نحوه فرآوری آن بستگی دارد. به طور کلی، می‌توان گفت عسل تیره ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدتری نسبت به عسل کم رنگ فراهم می‌کند.

فواید عسل

شواهد و مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند خاصیت درمانی فراوانی دارد و فواید زیاد برای سلامتی می‌تواند داشته باشد. البته باید توجه کرد که برای دیدن فواید مصرف عسل باید، از آن به میزان متعادل استفاده کرد. از جمله فوایدی که عسل می‌تواند برای سلامتی داشته باشد، موارد زیر می‌باشند
• تسکین صرفه
• تقویت سلامتی بارداری
• بهبود زخم
• کاهش خطر سرطان

میزان مجاز مصرف عسل طبیعی موضوع ساده ای نیست که بتوانیم به سادگی در مورد آن نظر بدهیم. پارامترهای مختلفی بر روی میزان مصرف عسل اثرگذار هستند؛ اما در حالت کلی، در صورت نبود هیچ گونه محدودیتی هر فرد می‌تواند با قانون کلی که در مورد آن بحث کردیم، پیش برود. بهتر است برای استفاده دائمی از خواص درمانی و سلامتی عسل حتما توجه داشته باشید که تنها باید از عسل 100 درصد طبیعی استفاده کنید. سایر عسل‌ها یا عسل مصنوعی شرایط خاص خود را دارند. در مورد مصرف اینگونه عسل‌ها باید بر اساس میزان ساکاروز و برخی پارامترهای دیگر تصمیم گیری کرد. بهتر است از مصرف عسل‌ها صرف نطر کنیم و تا حد توان از عسل‌ طبیعی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید