درمان آلرژی با گرده گل زنبور عسل

هنگامی که زنبورها شهد گل‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، گرده‌ گل‌ها روی بدن آن‌ها می‌نشیند و این گرده‌ها را زنبور به شکل گلوله‌های کوچک در انتهای پاهای خود بسته‌بندی می‌کند. مطالب زیادی در مود گرده زنبور عسل برای کمک به بهبود آلرژی  وجود دارد. گرچه هیچ شواهد علمی ثبت شده‌ای برای درمان آلرژی با گرده گل  وجود ندارد و ممکن است خود این امر باعث یک واکنش آلرژیک شود.

انتخاب گرده زنبور عسل صحیح

اگر می‌خواهید از گرده زنبور عسل استفاده کنید، برای نتیجه بهتر خوب است که از گرده محلی، چند رنگ استفاده کنید؛ با این حال اگر آلرژی شما را آزار می‌دهد، ابتدا با دکتر خود مشورت کنید. علاوه بر آن، اگر بعد از مصرف واکنش آلرژیک نسبت به گرده زنبور عسل داشتید؛ حتما به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

1-  مطمئن شوید از بین محصولات زنبور، گرده گل را خریداری می‌کنید.

محصولات مختلفی از فرآوده‌های زنبور عسل ساخته شده است. گرده زنبور عسل فقط یکی از آن‌هاست.

گرده زنبور عسل گلوله‌های کوچک جمع‌آوری شده از گرده‌ گل‌ها بر روی پاهای زنبورها هنگام پرواز است که می‌تواند بزاق زنبور عسل را نیز در بر داشته باشد.

گرده به شکل خام و طبیعی یا به شکل  قرص و کپسول عرضه می‌شود. گرده زنبور عسل  در حالت خام بهتر است. هرگز آن‌را حرارت ندهید چون ممکن است؛ آنزیم‌های مفید آن از دست بروند. گرده گل را به شکل گلوله خشک کرده و با یا به شکل پودر خشک شده با پنیر یا عسل ناشتا میل کنید.

خواص درمانی گرده زنبور عسل مثل عسل، موم، ژله رویال و یا زهر زنبور نیست. برخی بر این باورند که محصولات دیگر زنبور عسل، هم می‌توانند به آلرژی کمک کند؛ در صورتی که صحیح نیست، مصرف گرده زنبور به دلیل جمع‌آوری وجود گرده‌های گل و گیاهان اطراف شما تنها می‌تواند به برطرف کردن آلرژی کمک کند.

2- از گرده‌های زنبورداران محلی استفاده کنید.

درمان آلرژی با گرده زنبور عسل

گرده زنبوران محلی بیشترین تاثیر را در درمان آلرژی دارند. چرا که علت اصلی آلرژی وجود گرده گیاهان اطراف شماست که مصرف آن بیشترین تاثیر را در کاهش آلرژی دارد.

(محلی به معنی این است که گرده باید در مناطقی که شامل گیاهان مشابه اطراف شماست و باعث آلرژی شده‌اند (آلرژن‌ها) توسط زنبورها جمع شده باشد.)

3- گرده چند رنگ انتخاب کنید.

هنگامی که می‌خواهید برای درمان آلرژی با گرده گل، آن‌را تهیه کنید، گرده‌های رنگارنگ را خریداری کنید؛ در این صورت متوجه خواهید شد که از گیاهان مختلف تهیه شده‌اند. تنوع رنگ‌ها نشان می‌دهد که گرده زنبور عسل از چند گیاه متفاوت به دست آمده است که به برای درمان آلرژی موثرتر است.

4- گرده را از زنبورداران محلی و یا فروشگاه‌های معتبر آنلاین خریداری کنید.

شما می‌توانید بسته به محل زندگی خود گرده محلی زنبور عسل را از مکان‌های مختلفی پیدا کنید. فروشگاه‌های محصولات زنبور عسل، فروشگاه‌های آنلاین مثل هانیلی و یا گاها بعضی از عطاری‌ها ممکن است گرده محلی زنبورعسل را داشته باشند. همچنین اگر در منطقه شما مزارعی وجود دارند که عسل میفروشند، شما قادر به خرید گرده محلی زنبور عسل خواهید بود.

شاید یکی از آسان‌ترین راه‌ها جستجوی آنلاین خرده فروشان محلی باشد. بازار یا فروشگاهی که گرده زنبور عسل مربوط به منطقه زندگی شما را به فروش می‌رساند را جستجو کنید.

درمان آلرژی با گرده زنبور عسل

1- برای بار اول به اندازه نوک قاشق چای‌خوری گرده مصرف کنید.

قبل از این‌که مقدار زیادی گرده زنبور عسل را مصرف کنید؛ به صورت آزمایشی به اندازه نوک قاشق چای‌خوری مصرف کنید تا ببینید که بدن شما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد. برای حداقل 24 ساعت صبر کنید تا مشخص شود که شما هیچ عوارض جانبی را تجربه نمی‌کنید و به گرده حساسیت ندارید.

راه دیگری که شما می‌توانید آزمایش کنید این است که با یک گلوله گرده زنبور عسل شروع کنید و آن‌را در دهان خود بگذارید. برای ارزیابی واکنش یا تحمل خود آن‌را به آرامی و به‌طور روزانه افزایش دهید.

عوارض جانبی محدود شامل حملات آسم شدید و واکنش‌های آنافیلاکتیک و  حساسیت‌های پوستی خفیف می‌باشند. این نکته مهم است که واکنش‌های آنافیلاکتیک و حملات آسم می‌تواند تهدید کننده باشند. درباره هرگونه واکنش آلرژیک که تجربه می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید.

2- گرده زنبور عسل را به آرامی وارد رژیم غذایی خود کنید.

اگر بعد از گذشت 24 ساعت از مصرف گرده هیچ‌گونه عوارض جانبی منفی را تجربه نمی‌کنید، می‌توانید به آرامی ترکیب گرده زنبور عسل را به فعالیت‌های روزانه خود اضافه کنید. مقدار مصرف گرده زنبور عسل را با 1/8 قاشق چای‌خوری به آرامی و بطور روزانه افزایش دهید. دز مصرف روزانه معمولی گرده زنبور عسل در سراسر فصل‌های که در آن آلرژی فصلی بیشتر است مثل بهار یا پاییز، 1/2 الی دو قاشق چای‌خوری است.

3- برای نتیجه بهتر، یک ماه قبل از شروع فصل آلرژی مصرف گرده زنبور عسل را شروع کنید.

برای به دست آوردن حداکثر تاثیر درمان آلرژی با گرده گل، بهتر است مصرف ترکیب گرده زنبور عسل را در برنامه روزانه خود یک ماه قبل از این‌که فصل آلرژی شروع شود قرار دهید. سپس استفاده از گرده زنبور را در سراسر فصل آلرژی برای کمک به کاهش آن ادامه دهید.

نکته مهم در این مورد این است که برای آلرژی در فصل پاییز، مطمئن شوید که گرده زنبوری که می‌خرید حتما در فصل پاییز جمع‌آوری شده باشد. اگر شما بیشتر در فصل بهار دچار آلرژی می‌شوید، مطمئن شوید که گرده خریداری شده حتما در فصل بهار برداشت شده باشد.

چگونه گرده زنبور بر روی آلرژی تاثیر می‌گذارد؟

درمان آلرژی با گرده گل

1- مزایای گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل سرشار از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب است؛ همچنین  سرشار از مواد معدنی ازجمله روی، مس، آهن و پتاسیم است  و به همین ترتیب دارای ویتامین‌هایی مانند ویتامین”آ” ، ویتامین” ای”  و ویتامین” بکمپلکس” است. گرده زنبور عسل تمایل به داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی را نیز دارد.

2-  شیوه درمان آلرژی با گرده گل زنبور عسل

توانایی گرده زنبور عسل در  بی‌حس شدن در برابر تب یونجه تنها در مطالعات کوچک آزمایش شده است و نتایج این مطالعات به طور کلی مثبت می‌باشد. کاهش حساسیت یک فرایند درمان است که برای تغییر پاسخ حساسیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرده زنبور عسل کمک می‌کند تا شما در برابر این آلرژی مقاوم باشید.

گرده زنبور عسل و عصاره گرده زنبور باعث کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شود.  هیستامین ماده‌ای ست که نتایج فعالیت آن بسیاری از مشکلات آلرژی را در پی دارد که مصرف گرده به کاهش خارش، آبریزش بینی، چشم آبکی و عطسه کمک می‌کند.

در تعدادی از مطالعات انسانی آلرژی به گرده چمن, گرد و غبار خانه و تب یونجه با مصرف گرده زنبور عسل با موفقیت درمان شده‌اند.

3- چه کسانی ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی مصرف گرده باشند

درمان آلرژی با گرده زنبور عسل در کودکان و زنانی که باردار هستند هنور آزمایش نشده است؛ به همین علت این گروه ممکن است در معرض ریسک بالا باشند و همچنین به افراد زیر 12 سال، زنان باردار و شیرده و یا مبتلایان به آسم استفاده از گرده زنبور عسل توصیه نمی‌گردد.

برخی از این افراد به گرده زنبور عسل واکنش‌های جانبی داشته‌اند و در برخی موارد واکنش‌های آلرژیک شدید از جمله شوک آنافیلاکتیک رخ داده است.

چه زمانی به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشیم

درمان آلرژی با گرده گل زنبور 2

1- قبل از استفاده ازگرده زنبور عسل برای درمان آلرژی با دکتر خود مشورت کنید

هرچند برای برخی از مردم گرده زنبور عسل مفید است، اما استفاده از آن برای همه قابل اطمینان نیست. درمان آلرژی با گرده زنبور عسل تنها زمانی که شما به گرده حساسیت داشته باشید کمک کننده خواهد بود. به‌علاوه گرده‌ی زنبور عسل می‌تواند باعث بروز آلرژی‌های شدید نیز گردد. با دکتر خود در خصوص این‌که آیا گرده زنبور عسل برای شما مفید خواهد بود و یا استفاده از آن برای شما قابل اطمینان می‌باشد مشورت کنید.

با دکتر خود درباره آلرژی‌های شناخته شده خود صحبت کنید؛ دارو و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را به دکتر خود یادآوری کنید.

به خاطر داشته باشید که مصرف گرده زنبور عسل معمولا برای آلرژی‌های خفیف بهترین درمان است. اگر شما آلرژی شدید دارید، گرده زنبور عسل ممکن است آغازگر یک آلرژی شدید باشد.

2- در صورت بروز علائم آلرژی

اگر شما دچار علائم آلرژی زیاد شدید که به درمان‌های خانگی پاسخ نداد حتما به دکتر مراجعه کنید. در مورد علائم و زمان شروع آن‌ها توضیح دهید؛ اگر علائم زیر را دارید، به پزشک مراجعه کنید:

  • عطسه
  • خارش بینی، چشم یا دهان
  • آب‌ریزش بینی
  • چشم‌های قرمز، آبکی یا متورم

3-  قبل از مصرف گرده یک تست آلرژی بدهید

درمان آلرژی با گرده زنبور عسل تنها زمانی به شما کمک خواهد کرد که آلرژی شما نسبت به گرده گل و گیاهان باشد. اگر شما نمی‌دانید که چه چیزی باعث آلرژی‌تان می‌شود حتما یک تست آلرژی می‌تواند به شما کمک کند.

در طول یک آزمایش آلرژی، پرستار پوست شما را با آلرژن‌های مختلف خراش خواهد داد؛ سپس بعد از 15 دقیقه چه اتفاقی می‌افتد را ثبت کرده و دکتر نتایج شما را ارزیابی خواهد کرد. این تست دردناک نیست اما ممکن است شما اندکی احساس ناراحتی کنید.

4- در صورت بروز واکنش آلرژیک به فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

گرده زنبور عسل می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شدید شود با این حال، سعی کنید زیاد نگران نباشید؛ زیرا اگر شما درمان سریع دریافت کنید خوب خواهید بود. اگر علائم زیر را دارید، به اورژانس مراجعه کنید این علائم شامل موارد ذیل می‌باشد:

  •  تورم صورت، چشم یا لب
  •  تنگی نفس
  • اشکال دربلع
  •  کهیر
  •  احساس ضعف و سرگیجه
  •  احساس ضعف

گرده گل تنها به درمان آلرژی کمک نمی‌کند؛ بلکه خواص درمانی بی‌شماری برای بدن دارد؛ که قبلا به طور مفصل در مورد خواص درمانی گرده گل صحبت کرده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید