10 زنبوردار معروف دنیا

زنبورداران معروف دنیا همیشه کسانی نبوده‌اند که تنها به پرورش زنبور اشتغال داشته‌اند. بلکه از سیاستمداران، بازیگران و افراد سرشناس دیگری می‌توان نام برد که علاوه بر شغل‌های خود به زنبورداری و پرورش زنبور عسل نیز مشغول هستند. در این متن از  افراد و شخصیت‌های معروف و وعده‌های شیرین آن‌ها را در مورد زنبورداری صحبت می‌کنیم.

زنبورداران معروف دنیا

1)وینس کابل (Vince Cable)

زنبورداران معروف 1

اسم “وینس کابل” را شاید بیشتر به عنوان یک بازرگان یا سیاستمدار دموکرات لیبرال شنیده باشید تا این‌که بخواهید او را جز لیست زنبورداران معروف دنیا بخوانید؛ اما هیچ‌کدام از این عناوین و جایگاه‌های سیاسی باعث تغییر از اشتیاق و تصمیم او در حفظ زنبورهای عسل نیست؛ بلکه بیشتر از هر زمان دیگری در این جایگاه به صورت مشتاقانه با پروژه‌های نصب کندوهای عسل در مناطق شهری، خواستار حفظ نجات زنبورهای عسل در جهان شده است.

معاون سابق ریاست جمهوری به نوعی زنبورداری را در کشور محکوم کرده بود و بر این باور بود با قانون منع پرداخت مالیات برای زنبوردارها به نوعی کمک یارانه‌ای شیرینی به آن‌ها شده است؛ اما وینس کابل مطمئنا دلسوزتر از او بود.

شاید در این مورد می‌توان گفت او بیشتر شبیه بنجامین فرانکلین مدافع ابتدایی زنبورداری است. اولین رساله مدیریت زنبورها توسط توماس ویلدمن در سال 1768 میلادی منتشر شده است.

2)ارسطو  (Aristotle)

زنبورداران معروف 2

فیلسوف و داشمند یونانی ارسطو نامی آشنا برای اکثر ماست. این دانشمند با نگهداری اولین کندوها، در مورد زنبورعسل نیز مطالعاتی را انجام داده بود. بیشتر مشاهداتی که ارسطو در مورد زنبور عسل و کندوها انجام داده بود صحیح بوده و رساله‌های اطلاعاتی معتبری برای نسل‌های بعد بوده است. گرچه بعضی از مطالعات نتایج متفاوتی داشتند. برای مثال بعضی از این اطلاعات نشان می‌دهد زنبورها بعضی از زنبورهای جوان‌تر را در بین گل‌ها پیدا می‌کنند؛ در واقع چیزی شبیه آن‌چه که ما امروزه به اسم ملکه می‌شناسیم که از عسل به وجود نمی‌آید یا به شکل جادویی از شبنم گل‌ها پایین نمی‌افتد.

ارسطور بر این باور بود که به طور میانگین زنبورها برای 7 سال زندگی می‌کنند. امروزه میانیگن سن زنبورها نزدیک به هفت هفته برآورد شده است. ارسطو شاید نه تنها جز زنبورداران معروف دنیا شناخته می‌شود بلکه از او به عنوان قدیمی‌ترین زنبوردار تاریخ نیز می‌توان نام برد.

3)شرلوک هولمز (Sherlock Holmes)

زنبورداران معروف 3

کارگاه افسانه‌ای داستان‌های ما، بعد از بازنشستگی از بازیگری، بقیه عمر خود را صرف زنبورداری کرد و اسم خود را جز زنبورداران معروف دنیا قرار داد. در رمان معروفی به نام ” شاگرد زنبورداری” نوشته لارا کینگ در سال 1994، این نویسنده کالیفرنیای، فهرست نوشته‌ها خود را به گونه‌ای چیده شده بود که در این داستان شرلوک هولمز زنبورداری را به یک شاگرد زن جوان به نام ماری راسل تعلیم می‌داد.

از دیگر محققان مشهور زنبور عسل که به زنبورداری بسیار علاقمند بوده‌اند عبارتند از: وینی پیف، کسی که هیج‌گاه پرورش زنبور عسل باعث خستگی او نشد، وقتی شبیه یک ابر سیاه بالای سر کندوهای عسل می‌ایستد و ممکن است زنبورها او را نیش بزنند. اشتیاق وینی به زنبور و زنبورداری باعث شد حتی یک آهنگ در این باره به نام” خرس دوست‌داشتنی” که عاشق عسل است منتشر کند.

4)اگنس بادن پاول (Agnes Baden-Powell)

زنبورداران معروف 4

اگنس بادن پاوول، خواهر کوچکتر رابرت بادن پاوول، بنیان‌گذار اسطوره‌ای، پسران پرورش دهنده پرنده بود. او به عنوان برنده جایزه تولید کننده عسل به برادر خود در سازماندهی جنبش “راهنمایی حرکت دختران” کمک می‌کرد. گرچه آگنس موافق با تمام موضوعاتی که برادرش در مورد آن‌ها صحبت می‌کند نیست.

برای مثال در پرفروش‌ترین کتاب برادرش به نام “سراغ پسران را بگیر” نوشته شده بود این‌که زنبورها جامعه‌ای مدرن دارند تحسین برانگیز استکه این موضوع تحسین برانگیز است، چراکه با وجود آن‌که به ملکه خود احترام می‌گذارند، در عین حال اگر ملکه‌ای بیکار بماند او را می‌کشند!” در آخرین ویرایش این کتاب این جمله که به صورت سیاسی نیز برداشت شده بود به جمله “کسانی که کار نمی‌کنند” تغییر پیدا کرد.

5) ادموند هیلاری (Sir Edmund Hillary)

زنبورداران معروف 5

در تاریخ 29 ماه می، سال 1953میلادی، در نیوزلیند، ادموند هاری و راهنمایی او، تنزینگ نورگی، جز اولین افرادی بودند که قله اورست را فتح کردند. گرچه هیلاری به دلیل علاقه‌اش به پرورش زنبور عسل در این سفر تنها بود.

قبل از جنگ جهانی دوم، ادموند هیلاری به عنوان ناوبر کشتیرانی در نیروی هوایی سلطنتی نیوزیلند خدمت کرده بود، هیلاری به همراه برادرش، رکس هیلاری، به کسب‌و‌کار پدر خود، در زنبورداری پیوست. زنبورداری برای آن‌ها به شغلی فصلی در تابستان تبدیل شد که باعث می‌شد، هیلاری بتواند در طول تابستان به دنبال آرزو و جاه‌طلبی‌های خود باشد؛ روی هم رفته آن‌ها 1200 کندو عسل داشتند.

6)سیلویا پلات (Sylvia Plath)

زنبورداران معروف 6

سیلویا پلات، شاعر آمریکایی، اولین بار در تابستان 1962 میلادی به مزرعه پدرش به نام اوتو جهت پرورش زنبور عسل رفت، پدر سیلویا یکی از اعضای پرورش زنبور عسل بامبو بود که نوع خاصی از زنبورهای شمالی است.

سیلویا زندگی روستایی را با زندگی مشترک خود با همسرش “تدهیوز” آغاز کرد؛ این موضوع باعث الهام بخش بودن شرایط و محیط برای شروع نوشتن یک مجموعه فوق‌العاده از اشعار وی در مورد زنبورها و استفاده از زنبور عسل در نشان دادن مشکلاتش بود؛ بعد از اتمام این مجموعه کمتر از یک سال بعد سلیویا خودکشی کرد.

از دیگر زنبوردارانی که در حوزه ادبیات نیز فعالیت‌های چشمگیری داشتند؛ می‌توان به لئوتولستوی اشاره کرد که به گفته همسر وی، زنبورداری برای او به مرکز جهان تبدیل شده بود؛ همچنین پل تروسه نویسنده و رمان‌نویس معروف آمریکایی که از زنبورهای خود آزادانه در منزلش در هاوایی آمریکا نگهداری می‌کند.

7) اسکارلت یوهانسون( Scarlett Johansson)

زنبورداران معروف 7

اسکارلت بازیگر معروف هالیوودی است. زمانی پرورش زنبور عسل را شروع کرد که همکار بازیگر او ساموئل جکسون یک کندو پر از زنبور عسل را به او هدیه داد. این هدیه بیشتر شبیه یک جشن عروسی پر سروصدا و شلوغ مورد توجه قرار گرفت و امروز او را تبدیل به یکی از زنبورداران معروف کرده است؛ یوهانسون امروز یکی از شرکت‌های بزرگ زنبورداری را در کنار حرفه بازیگر خود مانند دیگر بازیگران بزرگ همچون هنری فوندا اداره می‌کند.

هنری فوندا در املاک خود به نام Bel air به زنبورداری مشغول می‌باشد. در این املاک که درخت‌های لیمو و پرتقال فراوانی وجود دارد، زنبورهای به راحتی از شهد این گیاهان تغذیه می‌کنند. بیشتر وقت‌ها هدیه آن‌ها به همکاران خود و دیگر ستارگان هالیوود،یک کوزه عسل طبیعی می‌باشد. پسر هنری، پیتر فوندا،  نیز به عنوان یک زنبوردار معروف در فیلم طلایی 1997 نیز ایتفای نقش کرد. داستان فیلم قرار گرفتن یک مرد زنبودار بین پسرش و یک باند جنایکار بود.

8) ماریا فون تراپ (Maria von Trapp)

زنبورداران معروف 9

چه کسی فکر کی‌کرد، مدیر گروه موسیفی Trapp Family Singers که داستان زندگی فوق‌العاده او برای بسیاری محبوب بود به عنوان یک فیلم موزیکال با نام “صدا در موسیقی” ساخته شد؛ یکی از زنبورداران معروف و البته بسیار موفق دنیا باشد. ماریا در آستانه جنگ جهانی دوم پس از فرار از اتریش، که در آن زمان به آلمان وابسته بود؛ در ایالات متحده مستقر شد و در مزرعه‌ای در ورمونت به زندگی خود ادامه داد.

ماریا در سال 1868 برای مدت طولانی تحت حمایت دولت انگلستان جدید به پرورش و تولید عسل پرداخت. برای همین منظور در سال 1965 به همراه همسر خود جورج تشویق شد به عنوان یک زنبوردار در فیلم Christopher Plummer بازی کند.

بعدها حتی زمانی‌که جولایا اندرسون داستان زندگی ماریا را به عنوان یک موسیقی منتشر کرد، نام این اثر را نیز “عسل و زنبور” گذاشت.

9)گروه ساگ (Suggs)

زنبورداران معروف 9

خواننده رهبر گروه جنون(Madness)، در عین حال به زنبورداری می‌پرداخت؛ جز زنبورداران معروف که بعد از آن‌که تمام زنبورهای او به یک‌باره مردند، او نیز این حرفه را ترک کرد. با این حال او هچنان به حمایت از جنبش زنبورداری و پرورش زنبورعسل در لندن ادامه داد.

یکی دیگر از ستارگان پر طرفدار راک که نام خود را دوشنبه‌های خوشحال گذاشته است، احساسات خود در مورد زنبورداری را این‌گونه بیان می‌کند”بسیار آرام، آرامش‌بخش و بی صدا جلو می‌رود.”

متاسفانه رهبر سابق این گروه موسیقی دیگر زنبوردار نیست؛ اما با این حال مدافع زنبورعسل و توسعه آن و ترویج مزرعه‌های ثابت برای زنبورداری در سراسر دنیا می‌باشد.

10)مارتا کیرنی (Martha Kearney)

زنبورداران معروف 10

یکی دیگر از زنبورداران معروف دنیا، خواننده رادیو چهار برنامه “دنیا یکی‌ست” و شب‌های خبر رادیو بی بی سی، مارتا کیرنی، یک زنبوردار آماتور در منزل خود در روستای سوفولک، لندن می‌باشد. علاقه بسیار زیاد مارتا به زنبورها در چند سریال تلویزیونی نیز نشان داده شده است. بیل، همکار روزنامه‌نگار، کریک و کیت هامبل نیز از پیشگامان تلویزیونی هستند که به زنبورداری علاقه‌مند می‌باشند.

اشتیاق مارتا برای زنبورداری با یک اتفاق ساده آغاز شد زمانی‌که در روز عروسی همسرش برای توصیف خود از اسم زنبور عصبانی استفاده کرد، ناخودآگاه توجه مارتا را به زنبورداری جلب و اشتیاف او هر روز بیشتر شد.

1 دیدگاه برای “10 زنبوردار معروف دنیا

دیدگاهتان را بنویسید