خواص عسل برای ورزشکاران و بدنسازان

آیا درباره خواص عسل برای ورزشکاران و بدنسازان اطلاعاتی دارید؟ مشکل بسیاری از کربوهیدرات‌های مصرفی بعد از تمرین چرخه هیپوگلیسمی است. هیپوگلیسمی  نوعی افت قند خون است که باعث ضعف و فشار خون می‌شود؛ در واقع زمانی که کربوهیدرات‌هایی مانند شکر یا قند مصنوعی مصرف می‌کنید به سرعت هضم می‌شوند و قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند، چنین افزایشی در سطح قند خون باعث می‌شود لوزالمعده در تلاش برای بازگرداندن قند خون به سطح عادی، انسولین بیش از اندازه‌ای ترشح کند و قند خون کاهش پیدا کند. برای جلوگیری از اثر هیپوگلیسمی، عسل یکی از بهترین کربوهیدرات‌ها برای انرژی دوباره بعد از یک تمرین سخت بدنسازی و ورزش  می‌باشد.

ویژگی‌ها و خواص عسل برای ورزشکاران

در تحقیقاتی که در سال 2015 انجام و نتیجه آن در مجله پزشکی ورزشی آسیا منتشر شد، تاثیر نوشیدنی عسل و اقاقیا بر روی بدن مخصوصا در گرما مورد بررسی قرار گرفته بود که طی آن عسل ابزاری موثر در بهبود عملکرد بدن و تنطیم قند خون بدون ایجاد هیپوگلیسمی را نشان می‌داد.

عسل قند خون را در بدن افراد به شکلی موثرتر از ساکارز و یا مالتودکسترین حفط می‌کند. عسل نسبت به سایر قندها دارای شاخص قند خون پایین تری است، که می تواند باعث بهبودی کربوهیدرات ها شود. در عسل گلوکز و فروکتوز به نسبت تقریبا مساوی وجود دارد. گلوکز در روده به سرعت جذب می شود و جذب فروکتوز با مقداری تاخیر انجام می‌شود.

به همین دلیل یکی از دالایل تاثیر عسل بر ورزشکاران به دلیل نوع جذب آن در بدن است؛ چرا که پس از مصرف عسل، انرژی موجود در آن در دو به مرحله به بافت‌های بدن می‌رسد و های مچنین این خاصیت موجب می‌شود که قند خون به مقدار زیاد و یک مرتبه بالا و پایین نرود.

این خاصیت مصرف عسل، به ویژه برای کوهنوردان یا ورزشکاران در مسابقات بسیار سودمند است.

تحقیقات در مورد تاثیر مصرف عسل برای ورزشکاران و بدنسازان

فواید و خواص عسل برای ورزشکاران و بدنسازان

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که شاید عسل کربوهیدرات جایگزین ساده، مؤثر و به‌صرفه‌ای به جای نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های ورزشی باشد.

در مورد تاثیر مصرف عسل برای ورزشکاران و بدنسازان، چند مورد توسط ریچارد کریدر از دانشگاه بیلور انجام شده است.

1)مصرف عسل سبب هیپوگلیسمی نمی‌شود

در اولین آزمایش 71 نفر شرکت‌کننده داشته که به این افراد یکی از هفت ژل کربوهیدراتی داده شد. نتیجه‌ تحقیق این بود که عسل منجر به هیپوگلیسمی در این افراد نشده و تنها افزایش ملایمی در قند خون و سطح انسولین ایجاد می‌کند.

افزایش سطح قند خون بعد از مصرف عسل به مراتب کمتر از افزایش قند خون بعد از مصرف فرآورده‌های کربوهیدراتی تجاری و دکستروز/گلوکز یا مالتودکسترین بود. ریچارد کریدر در این‌باره می‌گوید عسل در واقع مخلوطی از قندهای طبیعی است و به این ترتیب برای هضم آن به زمان بیشتری نسبت به شکر معمولی نیاز داریم؛ همچنین او می‌گوید این تحقیق نشان می‌دهد عسل می‌تواند به عنوان سوختی عضلانی و تدریجی برای عضلات در حال تمرین استفاده شود.

2)مصرف عسل سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد

در دومین آزمایش، تحقیقات بر روی۳۹ مرد و زن انجام شد که بعد از جلسه‌ تمرین بدن‌سازی‌شان، نوشیدنی‌های پروتئینی با شیرین‌کننده‌های مختلف دریافت می‌کردند. نوشیدنی شیرین شده با عسل از بین سایر نوشیدنی‌ها تنها موردی بود که توانست بیش از دو ساعت سطح قند خون را در حالت ثابتی نگاه دارد. در نتیجه این آزمایش مشخص شد عسل منبع خوبی برای کربوهیدرات و سوخت‌گیری مجدد عضلات بعد از تمرین است.

