خواص عسل چهل گیاه درمان چهل درد و بیماری

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش بیاید که آیا منظور از عسل چهل گیاه این است که زنبور دقیقاً از چهل عدد گیاه در تهیه عسل استفاده کرده است؟ ولی در حقیقت این‌گونه نیست. عسل چهل‌گیاه عسلی است که  از شهد چندین گل توسط زنبور تولید شده و گیاه غالب قابل تشخیص نیست. عمدتاً این نوع عسل در فصل بهار و تابستان که انواع گل‌های مختلف در مراتع و مزارع رویده تولید می‌شود و به دلیل تنوع بیش از حد گل‌های این فصل‌ها، گل غالب قابل تشخیص نیست و به همین دلیل به آن عسل چهل گیاه می‌گویند و خواص عسل چهل گیاه به دلیل تنوع گل‌هایی است که از آن‌ها تهیه شده است.

عسل چهل گیاه

در میان انواع عسل، عسل چهل گیاه از چندین گل و گیاه ترکیب شده است. بنابراین، به این عسل خاص عسل چهل گیاه گفته می‌شود.گیاهان غالب عسل چهل گیاه روستایی شامل لعل، زول و گون هستند که در مناطقی که کندوها وجود داشته نسبت به سایر گیاهان بیشتر یافت می‌شوند. از آن‌جایی که این نوع عسل  از انواع گل و با طعم خاص تهیه می‌گردد با ذایقه بیشتر افراد همخوانی دارد و طعم و بوی آن مورد پسند اکثریت است. عسل چهل گیاه نتیجه تغذیه زنبورها از گیاهان مختلف در طبیعت منطقه است. برخی از این گیاهان آویشن، شبدر، اسطوخودوس، مکنده ، گشنیز، مرکبات و … هستند

عسل گیاهان موجود در عسل چهل گیاه

خواص عسل چهل گیاه موجود در چهل گیاه

همانطور که اشاره شد با توجه به این‌که تعداد و نوع گل و گیاهان موجود در منطقه در فصل بهار زیاد است، نمی‌توان برای شهد تهیه شده نوع شهد و گرده گل را مشخص کرد به همین دلیل به آن نام عسل چهل گیاه داده‌اند. عسل چهل گیاه حاصل ترکیب شهد چندین گل و گیاه است و تمامی خواص عسل چهل گیاه به خلوص و میزان ارگانیک بودن آن بر می‌گردد.

عسل چهل گیاه دارای خواص دو یا چند عسل است که به‌صورت اختصار در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عسل اکلیل کوهی، عسل بلوط، عسل زیرفون، عسل گندم سیاه، عسل آفتابگردان، عسل اسطوخودوس، عسل گشنیز، عسل اکالیپتوس، عسل ریحان، عسل بابونه، عسل جعفری، عسل آویشن، عسل گون، عسل بهار نارنج، عسل سیاه دانه، عسل مرکبات، عسل اقاقیا، عسل یونجه، عسل قنقال، عسل مریم گلی، عسل شبدر، عسل گز انگبین، عسل بهارنارنج، عسل شوید، عسل زرشک ، عسل شیرمال ، عسل زولنگ ، عسل عناب ، عسل کنار ( عسل سدر) ، عسل گلنگار ، عسل تمشک و سایر عسل های طبیعی است که به صورت طبیعی در جنگل‌ها، دشت‌ها و کوهستان‌ها وجود دارد.

ویژگی‌های ظاهری عسل چهل گیاه

رنگ آن همانند سایر عسل‌های دیگر به‌صورت شفاف و طبیعی و زمان برداشت آن غالباً در فصل بهار و تابستان است.

خواص درمانی عسل چهل گیاه

خواص عسل چهل گیاه برای بدن

عسل چهل گیاه که عمدتاً به‌خاطر خواص درمانی و سازگاری آن با اکثر طبع و ذائقه‌ی افراد، در طب سنتی شهرت فراوان یافته دارای خواص زیادی است  از جمله :خاصیت ضد ورم و عفونت روده، ضد یبوست، ضد عفونی کننده دستگاه گوارش، ضد اسهال، کاهش دهنده تب، تقویت‌کننده اعصاب، ضد سرفه و آسم، ضدسنگ کلیه و مثانه، اشتهاآور، خواب‌آور، تصفیه‌کننده خون و کبد، درمان میگرن، مبارزه با پوکی استخوان از جمله خواص درمانی این نوع خاص عسل می‌باشد.

تقویت حافظه

ترکیب عسل با کنجد و مصرف آن به‌صورت روزانه باعث تقویت حافظه می‌گردد.

 تقویت گردش خون

مصرف مرتب و روزانه عسل چهل‌گیاه گردش خون را تقویت کرده و باعث تنظیم جریان گردش خون می‌گردد.

کاهش قند و فشار خون

همانند سایر عسل‌ها قبل از مصرف با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت نمایید. چنانچه مانعی در مصرف نداشته باشید مصرف عسل چهل گیاه ضمن تنظیم گردش خون شما باعث کاهش فشار و قند خون می‌گردد.

بهبود زخم‌ها

انتشار ویروس در بدن و ایجاد زخم‌های ناشی از آن، با مصرف عسل چهل گیاه بهبود می‌یابند. از جمله خواص عسل چهل گیاه تاثیر سریع آن در بهبود این نوع زخم‌ها و جلوگیری از بروز عوارض آن‌هاست. این نوع عسل علاوه بر خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی خود با گرفتن رطوبت زخم از عفونت باکتریایی پیشگیری می‌کند.

تقویت دستگاه گوارشی

خواص عسل چهل گیاه و تقویت سیستم گوارشی

در صورتی که انگبین گون از خود گیاه گون بدست آمده باشد، عسل چهل گیاه باعث تقویت دستگاه گوارش و روده می‌گردد.

تاثیر عسل چهل گیاه در درمان سرطان

مصرف روزانه عسل چهل گیاه از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد.

تاثیر عسل چهل گیاه در جلوگیری از ابتلاء به دیابت

عسل چهل‌گیاه فاقد هرگونه قند و ساکاروز است و به همین علت میزان ابتلاء به دیابت را کاهش می‌دهد.

بهبود سرفه و سرماخوردگی

ترکیب عسل چهل گیاه با دارچین نقش به‌سزایی در درمان سرماخوردگی و بهبود سرفه‌های ناشی از آن دارد.

 درمان پوکی استخوان

مصرف مرتب عسل چهل گیاه پوکی استخوان را کاهش و درمان می‌کند.

کاهش درد مفاصل

عسل چهل گیاه می‌تواند به مرور زمان درد مفاصل را کاهش دهد و آن‌را درمان کند.

 رفع کم‌خونی

عسل چهل گیاه با تأثیری که بر تنظیم گردش خون می‌گذارد؛ میزان گلبول‌های قرمز خون را نیز تنظیم کرده و کم خونی را رفع می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن با عسل چهل گیاه

تقویت سیستم ایمنی بدن با خواص عسل چهل گیاه

خاصیت آنتی اکسیدانی عسل چهل گیاه سیستم ایمنی و دفاعی بدن را تقویت کرده و باعث بهبود آن می‌گردد.

 تقویت سیستم دفاعی بدن

عسل چهل گیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به این جهت سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

خواص عسل چهل گیاه در تقویت سیستم دفاعی بدن

تقویت قلب

عضله و عملکرد قلب را تقویت و حتی توانایی ترمیم رگ‌های مسدود شده را دارد.

واریس و بهبود آن با عسل چهل گیاه

یکی از راه‌های درمان واریس در طب سنتی مصرف عسل چهل گیاه است.

قوی کردن بنیه بدن

ضعف بدن را بهبود و بنیه را قوی می‌کند.

خاصیت ترمیم دهندگی در سوختگی‌ها

عسل چهل گیاه با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود باعث ترمیم سوختگی می‌گردد.

خواص عسل چهل گیاه  در بهبود زگیل‌های پوستی

ضمن ضدعفونی  کردن محل زگیل، دارویی طبیعی و موثر در درمان زگیل‌ها می‌باشد.

انواع مواد موجود در عسل چهل گیاه

امروزه محققان زیادی توجه ویژه به داروهایی با منبع طبیعی دارند و یکی از آن منابع پرخاصیت و با ارزش عسل و نوع گل و گیاهانی است که عسل به وسیله گرده آن‌ها توسط زنبور عسل تولید می‌گردد. آن‌ها بر این باور هستند که محصولات طبیعی و یا محصولاتی با منشا منابع طبیعی در مقایسه با داروهای مصنوعی تاثیر بسزایی در درمان بیماری‌ها دارند. یکی از مهم‌ترین محصولات طبیعی شناخته شده در جهان و علی‌الخصوص خاورمیانه، عسل می‌باشد که از زمان‌های بسیار قدیم برای اهداف دارویی مختلف استفاده می‌شده است. علاوه بر نقش بسزای عسل در طب سنتی و جایگاهی که در میان پادشاهان داشته است، دانشمندان عسل را به عنوان داروی موثر جدید در درمان بسیاری از بیماری‌ها پذیرفته‌اند.

متمایزترین و شناخته شده‌ترین ویژگی و اثر آن در خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی بودن آن است که عسل چهل گیاه به علت دارا بودن شهد انواع گل از این خاصیت بهره‌ی بیشتری نسبت به سایر عسل‌ها را دارا می‌باشد. همچنیم بر اساس تحقیقات و گزارش‌های واصله توسط محققان عسل اثر مهاری بر مخمر، قارچ‌ها، لیشمانیا و برخی ویروس‌ها دارد. کاربرد موضعی عسل به طور موثری در آسیب‌های مخاطی مانند ضایعات دستگاه تناسلی، سوختگی‌های سطحی پوست و زخم‌های بعد از عمل به کار رفته است. بعلاوه از عسل در برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، قلبی عروقی، التهابی و نئوپلاستیک استفاده شده است. ظرفیت آنتی‌اکسیدانی عسل که در تأثیرات مفید آن نقش مهمی دارد، مربوط به طیف گسترده‌ای از ترکیبات از جمله فنل‌ها، پپتیدها، اسیدهای آلی، آنزیم‌ها و محصولات واکنش مایایلارد است.

دیدگاهتان را بنویسید