همه چیز در مورد گرده گل زنبور عسل

گرده گل (اندام مذکر گل) در کنار عسل و عسلک یکی از مهم‌ترین غذاها در زیستن و رشد زنبور عسل است که توسط زنبور از روی گل‌های گیاهان جمع‌آوری شده و  جهت تغذیه خود و لاروها به کندو آورده می‌شود؛ گرده گل زنبور عسل در انگلیسی به‌نام Bee Pollen خوانده می‌شود، در حقیقت ماده شگفت‌انگیزی است که بدون آن زنبورها در مدت زمان طولانی قادر به رشد و ادامه حیات نیستند. هر چند برای مدت کوتاهی می‌توان جانشینی برای گرده گل جهت جبران تغذیه زنبور عسل جایگزین کرد، اما این جایگزینی نمی‌تواند همیشگی و یا حتی مدت زمان طولانی باشد.

ارزش غذایی گرده گل زنبور عسل

گرده که به‌صورت دانه طلایی رنگ و دارای آنزیم‌های زنده متراکم و فشرده شده است؛ مانند سایر ماده‌های غذایی دارای برخی عناصر است که شاید حتی دنیای علم هم هنوز آن‌ها را شناسایی نکرده است؛ و از آن‌جایی که، یکی از مواد غذایی بسیار غنی است، در هنگام شروع مصرف، باید آن‌را به‌تدریج و کم کم مصرف نمود تا دستگاه گوارش شما ضمن عادت به مصرف چنین غذای غنی دچار مشکل نشود. ( مثلا هربار یک یا دو دانه)

همچنین باید این نکته را مد نظر داشته باشید که حرارت،ساختار آنزیم‌های زنده را تخریب می‌کند، بنابراین جهت حفظ ارزش غذایی گرده هرگز دانه‌های آن نباید تحت حرارت مستقیم یا هر نوع پختی که نیاز به حرارت دارد قرار گیرند.

مقادیر زیادی از جمله ویتامین A یا همان کاروتن را می‌توان از گرده گل تهیه کرد. بر اساس گزارش S.Lebedou از روسیه، زنبورها در فصل تابستان حدود 200000 تن گرده جمع می‌کنند که این مقدار در صد کمی از آن‌چه که واقعا تولید می‌شود است و در واقع مقدار زیادی از این ماده غذایی قوی هر ساله در دشت‌ها و مراتع به هدر می‌رود. در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکا شمالی گرده موارد استفاده زیادی داشته و مشتری برای خرید گرده بیشتر از تولید آن است. این امر تا آن‌جا پیش رفته که تولیدکنندگان ملکه زنبورعسل نیز به گرده گل نیاز فراوانی دارند. این درحالی است که در کشور ما مردم هنوز اطلاعات زیادی از فواید گرده گل زنبورعسل و موارد مصرف آن ندارند.

قبل از اینکه ادامه مطلب رو بخونید بهتره ویدئوی زیر رو در مورد گرده گل ببینید

 

 

10 مورد از خواص دارویی گرده گل زنبورعسل

 

همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، گرده گل در واقع اسپرم گیاه است که به علت دارا بودن انواع ویتامین‌ها و هورمون‌های با ارزش یک ماده غذایی و یک داروی فوق‌العاده شناخته می‌شود که ارزش غذایی و خواص درمانی آن غیر قابل انکار است.

این ماده غذایی دارای 35% پروتئین بوده که با کمی تامل می‌توان دریافت این مقدار در مواد غذایی طبیعی استثنایی است، علی الخصوص که پروتئین‌های این ماده غذایی تشکیل شده از اسید آمینه‌هایی می‌باشد؛ که به وسیله بدن ساخته نمی‌شوند. وجود برخی اسید آمینه‌های ضروری که رشد را تسریع می‌بخشند، در حقیقت اغلب اسید آمینه‌هایی که در گرده گل مشاهده می‌شود مانند اغلب اسید آمینه‌هایی است که در سلول‌ها وجود دارد.

علاوه بر ویژگی‌های با ارزش ذکر شده، گرده گل دارای گلوسیدها  (نشاسته و لاکتوز) لیپیدها، انواع ویتامین‌های B,C,D,E  و کاروتن، انواع نمک‌های معدنی ازجمله: کلسیم، پتاسیم و منیزیم و بسیاری عناصر دیگر ضروری برای بدن، عناصر آنتی‌بیوتیک، استروژن و گلوکزید که موجب افزایش مقاومت مویرگ‌ها می‌شود می‌باشد. شایان ذکر است گرده گل‌هایی که زنبوران عسل جمع‌آوری می‌کنند دارای خواص دارویی فوق العاده می‌باشند.

گرده زنبور عسل، مضرات مواد غذایی مصرفی شما را با افزایش ارزش غذای آن حذف می‌کند. این درحالی است که فنیل آلانین موجود در گرده زنبور عسل دارای یک اثر کاهش دهنده اشتها می‌باشد. فنیل آلانین یک اسید آمینه مورد نیاز بدن است که روی آپستیت که مرکزی در هیپو تالاموس موظف به  کنترل اشتها است عمل می‌کند و هشدارهای گرسنگی و سیری را ارسال می‌کند. با مصرف مرتب گرده زنبور عسل تمایل به تناول بیشتر پیدا می‌کنید. چنانچه وزن بدن شما بیش از حد نرمال باشد، فنیل آلانین اثر معکوس عمل کرده و به طور طبیعی اشتها را کاهش می‌یابد. چنانچه وزن بدن نیاز به افزایش داشته باشد، فنیل آنالین به طرز مشابه اثر معکوس داشته و باعث افزایش اشتها به‌طور طبیعی می‌شود.

1) تنظیم عملکرد موثر روده

گرده تنظیم کننده بسار موثری در فرآیند عملکرد روده می‌باشد. مخصوصا گرده‌های جمع‌آوری شده توسط زنبورهای عسل که دارای نوعی ماده غذایی عالی برای بهبود  و کنترل عملکرد روده می‌باشند. علاوه بر وجود فاکتورهای آنتی‌بیوتیک در ساختار گرده، سلولز و فیبر موجود در آن اثر گذاری این امر را بیشتر می کند.

 2) دفع چربی از بدن

این ماده غذایی علیرغم غنی بودن دارای کالری کم می‌باشد. به‌طوری که هر 28 گرم آن که معادل 2 قاشق غذاخوری است، تنها 90کالری دارد که 15% حجمی آن ماده‌ایی به‌نام لیستین می‌باشد، که به حل شدن و دفع چربی از بدن کمک می‌کند و به همین دلیل است که گرده زنبور عسل لیپو پروتئین‌های کم چگال را سریع‌تر کاهش می‌دهد. همچین این ماده غذایی در افزایش لیپو پروتئین‌های پرچگال که بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی و کلسترول محافظت می‌کند تاثیر بسزایی دارد.

3) گرده گل برای لاغری

یکی از شگفت‌انگیز ترین ماده‌های غذایی در کنترل و ثابت نگه داشتن وزن، گرده زنبور عسل است که این امر در سایه اصلاح عملکرد متابولیسم بدن و ایجاد تعادل شیمیایی در سوخت‌وساز بدن اتفاق می‌افتد. به عبارتی جهت متعادل کردن سیستم متابولیسم بدن آن ‌را افزایش یا کاهش می‌دهد تا به حالت تعادل رسانده و اثرات نرمال‌ سازی و تثبیت ‌کنندگی خود را به نمایش بگذارد.

به عنوان تحریک‌کننده فرآیندهای متابولیکی و سوزاندن کالری از طریق افزایش سوخت و ساز بدن گرده زنبور عسل یک تسریع کننده عالی در کاهش وزن بوده و از این رو یک ماده غذایی با ارزش و طبیعی در کاهش وزن است.

از آن‌جایی که دارچین نیز یک ماده غذایی موثر در کاهش وزن می‌باشد، می‌توان دو قاشق از دانه‌های پودر شده گرده را با کمی دارچین ترکیب کرده و به همراه عطر دلپذیری که از آن حاصل می‌شود استفاده نمود. علاوه بر آن گرده پودر شده را می‌توان با عصاره سبزیجات یا حتی آب شیرین شده با عسل ترکیب نموده و میل نمود. همچنین می‌توان با اضافه کردن پودر گرده به مخلفات سالاد و یا روی نان تستی که به کره بادام زمینی آغشته شده است مالیده و از طعم آن لذت برد.

داروهای موجود در بازار جهت کاهش وزن که همگی ساخته دست بشر می‌باشند؛ دارای ماده‌ای مشابه فنیل آلانین به‌نام فنیل پروپانولامین هستند که به‌طور شیمیایی باعث کاهش اشتها می‌شوند و توجهی به چاق، لاغر یا مناسب بودن وزن ندارد؛ همچنین این داروهای شیمیایی بازاری می‌توانند اثرات عصبی شدن و حالت خماری ناشی از مصرف دارو را ایجاد کنند که به نوبه خود به نوعی مصرف این داروها اعتیاد آور می‌باشد.

تمامی تولیداتی که فنیل‌پروپانولامین به عنوان یک جزء تشکیل دهنده آن‌هاست می‌بایست دارای علائم هشداری باشد که نشان دهد: “نباید توسط افرادی که دارای بیماری یا شرایط خاص از جمله مشکلات تیروئیدی و فشار خون بالا دارند مورد استفاده قرار گیرد.”

 

نکته مهم در مصرف گرده گل زنبور عسل
خیلی مهم است که وضعیت واکنش آلرژیک خود را با یک حبه (دانه) گرده تست کرده و سپس اقدام به مصرف مقدار کامل آن کنید. همچنین بعد از انجام آزمایش آلرژیک می‌توان به تدریج در طی یک هفته یا بیشتر با افزایش روزانه مقدار مصرف به میزان مصرف مناسب و ایده‌آل برای بدن رسید.

4) آرامش‌بخش اعصاب

گرده گل 2

در ترشح غدد داخلی و بیماری‌های هیپرتونیک و بیماری‌های سخت دستگاه عصبی استفاده از تغذیه عسل و گرده به نسبت 1 به 1 و یا 2 به 1 بسیار موثر می‌باشد.

تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد وجود گرده گل در وعده‌ها یا رژیم غذایی میزان کلسترول و تری گلیسرید خون را تنظیم و کنترل می‌نماید و در صورت مصرف مستمر، با افزایش لیپو پروتئین‌های پرچگال (HDL) و کاهش لیپو پروتئین‌های کم چگال باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید می‌گردد و به نرمال شدن سطح کلسترول خون تاثیر قابل مشاهده‌ای می‌گذارد.

5) درمان یبوست با گرده گل زنبور عسل

علاوه برکاهش وزن، گرده گل در درمان یبوست نیز تاثیر بسزایی داشته و استفاده آن به‌صورت دو بار درسال و هربار به مدت یک ماه برای درمان افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود. میزان دقیق مصرف آن 2 قاشق غذاخوری یا همان معادل 2 قاشق سوپ‌خوری در روز می‌باشد. افرادی که توانایی مصرف این مقدار را در یک وعده ندارند می‌توانند در وعده‌های مختلف در روز استفاده نمایند.

6) رفع کم خونی

گرده گل با افزایش هموگلوبین واریتروسیت خون در کم کردن فشار خون و همچنین کم خونی‌های خطرناک تاثیر بسزایی از خود به‌جا می‌گذارد.