3)مصرف عسل باعث افزایش استقامت ورزشکاران و بدنسازان می‌شود

جالب‌ترین نتیجه از آزمایش سوم بدست آمد؛ وقتی این تحقیق بر روی ۹ دوچرخه‌‌سوار رقیب انجام شد. در این تحقیق به مدت سه هفته عسل، دکستروز یا دارونمایی بدون کالری به این دوچرخه‌سوارها داده شد و در شبیه‌‌سازی ۴۰ مایلی دوچرخه‌‌سواران به رکورد زدن پرداختند. دوچرخه‌ سوارانی که ترکیب عسل یا دکستروز استفاده کرده بودند قدرت و سرعت به مراتب بیشتری نسبت به دیگران داشتند.

در این تحقیق در مورد خواص عسل برای ورزشکاران  مشخص شد که عسل می‌تواند ظرفیت ورزشکاران برای تمرینات استقامتی را افزایش دهد.

ادعای کریدر این نیست که عسل جایگزین بهتری برای کربوهیدرات‌های دیگر است اما می‌گوید به همان اندازه خوب است و می‌تواند بسیار ارزان‌تر باشد. همچنین او می‌گوید احتمالاً ورزشکاران و بدنسازان در مقایسه با سایر افراد به عسل بیشتری نسبت به آنچه در بسته‌بندی‌های کوچک رستوران‌ها دریافت می‌کنند نیاز دارند، تقریباً دو قاشق غذاخوری یا ۲ الی ۳ گرم عسل کافی است.

4)استفاده عسل برای ورزشکاران دیابتی

این‌بار این تحقیق در دانشگاه ایلینوی و با بررسی آزمایشگاهی خون نمونه‌های انسانی انجام شد که نشان می‌داد عسل باعث کاهش سرعت اکسایش لیپوپروتئین‌های کم‌ تراکم می‌شود، این اکسایش فرآیندی است که موجب تصلب شریان‌ها و سخت شدن دیواره‌ سرخرگ‌‌ها می‌شود که می‌تواند به حمله یا ایست قلبی بیانجامد.

چرا که استفاده‌های احتمالی عسل برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که رژیم‌های غذایی بدون گلوکز دارند متفاوت است.شاخص گلوکز عسل، مقداری میانه است. کریدر با اندازه‌گیری‌های خود عدد ۴۳ را برای شاخص عسل ثبت کرد در حالی که شاخص نان سفید ۱۰۰ است.

خواص عسل برای ورزشکاران قبل و بعد از تمرین

فواید عسل برای ورزشکاران

مصرف عسل قبل و در طی تمرین

بهترین زمان مصرف عسل در بدنسازی و ورزش چه زمانی است؟ واقعا برای پاسخ به این سوال زمان خاصی را نمی‌توان ملاک قرار داد؛ مصرف عسل قبل و حین تمرین نیز مفید می‌باشد. اگر قبل از بدنسازی یا هر نوع ورزشی، عسل بخورید، اجازه می‌دهید تا گلوکز خون آرام و مداوم آزاد شود. مطابق بیولوژی و پزشکی، عسل می‌تواند بدون روند هضم به جریان خون جذب شود. این می‌تواند بدن شما را از استفاده از گلیکوژن ماهیچه‌ای ذخیره شده خود به عنوان سوخت حفظ کند.

صرف گلیکوژن عضلانی می‌تواند خستگی را از بین ببرد؛ همچنین در طول تمرین، مصرف عسل نیز ممکن است در افزایش توان ماهیچه‌ها، عضله سازی و بهبود عملکرد شما مؤثر باشد.
درست بعد از این‌که خود را در معرض فشار شدید تمرین قرار دادید، باید بدن خود را سوخت‌گیری کنید. فست فود را دور بزنید و به دنبال چیزی بسیار سالم‌تر باشید مصرف عسل برای ورزشکاران بعد از یک تمرین شدید باعث سوخت‌گیری ماهیچه‌ها شده و بدن را دوباره بازسازی می‌کند.

میزان مصرف عسل قبل و در طی تمرین بستگی به وزن شما به ترتیب زیر می‌باشد:

۴ ساعت قبل از تمرین: ۴ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

۱ ساعت قبل از تمرین: ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

۱۰ دقیقه قبل از تمرین: ۰٫۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

در طی تمرین:

می‌توانید هر یک ساعت ۳۰ الی ۶۰ گرم مصرف کنید

مصرف عسل بعد از تمرین برای ورزشکاران

برای بازیابی مطلوب طی ۱۵ دقیقه با نسبت ۳ به ۱ شیرعسل مصرف کنید. ورزشکاران باید ۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن‌شان عسل مصرف کنند. در ۴ الی ۶ ساعت بعدی این فرآیند را تکرار کنید. یعنی  اگر قرار باشد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۴ گرم عسل مصرف کنیم؛ برای شخصی به وزن ۷۰ کیلوگرم وعده‌ای ۲۸۰ گرمی از عسل نیاز است.

بعد از فعالیت فیزیکی یا مسابقات باید کربوهیدرات‌ها را همراه با پروتئین مصرف کنید. عسل خشک‌شده همراه با پروتئین شیر (مخلوط شیرعسل) تأثیر بیشتری نسبت به پروتئین و گلوکز یا مالتودکسترین دارد. ترکیب ۳ به ۱ عسل و پروتئین شیر می‌تواند مانع از سوخت پروتئین بعد از تمرین شود.

