ناگفته‌های زهر درمانی در زیبایی و نیش زنبور عسل

زهردرمانی به‌وسیله‌ی نیش زنبورعسل که به عنوان اپیتراپی شناخته می‌شود، عملی جامع است که در آن از زهر زنبورعسل برای درمان بیماری‌های مختلف از آرتروز گرفته تا بیماری لایم استفاده می‌شود. فراتر از درمان‌های فیزیکی با نیش زنبور عسل، در طی تحقیقی که “آن‌ول” در آزمایشگاه “گوپ” انجام داده است؛ نشان می‌دهد که زهر درمانی در زیبایی نیز به عنوان ماسک برای صورت و نیز سایر محصولات موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتی زهردرمانی اثربالقوه‌ای برای بهبود کسانی که علائمی مشابه بیماری ام‌اس دارند را نشان می‌دهد.

ممکن است هیجان انگیر باشد و از خود بپرسید: “چه اتفاقی میوفته؟” آیا قرار گرفتن در معرض زهر زنبور عسل اشکالاتی داره و خطرناکه؟ آیا ادعایی که در مورد درمان‌های جامع در خصوص زهردرمانی وجود دارد معتبر است؟ ما با متخصصان این حوزه صحبت کردیم تا بدانیم نظر آن‌ها در مورد نیش زنبورعسل (زهردرمانی) و محصولات زیبایی مرتبط با زهردرمانی چیست.

زهردرمانی چیست؟

زهر درمانی چیست؟

سانیتا پوزینا یک متخصص داخلی و بیماری لوکوم متخصص بیمارستان در نیویورک توضیح می‌دهد که “زهر زنبور زمانی از نیش آن‌ها آزاد می‌­شود که زنبورها احساس خطر کنند و از نظر تاریخی این زهر برای درمان چندین نوع بیماری استفاده می‌شود زیرا اعتقاد ب راین است که دارای خواص دارویی متعددی می‌باشد.

دکتر پوزینا همچنین اضافه می‌کند که زهر زنبور عسل در ساده‌ترین شکل حاوی ترکیبات التهابی و ضد التهابی است. از جمله یکی معروف‌ترین‌های آن به ماده‌ای به نام ملیتین مربوط است که دارای 26 اسید آمینه است و در حدود 50٪ از وزن خشک زهرنقش دارد. وی گفت: “اعتقاد بر این است که بسته به دوز مصرفی، زهردرمانی تأثیرات مثبت و منفی دارد.” همچنین حاوی اجزای دیگری از جمله فسفولیپاز ، آپامین و آدولاپیم است که همه آن‌ها برای اثرات بالقوه التهابی و اثرات ضدالتهابی که دارند مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

همان‌طور که در این مستند نیز نشان داده شده است، استفاده از شیوه‌های زهر درمانی ساده نیست چرا که برای این‌کار به یک متخصص نیاز است که یک زنبور را در منطقه خاصی از بدن قرار می‌دهد. (بیشتر اوقات ناحیه‌ه­ای که به یک یا چند دلیل دردناک باشند). زنبور اقدام به نیش زدن در پوست بیمار می‌کند ولی قبل از این‌که فوراً نیش خود را بیرون بکشد، متخصص مربوطه نیش را برای چند ثانیه در آن‌جا نگه می‌دارد.

“امی روتنبرگ” یک پزشک طبیعی که سرپرستی مراقبت‌های بهداشتی در ماساچاست را برعهده دارد می‌گوید که مهمترین مسئله‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پزشکان در این مرحله درگیر هستند.

رونتبرگ می‌گوید : برخی افراد به نیش زنبور حساسیت دارند؛ درحالی که برخی دیگر به زهر زنبورعسل واکنش آنافیلاکتیک نشان می‌دهند. بنابراین هرنوع زهر درمانی  به خودی خود باید با راهنمایی، ملاحظه و مراقبت انجام شود. هرچند زهردرمانی می‌تواند برخی بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون را درمان کند.

روتنبرگ می‌گوید: “آپیتوکسین حاوی پپتیدها و آنزیم‌هایی است که نشان داده، التهاب را کاهش می‌دهد.” وی توضیح می‌دهد: “برخی مطالعات وجود دارد که اثر ضد‌سرطانی و تأثیر زهر‌درمانی بر بیماری‌های سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد ، بنابراین تحقیقات کافی برای تأیید مطالعات گسترده‌تر و ارزیابی کارایی استفاده از زهر درمانی زنبور عسل در محیط پزشکی وجود دارد.

استفاده از زهر درمانی در زیبایی

زهر درمانی و خواص زیبایی آن

همان‌طور که در مستندات دیده شده زهر درمانی در زیبایی در صنعت وسایل بهداشتی و آرایشی با زحمت زیاد و برای تولید کرم‌های گران ‌قیمت و یا درمان‌های پوستی که در بازار با هدف ضد پیری به فروش می‌روند تهیه می‌شود. دکتر پوزینا می‌گوید: “اعتقاد بر این است که در دنیا‌ی لوازم آرایشی، زهر زنبور عسل پوست را به یک اثر سوزش‌آور تبدیل می‌کند، در نتیجه باعث افزایش جریان خون در پوست و تحریک سنتز کلاژن می‌شود.” اغلب تولیدکننده‌گان از آن در محصولات مراقبتی پوست مانند: سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و ماسک‌های صورت که هدفشان ضد چین و چروک می‌باشد استفاده می‌کنند و علاوه بر این اثرات ضد التهابی زهر زنبور را نیز مورد هدف قرار می‌دهند.

آیا مزایا‌ی اثبات شده‌ای در رابطه با زهر درمانی وجود دارد؟

خواص اثبات شده در زهر درمانی

هرچند قرن‌هاست که زهر زنبور عسل به علت ویژگی‌های درمانی‌­اش مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ شواهد منفرده  یا داده‌های جمعی که در رابطه با اثر‌بخشی بالینی زهر درمانی باشد وجود ندارد. دکتر پوزینا توضیح می‌دهد که چند مطالعه‌ی کوچک در خصوص فواید زهر درمانی در خصوص سلامت پوست، بیماری‌های التهابی مانند آرتریت انجام شده است؛ اما برای گفتن این‌که قطعاً زهردرمانی یک عمل جامع مفید برای موقعیت‌های درمانی است، کافی نیست.

وی افزود: یک مطالعه‌ی کنترلی تصادفی بر روی 120 نفر از مردم چین انجام شد و نشان داد که طب‌سوزنی با زهر زنبور عسل علائم نشانه‌های تسکین درد مشابه با داروهای آرتریت روماتوئید مانند متوترکسات و سلکوکسیب دارد. هرچند قطعاً ما به آغاز کردن مطالعات گسترده‌­­تری شامل آزمایش‌های کنترلی تصادفی، برای دانستن این‌که آیا اثرات زهردرمانی قابل توجه است نیاز داریم.

این محتوا از اینستاگرام جمع‌آوری شده است. شما ممکن است بتوانید محتوای مشابه این متن در فرمت‌های دیگر را نیز پیدا کنید و یا شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در سایر وب‌سایت‌ها بیابید.

با این حال، کسانی که برای درمان‌های موضعی زیبایی به زهر زنبور عسل روی می‌آورند ممکن است درحقیقت چیزی هم وجود داشته باشد. متخصصان می‌گویند برخی شواهد حاکی از این است که زهر زنبور عسل اثرات ضد‌میکروبی و ضدچروک روی پوست دارد وجود دارد. همچنین زهر زنبورعسل اثرات بالقوه‌ای در کنترل چین و چروک پوست دارد. دکتر پوزینا می‌گوید یک تحقیق نشان داد که زهردرمانی سنژ پروتئین کلاژن را افزایش می‌دهد، باعث تحریک حجم گردش سلول‌ها‌ی پوستی می‌شود و سلول‌ها‌ی آسیب‌دیده را بازیابی می‌کند.

اما بسیاری از متخصصان برجسته‌ی مراقبت‌های بهداشتی موافق این هستند که:  قبل از این‌که مصرف‌کنندگان در خصوص هر ادعایی احساس راحتی کنند، نیاز هست که برای هرگونه مزیت و فایده، شواهد علمی بیشتری وجود داشته باشد.

آیا زهردرمانی می‌تواند خطرناک باشد؟

نیش زنبور عسل و عوارض ناشی از زهر درمانی

دکتر پوزینا می‌گوید: بله. شواهد علمی قابل توجهی در خصوص مزایای زهر درمانی وجود ندارد همچنین ایشان اضافه می‌کند که تحقیقات قابل تاملی در خصوص عوارض جانبی منفی و خطرات زهردرمانی نیز وجود ندارد.

دکتر پوزینا هشدار می‌دهد: یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها در زهر درمانی آگاه بودن از ریسک خطر واکنش آلرژیک شدید به زهر درمانی مانند شوک آنافیلاکتیک است که در صورت عدم درمان سریع منجر به مرگ می‌شود.

هرچند شما نیاز دارید زنبورهای عسل را در نظر بگیرید. زنبورهای عسل به طور خاص برای محیط زیست ما فوق العاده مهم و ضروری هستند. زیرا 80% درصد از گرده‌افشانی گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات را زنبورها انجام می‌دهند. بنابراین کارشناسان تاکید می‌کنند که مصرف‌کنندگان باید فشار کشاورزی این رفتار‌ها و محصولاتی که می‌توانند اضافه‌کاری زیادی داشته باشند را در نظر بگیرند.

بیش از یک دهه است که در خصوص کاهش قابل توجه کلنی‌های زنبور عسل اشاره شده است. دکتر پوزینا اضافه می‌کند که اعتقاد بر این است که این کاهش به دلیل: روش‌های پرخاشگرانه کشاورزی، استفاده از مواد شیمیایی زیاد و سموم دفع آفات، آلودگی، گرم شدن کره­‌ی زمین و نیز گسترش بیماری از طریق یک انگل است.

با این حال، با توجه به این‌که ما هنوز هم باعث برخی درد و ناراحتی‌ها در این فرآیند می‌شویم، ما باید درباره بی‌رحم بودن بیشتر ملاحظه کنیم و از هر درد یا آسیب به زنبورها اجتناب کنیم.

چند نکته اساسی در زهر درمانی

همه­‌ی متخصصان موافق این هستند که هرگز اقدام  به اپیتراپی در منزل یا بدون نظارت  و بدون راهنمایی از متخصصان بهداشتی واجد شرایط را انجام ندهند. شما همیشه باید با پزشک یا مراقبت‌های بهداشتی خود در خصوص هر نوع درمان طولانی مدت یا هر نوع درمان موضعی جدید مشورت کنید.

شاید بتوان به این نتیجه رسید که به زهر درمانی به عنوان یک روش درمانی همه‌جانبه و قطعی برای درمان ام‌اس، آرتریت روماتوئید یا بیماری لایم فکر نکنید. متاسفانه هنوز اینطور نیست. برای اکثر پزشکان، تحقیقات معتبر و کافی در خصوص زهر درمانی وجود ندارد که آن‌را به عنوان یک فرم از روش درمانی توصیه کنند.

دکتر پوزینا می‌گوید: اگر مطالعات زیادی برای استفاده از زهر درمانی و فواید ضد‌التهابی آن وجود داشته باشد؛ به‌ویژه اگر هیچ عارضه‌ی جانبی قابل توجهی در مقایسه با داروهای سنتی وجود نداشته باشد زهردرمانی ممکن است یک هدف باشد. زیرا داروهای آرتریت روماتوئید سنتی همواره با ویژگی‌های خود و عوارض جانبی شان مورد بحث هستند. بعلاوه پزشک متخصص “روتنبرگ” می‌افزاید: برخی مطالعات وجود دارد که اثرات ضد‌سرطانی و تاثیر زهر درمانی بر بیماری‌های سیستم ایمنی بدن را نشان می‌دهد؛ بنابراین تحقیقات کافی برای تائید مطالعات گسترده‌تر برای ارزیابی کارایی  زهر درمانی  در محیط پزشکی وجود دارد.

منبع: زهر درمانی و فواید آن

دیدگاهتان را بنویسید