با بررسی تحقیقاتی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفته می‌توان پی برد که مصرف گرده زنبور عسل، بر ترکیب خون و افزایش همزمان سلول‌های خونی سفید و قرمز، موثر بوده و زمانی که بیماران مبتلا به کم خونی شروع به مصرف گرده گل می‌نمایند، سطح هموگلوبین خون آن‌ها یعنی سلول‌های خونی قرمز حامل اکسیژن در حد قابل توجهی افزایش می‌یابد.

گرده گل فشار خون را عادی نگه داشته، گلوکز خون را کاهش می‌دهد و اثر ضد تصلب شرایین که همان سخت شدن رگ‌ها می‌باشد را داراست.

 7) اشتها آور

گرده گل ضمن ایجاد و افزایش آمادگی برای کار اشتها را تحریک کرده و موجب متعادل کردن وزن می‌شود و از این طریق گرده گل برای افراد دارای وزن بالا باعث لاغری و برای افراد دارای وزن پایین اشتهاآور است.

8) درمان آلرژی با گرده گل

گرده گل 9

یک درمان کننده عالی برای تب یونجه و آلرژی‌ها استفاده از گرده گل می‌باشد که لزوماً می‌بایست 6 هفته قبل از شروع فصل آلرژی مصرف گردد و در صورتی که اثرات درمان نمایان شود در طول فصل نیز مصرف گردد.

در طی سالیان متمادی گرده زنبور عسل برای درمان درد افراد مبتلا به آلرژی که آن‌ها را اذیت می‌کند استفاده شده است. این روش در دانشکده “ست ماری” لندن که در آغاز قرن حاضر ابداع شد حساسیت زدایی نامیده می‌شود. در این نوع درمان که مانند واکسیناسیون عمل می‌کند، در ابتدا مقدار کمی از ماده آلرژی‌زا استعمال می‌شود تا سیستم ایمنی بیمار تحریک گردد که پادتن‌هایی جهت از بین بردن واکنش آلرژیک تولید کند. حساسیت زدایی بر اساس این فرض قبلی است که استعمال ماده آلرژی‌زا موجب ساخته شدن پادتن‌هایی در بدن گشته که اثرات حمله کننده به سیستم دفاعی بدن را خنثی می‌کند.

به گزارش لئوکانوی که بیمارانش را با این آنتی ژن (گرده) زنبور عسل درمان می‌کرد:

“تمام بیمارانی که به مدت 3 سال گرده مصرف کرده‌اند صرف نظر از رژیم غذایی و محل زندگی هیچ علائم آلرژیک نداشته‌اند. در بین موارد قبلی  میزان کنترل بیماری 100% بوده و روز به روز در حال گسترش است. استعمال خوراکی گرده که نتایج شگفت‌آوری نیز به دنبال داشت در ابتدا در آزمایشگاه دکتر کانوی انجام شد. بررسی نتایج هیچ مورد بیماری را نشان نداده و 94% بیماران درمان کامل شده بودند و 6% باقیمانده هم که از دستورالعمل‌ها به طور دقیق پیروی نکرده بودند تا حدودی از اذیت‌های این بیماری رها شده بودند. رهایی از آسم ناشی از گرده، رهایی از تب یونجه، افزایش مستمر کنترل برونشیت، زخم‌های مجاری گوارشی، کولیت، سردردهای میگرنی و اختلالات ادراری همگی موفقیت‌آمیز بودند.

متاسفانه به دلیل مرگ دکتر کانوی علت این‌که چطور بیماری به این سرعت از بین میرود هنوز مشخص نیست. این‌که چطور علایم ماندگار بلند مدت طی چند دقیقه از بین رفته و باعث بهبود عملکرد بدن می‌شود؛ کلیه این آزمایشات نشان می‌دهد که چطور گرده زنبور عسل به طور شگفت انگیزی در مقابل اغلب بیماری‌های تنفسی موثر است.

9) گرده گل برای حساسیت

کسانی که به گرده گل حساسیت دارند در صورت خوردن عسل یا درپوش‌های مومی شان عسل ممکن است به دلیل وجود مقداری گرده گل در آن، به تدریج حساسیت آن‌ها نسبت به گرده کاهش یافته و بهبود یابند.

10) جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر

محققان ثابت کرده‌اند که در گرده ماده‌ای وجود دارد که از رشد باکتری‌های مضر بدن جلوگیری می‌کند. در نتایج آزمایشگاهی مشخص شد گرده گل دارای یک فاکتور آنتی‌بیوتیک موثر بر یک نوع باکتری  به‌نام سالمونلا است که این نوع باکتری در تخم‌مرغ نیز پیدا می شود.

دیگر خواص دارویی گرده گل

گرده گل 3

خواص گرده گل برای معده

معده بعضی افراد قادر به هضم نان نیست؛ مصرف روزانه یک قاشق قهوه‌خوری گرده گل به همراه نان برای این افراد و حتی کسانی که به ناراحتی معده و روده مبتلا هستند تاثیر بسیاری دارد.

خواص گرده گل برای پوست

پوست صاف و درخشان چهره هر زن یا مردی را منحصر به فرد نشان می‌دهد. پوستی خسته و تیره اغلب ناشی از سو تغذیه یا بهداشت فردی نامناسب است و حتی ممکن است از زیبایی جذاب‌ترین افراد بکاهد. مطالعات نشان می‌دهد برای داشتن پوستی زیبا حتی در زمان پیری می‌توان با مصرف گرده گل تا حد زیادی انواع مواد مغذی را به پوست رساند.

مصرف روزانه گرده گل در رژیم غذایی نه تنها موجب سلامتی و کاهش وزن شده بلکه معجونی جادویی برای داشتن پوستی آرام، شاداب و جوان می‌باشد. گرده گل در کنار سایر مواد جادویی مثل عسل، بره موم یا ژل رویال که برای استعمال خارجی پوست بسیار مفید هستند؛ می‌تواند شما را از شر آکنه و لکه‌های پوستی نجات دهد؛ و پوستی جوان و شاداب داشته باشید.

دکتر لارس اریک اسن پزشک سوئدی و متخصص امراض پوستی، که در استفاده از فرآورده‌های زنبور عسل برای بهبود شرایط پوست یکی از پیشگامان است. برای بسیاری از بیمارانی که دچار آکنه شده بودند با تجویز گرده آن‌را به خوبی درمان کرد.

در این روش با تغذیه پوستی گرده، تاثیر عمیقی که گرده برروی سلولهای پوستی داشته از پیری زودرس آن‌ها جلوگیری کرده و باعث رشد بافت جدید پوستی می‌شود.

به طور موثری در مقابل خشکی پوست و چروکیدگی آن جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد پوستی نرم و جوان‌تر می‌شود که آسیب پذیری کمتری دارد.

همچنین دکتر اسن در این باره می‌گوید: مصرف داخلی یا استعمال خارجی گرده زنبور عسل، اثر کاهنده‌ای بر روی آکنه‌های صورت دارد و نیز یک عامل مهم جوان کننده پوست است، اولا چون محتوی غلظت زیاد اسید نوکلئیک‌های RNA و DNA است و ثانیا چون یک عامل آنتی‌بیوتیک طبیعی است.

فرانسوی‌ها در طی سالیان طولانی آزمایشات زیادی بر روی فرآورده‌های زیبایی و پوستی انجام داده‌اند که یکی از مهم‌ترین نتایج آن‌ها در تولید محصولات آرایشی با گرده گل است.

با استعمال پلی ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها، آنزیم‌ها و اسیدهای آمینه موجود در گرده می‌توان جوان شدن پوست و سلول‌های بدن را ترغیب نمود. این عناصر و مواد غذایی برای، تولید بافت جدید مورد نیاز بدن ضروری هستند.

ماسک گرده گل برای پوست

گرده گل 7

ماسک عسل و گرده گل در برطرف کردن چین و چروک‌ها و لکه‌های صورت بسیار موثر است. این ماسک ملایم حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی می‌باشد و از این طریق چین و چروک صورت را بهبود می‌بخشد. پوست را جوان کرده و رنگ خوبی به آن می‌دهد؛ و در طول چند روز آن‌را پاک‌سازی می‌کند.

ماسک عسل و گرده گل شامل مخلوط یک قاشق غذا خوری گرده گل پودر شده و دو قاشق عسل خام می‌باشد. این مخلوط کرم مانند را روی پوست خود مالیده و تقریبا به مدت یک ساعت بگذارید استراحت کند و بعد از آن بشورید. انواع ماسک عسل بسیار مفید می‌باشند اما ماسک عسل با گرده به دلیل خواص ضد میکروبی گرده در درمان آکنه بسیار مفید بوده و قسمت مومی آن پوست را نرم، شاداب و صاف می‌کند.

گرده گل برای دیابت

تحقیقات اخیر نشان داده است که هیدرولیز آنزیمی است در گرده گل که برای بیماران مبتلا به  سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا مفید است. گرده دارای خواص و مواد  مغذی بی‌شماریست، تنها ماده‌ای که مقدارش در گرده ناچیز است مواد قندی آن می‌باشد به همین دلیل برای افراد دیابتی به شدت پیشنهاد می‌شود و می‌توانند با مصرف این ماده قند خون خود را کنترل کنند.

گرده گل و کبد

دکتر استامبولیو در سال  ۱۹۶۵ بر اساس مشاهدات بالینی خود به این نتیجه رسید که عسل در ترکیب با ژله رویال و گرده گل وسیله درمانی نیرومندی در درمان بیماری‌های گوناگون کبدی و دیابت است. به بیماران مبتلا به بیماری کبد که از بیمارستان مرخص می‌شوند توصیه می‌کنند که هر روز صبحانه 50 میلی‌گرم ژل رویال و بعد از ظهر یک قاشق مرباخوری مخلوط عسل و گرده گل مصرف کنند.

همچنین تسیتسین دانشمند روسی معتقد است زنبورداران همیشه عسل صاف نکرده را که حاوی مقداری گرده می‌باشد می‌خورند چرا که این موضوع باعث جوان‌سازی سلول‌های آن‌ها شده و سوخت‌و‌ساز بدن را تسریع می‌کند.

مصرف گرده گل برای ورزشکاران

مصرف گرده گل به عنوان یک ماده انرژی‌زا برای ورزشکاران فواید بسیاری دارد. به طوری‌که شورای ورزش بریتانیا، افزایش توان تا ۴۰ تا۵۰ درصد در افرادی که به‌طور منظم از گرده گل مصرف کرده بودند را گزارش داده است. آنتی لاناناکی، مربی فنلاندی دو و میدانی که مدال‌های المپیک ۱۹۷۲ را از آن خود کرد، در این مورد اظهار نظر کرده و گفته بود: اکثر ورزشکاران ما از مکمل‌های غذایی دارای گرده گل استفاده می‌کنند. بررسی‌ها نشان داده است که این ماده عملکرد افراد را به‌طور قابل توجهی افزایش داده و  از زمانی که ورزشکاران گرده گل مصرف می‌کنند، هیچ‌گونه نتایج منفی مشاهده نشده است.

گرده گل و درمان مشکلات ناباروی با گرده گل زنبور عسل

گرده گل 4

 مصرف روزانه گرده زنبور عملکرد تخمدانی را تحریک می‌کند. در آخرین تحقیقات بهترین نتایج با افزایش 4 درصدی گرده گل به رژیم غذایی نشان دهنده افزایش تخمک‌گذاری شده است. در یکی از مهم‌ترین مقالاتی که در مورد گرده منتشر شد. در رابطه با مصرف گرده و تاخیر در بروز تومورهای پستانی در نتایج آزمایشگاهی بر روی موش‌ها را نشان می‌دهد.

از سایر خواص درمانی گرده گل می‌توان به تحریک متابولیسم، ضد مسمومیت، ضد التهاب، تقویت و رساندن مواد معدنی به بدن اشاره کرد. در واقع می‌توان گفت گرده گل سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و میکروالمان‌ها است که همچنین به دلیل دارا بودن بسیار از مواد مغذی می‌توانند باعث تحریک توان جنسی شوند. با توجه به نتایج آزمایشگاهی ثابت شده است که گرده گل حاوی هورمون‌های تحریک کننده جنسی بوده و احتمالا برای درمان نازایی به کار برده می‌شود.

چهار خاصیت گرده گل برای باروری

  • افزایش توانایی بارور شدن در خانم‌ها

درواقع ادعای این موضوع که حدود ۹۶ درصد از مواد مغذی بدن در گرده گل انباشته شده است و تقریبا تمام نیاز های اساسی بدن را تامین می‌کند، دور از ذهن نیست و این ادعا با استفاده‌های مداوم بیماران مختلف که به نتیجه‌های مثبت رسیده اند ثابت شده است.

استفاده از گرده گل برای زوجینی که قصد دارند تا به درمان ناباروری بپردازند، توصیه می‌شود زیرا این ماده مغذی می‌تواند مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، روی، مس و دیگر مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کرده و بدن سالم تری را برای باروری به شما هدیه دهد. گرده گل قدرت باروری خصوصا در زنان را افزایش داده و برای درمان ناباروری به کمک شما می‌آید.

  • افزایش ترشح هورمون زنانه استروژن با گرده گل

هورمون استروژن که در بدن خانم‌ها ترشح می‌شود، نقش مهمی بر تحریک عملکرد تخمدان برای باروری دارد و سلامت تخمک‌ها و همچنین آزاد شدن به موقع آن ها را تضمین می‌کند.

اهمیت این هورمون به همین دلیل است و باید آن را تقویت نمود چرا که تاخیر در آزاد سازی تخمک و یا تخمک ضعیف، توانایی باردار شدن را نداشته و در نهایت منجر به ناباروری خواهد شد. اگر قصد باردار شدن دارید مصرف گرده گل را فراموش نکنید، چرا که این ماده به افزایش ترشح هورمون استروژن در بدنتان کمک زیادی می کند و مقاومت تخمک ها را افزایش می دهد.

  • افزایش میل جنسی و بالا بردن ایمنی بدن

مصرف گرده گل با عسل سبب افزایش میل جنسی در زوجین شده و سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. افزایش ایمنی بدن از آن جهت مهم است که از بروز برخی عفونت‌هایی که بارداری را مختل می‌سازد جلوگیری می‌کند

چرا که ممکن است یکی از مواردی که باروری زوجین را با اختلال مواجه می‌سازد، برخی از عفونت‌ها باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از این‌که به این مشکل بر بخورید ایمنی بدنتان را بالا برده و سپس اقدام به فرزند آوری کنید.

  • افزایش باروری مردان با مصرف گرده گل و عسل

استفاده از گرده گل و عسل نه تنها منجر به افزایش اسپرم می‌شود بلکه کیفیت اسپرم‌ها را نیز افزایش می‌دهد. تعداد و سلامت اسپرم‌ها شانس باروری تخمک را چند برابر می‌کند. درمان ناباروری در مردان از مهم‌ترین فواید مصرف گرده گل است.

پس مصرف آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. گرده گل را نه تنها با عسل بلکه به همراه سالاد و موادغذایی دیگر هم می‌توانید در وعده های غذایی بگنجانید، اما چون عسل خود ماده‌ای برای افزایش باروری است پس بهتر است گرده گل را به همراه عسل مصرف کنید.

گرده گل در دوران بارداری

دکتر زپزکا و استویکو، دانشمندان لهستانی، طبق تحقیقات خود در مورد دانه‌های گرده گل به این نتایج رسیده‌اند که مصرف آن در دوران باراداری برای جنین سبب

  • حذف اثر ترکیبات سمی برای رویان در بدن مادر و رویان
  • حذف امکان ناهنجارهای بدو تولد(مادر زاد )ناشی از مواد سمی برای رویان
  • هیچ‌گونه تاثیر منفی بر ادامه بارداری ندارد.
  • باعث تحریک تمام پارامترهای مورفولوژیک رویان می‌گردد.

خواص گرده گل برای پروستات

بیماری یا عارضه هیپرتروفی پروستات یا ورم آن در مردان مسن بسیار شایع است؛ و اغلب مردان بالای 50 سال به آن دچار می‌شوند. مصرف گرده گل تاثیر به‌سزایی برروی بزرگ شدن پروستات دارد. آلن کایاس، محقق فرانسوی، مصرف 15 تا 20 گرم گرده گل (معادل یک قاشق چای‌خوری) را برای افراد بالای 50 سال توصیه می‌کند. به عقیده وی مصرف روزانه و منظم گرده می‌تواند از بیماری ورم پروستات در افراد جلوگیری کرده که با هیچ دارویی دیگر قابل درمان نیست.

گرده زنبور عسل منبع طبیعی ماده چرب شناخته شده به عنوان بتا-سیتوسترول است.دکتر استفان استروم و ویلیام فالون در مقاله ای که در مجله Extension Magazine منتشر شده است،به وجود این ماده در گرده گل اشاره کرده و توانسته  نتایج خوبی برای درمان پروستات با گرده گل بدست بیاورند.

بتا-سیتوسترول یک ترکیب محبوب گیاهی است که در ماده‌های مختلفی وجود دارد و از گذشته تا به امروز توسط پزشکان معتبر اروپایی برای درمان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتا سیتوستولین علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات مانند میزان جریان ادرار و ادرار باقی مانده را بهبود می‌بخشد. این دو مورد هر دو به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث رشد سرطان پروستات می‌شوند. با مصرف گرده زنبور عسل، شما همچنین برخی از مزایای این ترکیب طبیعی و اقدامات محافظتی آن‌را در پروستات دریافت خواهید کرد.

گرده گل به دلیل خاصیت ضدالتهابی بالا یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان پروستات می‌باشد. گرده گل می تواند التهاب های بسیار حاد را کاهش دهد.

جالب است بدانید که گرده گل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را نیز کاهش دهد. افرادی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند با استفاده از گرده گل از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری می کنند. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گرده گل با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پروستات، از پیشرفت سرطان جلوگیری کرده و در درمان سرطان پروستات نیز نقش ایفا می‌کند.

نتایج آزمایشات در مورد گرده گل و درمان پروستات

همان‌طور که می‌دانید خواص گرده گل با توجه به گلی که از آن بدست آمده و نواحی مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ همچنین کیفیت کرده بسته به نحوه جمع آوری و نگهداری و منبع تهیه گرده‌ها متفاوت است که بر کیفیت گرده گل تاثیر مستقیم می‌گذارند.

طبق آزمایشی که برروی 26 مرد انجام شد، (36 درصد جامعه آماری) علائم بیماری در آن‌ها از بین رفت؛ و 30 نفر (42%) گفتند که بهبود قابل توجهی را از بابت سهولت ادرار و کاهش ورم پروستات خود داشته‌اند.

در آزمایش دیگر بیش از سه چهارم مردان یعنی 78% از نظر علائم بهبود قابل توجهی را گزارش کردند.

نکات مهم در درمان ورم پروستات با گرده گل

  • برای استفاده از گرده، حتما از میزان بسیار کم، طی یک هفته الی ده روز، میزان مصرف خود را به اندازه توصیه شده برسانید تا بدن شما به آن عادت کند و همچنین از حساسیت نداشتن به آن مطمئن شوید.
  • بهترین نوع استفاده گرده گل، بصورت شربت با آب ولرم و عسل است.
  • در استفاده از گرده گل، نظم در مصرف بسیار مهم است.
  • استفاده گرده تنها برای سنین بالا توصیه نمی‌شود چرا که با مصرف آن از سن جوانی هم قوای جنسی خود را تقویت می‌کنید و هم از بیماری‌های مختلف در سنین بالاتر پیشگیری خواهید کرد.
  • گرده گل با کیفیت انتخاب کنید. متاسفانه به سادگی کیفیت گل قابل تشخیص نیست. پس به همین علت از فروشندگان معتبر اقدام به خریداری کنید.

در مورد درمان پروستات با گرده گل می تونید به این مطلب مراجعه کنید.

مقدار مناسب و روش مصرف گرده

مقدار مناسب مصرف گرده برحسب نیازهای افراد مختلف فرق می‌کند. جهت جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری در روز کافی بوده و بهتر است مقدار مصرفی خود را به تدریج به یک قاشق غذاخوری در روز برسانید. در صورت وجود پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود مثل یک وعده غذایی، حدود 5گرم پروتئین نیز با مصرف یک قاشق غذاخوری گرده گل به رژیم‌تان اضافه خواهد شد که یک مقدار مناسب در رژیم غذایی روزانه می‌باشد. وقتی گرده گل به‌طور مستمر بخشی از رژیم غذایی می‌شود، در واقع با عادی سازی اسیدیته معده، سوزش سر دل یا همان ترش کردن معده و سایر بیماری‌های ناشی از سوء هاضمه را بهبود بخشیده و مخاط معده را در برابر ایجاد و یا تشدید بیماری‌های معده‌ای و روده‌ای مصون می‌دارد.

مقدار مصرف برای اکثر افراد روزانه 3قاشق چای‌خوری قبل از غذا توصیه شده است.

طریقه مصرف گرده گل با عسل

گرده گل 5

گرده را می‌توان از طریق جویدن یا به صورت پودر مخلوط با یک لیوان آب قبل یا بعد از غذا نوشید. بهترین زمان برای مصرف گرده صبح به صورت ناشتا می‌باشد. کسانی که از طعم گرده خوششان نمی‌آید می‌توانند مخلوط گرده و عسل را به نسبت برابر یا 2 به یک مصرف کنند؛ یا به صورت کپسول مکمل خوراکی استفاده نمایند.

میزان مصرف مناسب روزانه گرده گل 30 گرم معادل دو قاشق سوپ‌خوری می‌باشد. دوره مصرف آن بنا به نیاز می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال یک دوره یک ماهه در پایان هر فصل یا دو بار در سال اوایل پاییز یا اواخر زمستان می‌توان آن‌را مصرف کرد.

اگر تنها یک بار در سال قصد مصرف گرده را دارید بهتر است در فصل بهار باشد.

روش‌های تغییر طعم گرده گل

گرده طعم خاصی مانند طعم حبوبات خشک شده یا علوفه دارد که برای ذائقه‌ی بعضی‌ها مناسب نیست لذا برای تغییر طعم آن می‌توانید به روش‌های  مختلف آن‌را مصرف کنید.

الف) یک قاشق چای‌خوری ساچمه‌های گرده گل‌ها را جویده یا بسیار نرم بکوبید و آن‌را با یک نوشیدنی با طعم قوی مصرف کنید.

ب) ساچمه‌های گرده گل‌های کوبیده شده را با مربا، عسل یا ماست مخلوط کنید و بخورید.

ج) ساچمه‌های گرده گل کوبیده شده را در یک لیوان شیر، چای یا شربت عسل حل کرده و میل کنید.

د) گرده گل را به میزان مورد مصرف با آب میوه مخلوط و میل کنید.

ه) گرده گل را با یک قاشق عسل مخلوط و مصرف کنید.

ترکیبات شیمیایی گرده زنبور عسل

گرده گل با توجه به گیاهی که زنبور آن را تهیه کرده است دارای ترکیبات شیمیایی متفاوتی بوده و شامل رنگ‌های زرد روشن، قهوه‌ای تیره، آبی روشن، سیاه و سفید با پرده‌های مختلفی می‌باشد. گرده دارای مواد مغذی بی‌شماری از جمله

  • 30 درصد آن کربوهیدرات قابل هضم
  • 15 الی 50 درصد آن قند (عمدتاً فروکتوز و گلوکز)
  • 7/5الی 40 درصد آن پروتئین (شامل ۱۰ درصد اسیدآمینه ضروری)
  • 14 درصد آن چربی که (شامل اسیدهای چرب ضروری است.)
  • 2 درصد آن ترکیبات فنولیک (که شامل فلاونوئیدهاست)
  • 6/1 درصد آن مواد معدنی است که شامل (کلسیم- فسفر- منیزیم- سدیم- پتاسیم- آهن- مس- روی- منگنز- سیلکون و سلنیوم است.)
  • 6 درصد آن ویتامین‌ها و اسیدهای محلول در آب هستند که شامل (c و b6 و b2 و b1) است.
  • یک درصد آن ویتامین‌های محلول در چربی است که شامل (ویتامین‌های E و A و D) است.

طعم گرده ممکن است از تلخ تا شیرین متفاوت باشد و بیشتر به گیاهی که از آن بدست آمده بستگی دارد. گرده تازه جمع‌آوری شده حدود 20 درصد داراری رطوبت می‌باشد به همین منظور باید در اتاقی با هوای آزاد و در سایه خشک نگهداری شود تا از ورود مخمرها و قارچ‌های ریشه‌دار به آن جلوگیری گردد.

میزان پروتئین دانه‌های گرده مشابه بعضی فرآورده‌های مثل گوشت،شیر و تخم مرغ بسیار بالا بوده و حتی از بابت ترکیب اسید‌های آمینه حدود 5 تا 6 برابر گوشت گوساله می‌باشد.

ترکیبات غذایی گرده

اهمیت گرده به عنوان ماده غذایی تنها به خاطر پروتئین فراوان آن نمی‌باشد؛ بلکه وجود انواع اسیدهای آمینه ضروری برای زنبور و تنوع و مقدار موجود در آن که بالغ بر ۲۰ نوع اسید آمینه ضروری و غیرضروری است؛ اهمیت این ماده غذایی را دو چندان می‌کند.

قبلا مشخص شده که انواع گرده‌های گیاهان موجود در باد باعث ایجاد حساسیت یا تب یونجه شده، اما گرده‌های گل جمع‌آوری شده توسط زنبورها با یولن آنتموفیلیک به صورت خوراکی آلرژی‌زا نیستند، بلکه درمان کننده آلرژی نیز می‌باشند.

طرز جمع‌آوری گرده گل

گرده گل 6

برای جمع‌آوری گرده از تله‌های گرده‌گیر استفاده می‌شود. این تله‌ها دارای صفحه فلزی، پلاستیکی یا مقوایی بوده که دارای سوراخ‌های زیادی به قطر 4/7 میلی‌متر می‌باشند. این تله‌ها را هر 3 روز یک بار در ورودی کندو (سوراخ پرواز) نصب می‌کنند؛ تا زنبورها هنگام عبور به سختی از سوراخ‌ها رد شده و مقداری زیادی از گرده آن‌ها از پاهایشان جدا شود. باید در نظر داشت که حمع‌آوری گرده زمانی باید صورت بگیرید که گیاهان گرده در منطقه پرواز زنبورها فراوان باشد. جمع‌آوری گرده حتی به زنبورها انگیزه بیشتری برای جمع‌آوری آن می‌دهد.

در کشورمان ایران در صورت وفور گیاهان گرده از هر کلنی 100 گرم روزانه گرده جمع‌آوری می‌شود. بدین ترتیب از اول فروردین تا آخر آبان ماه از هر کلنی زنبور به طور متوسط ۴۰۵۹گرم دانه گرده در طول زمان فعالیت می‌توان برداشت نمود. در تحقیق انجام گرفته نشان داده شد که اوج جمع آوری گرده در خرداد ماه و کمترین مقدار آن در اوایل بهار و اواخر پاییز می‌باشد.

شیوه نگهداری گرده گل

همه تله‌های جمع‌آوری گرده در برابر باران آسیب‌پذیر هستند و باران فورا گرده را خراب می‌کند؛ به همین منظور موقع انتخاب تله دقت کنید که تله انتخابی غیرقابل نفوذ باشد و حداکثر سطح تهویه را برای کندو تأمین کند.

مدت زمان جمع‌آوری گرده حداقل سه روز یک بار می‌باشد و برای ذخیره‌سازی آن‌را خشک یا منجمد خشک می‌کنند. گرده را  به صورت یک لایه نازک در مجاورت هوا پهن می‌کنند؛ یا در دمای معادل حداکثر ۶۰ درجه سانتی‌گراد در یک اجاق حرارت قرار می‌دهند.

اغلب گرده حاوی مورچه، لارو بید موم خوار و سوسک‌ها کوچک است که با استفاده از موانع چسبناک یا ظرف‌های روغن در اطراف پایه‌های کندو می‌توان از ورود مورچه‌ها جلوگیری کرد.

طریقه نگهداری گرده گل در منزل

گرده‌های خشک شده در ظروف سر بسته و در شرایط معمولی اتاق برای مدت حدود یکسال قابل نگهداری بوده و یا می‌توان آن‌را در فریزر نگهداری نمود. همچنین می‌توان آن‌را را با شکر به نسبت ۲ به ۱ (دو قسمت گرده یک قسمت شکر) مخلوط کرده و در ظروف سر بسته نگهداری نمود. طعم گرده گل  تا حدودی شیرین است که احتمالا به خاطر تماس با شهد روی پرچم و داخل گلبرگ‌ها و چسبیده به پاهای زنبور باشد؛ از این رو ترکیب این ماده با سویا نیز یک روش دیگر نگهداری آن بوده و می تواند در بلند مدت به صورت خام مصرف شود.

گرده گل زعفران

زعفران دارای شهد بسیار کمی است. گلدهی زعفران در پاییز صورت می‌گیرد، در این فصل که تقریبا گلدهی اغلب گونه‌ها به پایین رسیده است و یک منبع گرده بسیار خوب می‌باشد که سبب کوچ تعداد زیادی از زنبورها به مراتع زعفران می‌شود. قطعا کوچ زنبورها به مزارع زعفران مزایا و معایبی دارد که در صورت مدیریت بهتر این کوچ و رعایت برخی نکات از این شرایط گلدهی استفاده مطلوب کرد؛ در غیر این صورت قطعا باعث خسارت و افزایش تلفات زمستانه کلنی‌ها خواهد شد. شاید گرده گل زعفران صرفا برای برداشت عسل مناسب نیست اما  زعفران گرده بسیار خوبی دارد.

مضرات گرده گل

بعضی از توده‌های گرده‌آوری شده توسط زنبورها ممکن است دارای کپک‌های سمی یا ذرات گرد و خاک باشند، یا محتوی ماده‌ای به‌نام میکروارگانیسم که گفته می‌شود عامل خونریزی داخلی است.

مزایا یا معایب گرده برای سلامتی انسان زیر سؤال است و باید بیشتر روی آن تحقیق شود. حتی مشخص شده است که گرده بعضی درختان، بوته‌ها و چمن‌ها سبب سرماخوردگی و یا آلرژی و حساسیت‌های فصل بهار است.

فرآورده‌های تجاری و خواص دارویی گرده گل

گرده گل 7

در ایران تاکنون هیچ تحقیقی در مورد گرده انجام نشده اما در کشورهای مختلف جهان از گرده زنبور عسل و سایر فرآورده‌های آن داروهای مختلفی ساخته و به بازار برای فروش عرضه شده است. چند نمونه از داروهای تجارتی تهیه شده از گرده گل عبارتند از:

قرص پولن آپین Polenapin

این قرص‌ها در بسته‌های 100 عددی از گرده‌های جمع‌آوری شده توسط زنبور عسل به صورت خالص ساخته می‌شود و مصرف روزانه آن ۴ تا ۶ قرص می‌باشد.

قرص پولنوویتال Polenovital

این قرص شامل نیم گرم گرده و ۰٫۱ گرم ژله رویال به صورت انجماد خشک (Lyophlized) می‌باشد.

آپی کمپلکس Apicomplex

یکی از تولیدات لابراتوار مدکس ( Medex)  کشور یوگسلاوی قرص آپی کمپلکس می‌باشد که از مخلوط گرده، ژل رویال و عسل تهیه شده و برای جلوگیری از اثرات نامطلوب اشعه ایکس و در درمان سرطان و بیماری‌های گوارشی مورد استفاده است.

ویتا پول Vitapol

یک فرآورده دارویی تولید شده از گرده در کشور آرژانتین است.

آپتوپولن Aptopolen

محصولی از کشور ژاپن که به عنوان یک ماده انرژی‌زا به کار می‌رود.

پروستاتا-ديات Porestat – Diat

این دارو در درمان ناراحتی‌های مربوط به غده پروستات به کار می‌رود.

انرژین Energin

مخلوطی از گرده و عسل به صورت خمیر در بسته‌های ۲۰۰ گرمی عرضه می‌گردد.

آپی‌گام Apigum

یک نوع آدامس که از ترکیب گرده گل، عسل، ژل رویال و بره موم در کشور رومانی تولید می‌شود.

گرده گل را از کجا تهیه کنیم؟

گرده گل 8

منظور کردن مقدار مناسب گرده به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در رژیم غذایی هر فرد غیر حساس به گرده، به خصوص بیماران، افراد ضعیف و کم بنیه، ورزشکاران و افرادی با قدرت جنسی اندک، مفید است.

شناسایی گرده گل تقلبی از طبیعی تحت شرايط محيطي مختلف غيرممكن مي‌باشد. پس باید به این نکته توجه داشته باشید که بسيار مهم است كه برای خرید گرده گل، تهيه كننده گرده را خوب بشناسد و به او اعتماد كنید. گرده‌های گل ایرانی اغلب کوهی می‌باشند؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر گرده گل خارجی از راه قاچاق وارد بازار شده که از نظر کیفیت و مرغوبیت در مقایسه با گرده گل ایرانی کیفیت خیلی پایین‌تری دارند، برای همین پیشنهاد می‌کنیم از جای معتبر گرده گل ایرانی را تهیه کنید.  قیمت گرده گل در بازار  با این خواص دارویی بسیار و شگفت‌انگیزی که دارد واقعا خیلی ارزان است.

منابع مفید دیگر: برای کسب اطلاعات جزئی تر می توانید به منابع زیر مراجعه کنید

فواید گرده گل و ۱۱ مورد از خواص شگفت‌انگیز آن

Drugs.com

دیدگاهتان را بنویسید