بهترین نوع عسل برای ورزشکاران

بهترین نوع عسل برای ورزشکاران

هنگامی که ورزش می کنید، انرژی زیادی صرف خواهید کرد و قند خون شما حتی به مقادیر خطرناک کاهش می‌یابد. برای حفظ قند خون، باید ذخایر گلوکز خود را دوباره پر کرده و مقداری کربوهیدرات را پس از تمرین مصرف کنید.

غذاهایی که شاخص قند خون پایین‌تری دارن ، عملکرد بهتری نسبت به غذاهایی با شاخص قند خون بالاتر دارند چراکه به مرور زمان باعث افزایش پایدار قند خون می‌شوند. عسل برای حفظ تعادل قند شما بسیار مناسب است؛ زیرا دارای شاخص قند خون پایین‌تر از کربوهیدرات‌ها و قندهای فرآوری شده است.
مصرف یک قاشق غذاخوری یا دو قاشق عسل بعد از ورزش سطح قند خون شما را با سالم‌ترین روش ممکن بهبود می‌بخشد. عسل مانوکا با داشتن سطح بالاتری از آنزیم‌ها و فعالیت‌های ضد باکتریایی بهترین نتیجه را برای ورزشکاران خواهد داشت؛ البته خواص عسل برای بدنسازی و ورزشکاران در تمام انواع عسل موجود می‌باشد اما عسل مانوکا دارای چهار برابر مواد مغذی بیشتر از عسل‌های تولید شده از گل‌‌های معمولی است. برخی از مواد مغذی اسیدهای آمینه، گروه ویتامین B، کلسیم، آهن، منیزیم، مس، پتاسیم، روی و فسفر است که نام آن‌ها فقط چند مورد است. بنابراین، مصرف چند قاشق غذاخوری عسل مانوکا بعد از تمرین، شما را در وضعیت مطلوبی و سالم نگه خواهد داشت.

مصرف عسل به کاهش وزن کمک می‌کند

مصرف عسل، متابولیسم بدن شما را تقویت کرده و هضم غذا را تنظیم می‌کند، بنابراین در واقع احتمال افزایش وزن را کاهش می‌دهد و گلوکز حاصل از عسل به آرامی و به تدریج جذب می‌شود.

اگر عسل را به همراه آب گرم و مقداری آب لیمو مصرف کنید به کاهش وزن کمک می‌کند. این امر به دلیل داشتن اسیدهای آمینه و مواد معدنی است که باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می‌شوند.

آب لیمو ویتامین C را بدن فراهم می‌کند که بیشتر به سم‌زدایی و سوزاندن چربی کمک می‌کند. ماده دیگری که می‌توانید به این معجون اضافه کنید پودر دارچین است؛ زیرا به تنظیم متابولیسم و ​​قند خون کمک می‌کند.

بنابراین، نوشیدن آب گرم با آب لیمو و یک قاشق غذاخوری پودر دارچین و عسل ممکن است دستور طلایی برای برای کاهش وزن باشد و یکی از مهم‌ترین فواید عسل برای ورزشکاران به حساب آید.

خواص شیر عسل در بدنسازی

فواید شیر عسل در بدنسازی

مخلوط شیر و عسل خواص بسیاری دارد که یکی از بهترین راه‌ها برای سلامت بدن می‌باشد. این مخلوط بسیار مقوی می‌باشد و به همین دلیل نمی‌توان از فواید شیر عسل در بدنسازی و برای ورزشکاران چشم پوشی کرد. عسل را به شیر نیمه گرم یا ولرم اضافه کنید. از خواص شیر و عسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ضد پیری
  • کمک به هضم غذا
  •  افزایش استقامت بدن
  •  جلوگیری از بی‌خوابی
  •  سلامت استخوان
  • پاک کننده پوست
  • خواص ضد باکتری
  • درمان نقرس
  •  خشکی پوست
  • برای سرماخوردگی
  •  ترمیم مو
  •  کاهش استرس
  •  کمک به عفونت معده

البته مصرف شیر و عسل عوارض جانبی نیز دارد که در این میان

  • افزایش وزن
  • عفونت
  • افزایش خطر خونریزی
  • برای افراد دارای ناتوانی لاکتوز مضر است
  • افزایش در چربی بد
  • آسیب عصب
  • واکنش های آلرژیک

را می‌توان نام برد. اما در میان تمام فواید شیر و عسل می‌توان به سلامت استخوان و افزایش استقامت بیشتر از سایرین برای ورزشکاران اشاره کرد. در مصرف این معجون جادویی باید یک نکته مهم را مد نظر داشته باشید که نباید عسل را در نوشیدنی‌های با حرارت بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد مخلوط کنید، زیرا دمای بالای عسل منجر به تولید و فعال شدن سمی موسوم به HMF می‌شود که اثر فوری ندارد و به مرور زمان در کبد ته نشین شده و سلامتی فرد را با خطر جدی مواجه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید