شکر یا عسل مسئله این است!

شکر و عسل هر دو مواد شیرینی هستند که به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همیشه ما را بر سر دوراهی انتخاب قرار می‌دهند. زیرا انتخاب یکی از این دو دلبر شیرین کار چندان ساده‌ای هم نیست. مخصوصا این‌که اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این دو ماده فروکتوز و گلوکز هستند که در صورت افراط در مصرف، ممکن است به چاقی یا اضافه وزن منجر شوند. البته ناگفته نماند که در حالت کلی همه ما عسل را سالم‌تر و بهتر از شکر می‌دانیم. از این رو وقتی پای این دو دلبر در میان است عسل را برمی‌گزینیم. اما نتایج می‌توانند متفاوت‌تر باشند. از این رو در این مطلب از هانیلی قصد داریم ریز و درشت مسائل را در خصوص شکر و عسل با شما عزیزان همراه به اشتراک بگذاریم.

همه آن چیزی که در مورد شکر و عسل باید بدانید

نکاتی در مورد عسل

عسل ماده‌ای شیرین است که توسط زنبورهای عسل و از شهد گل‌ها تهیه می‌شود. این ماده خوشمزه و شیرین معمولا به صورت مایع غلیظ و انعطاف‌پذیری است که زرد رنگ است. البته بسته به نوع شهد استفاده شده در آن می‌تواند به رنگ زرد متمایل به قهوه‌ای نیز باشد. آب و کربوهیدرات (فروکتوز و گلوکز) از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده عسل هستند. اما ناگفته نماند که این ماده مغزی سرشار از آنزیم‌ها، آمینواسیدها، ویتامین B، ویتامین C، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان نیز است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل در دسته فلانوئیدها قرار می‌گیرند که خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند به عنوان یکی از مفیدترین مواد موجود برای سلامتی شناخته شوند.

طعم، رنگ و بوی عسل بسته به شهد گل استفاده شده در آن متفاوت است. کیفیت عسل نیز تحت تاثیر شهدی است که در تهیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نکته مشترکی که در میان تمامی انواع عسل وجود دارد این است که صرف نظر از نوع شهد استفاده شده در تهیه عسل، همگی باعث افزایش سطح قند خون بدن می‌شوند.

شکر و عسل

فواید عسل : عسل چه مزایایی دارد؟

عسل این ماده شیرین دوست داشتنی سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است که به دلیل داشتن انواع گرده گل‌های محلی می‌تواند سبب کاهش حساسیت و درمان بیماری‌های آلرژیک شود. از طرفی عسل به دلیل داشتن فروکتوز بالا می‌تواند تمامی نیازهای بدن شما به گلوکز و کربوهیدرات را تامین کند. از این رو  معمولا در رژیم‌های غذایی میزان عسل مصرفی روزانه حدود یک قاشق غذاخوری در نظر گرفته می‌شود.

عسل همچنین خاصیت آنتی باکتریال دارد. همین امر نیز باعث می‌شود که برای از بین بردن باکتری‌ها و ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه استفاده از عسل می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی و بهبود جای زخم و سوختگی کمک کند. همچنین با توجه به خاصیت عسل برای تسکین گلو درد و کاهش سرفه می‌توان این ماده مغذی را به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای درمان یا رفع سرماخوردگی و افزایش سطح ایمنی بدن در نظر گرفت.

مضرات عسل : آیا عسل می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؟

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد از مصرف عسل اجتناب کنند، کالری زیاد آن است. زیرا مصرف مداوم آن در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز چاقی شود. از طرفی نیز کربوهیدرات بالای عسل باعث می‌شود که افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی نتوانند عسل را وارد رژیم غذایی روزانه خود کنند. از طرفی عسل طبیعی به دلیل داشتن مواد معدنی و باکتری‌های مختلف می‌تواند سبب بوتولیسم در نوزادان شود. به همین دلیل است که مصرف عسل برای نوزادان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

نکته دیگری که باعث می‌شود بسیاری از مادران عسل را از برنامه غذایی کودکان کم سن و سالشان حذف کنند، چسبندگی آن است. زیرا کودکان معمولا دوست دارند برای خوردن عسل از انگشتانشان کمک بگیرند. اما این کار چندان برای مادر خانم‌های باسلیقه دلچسب نیست.

نکاتی در مورد شکر

تا به اینجای کار نکاتی را در مورد عسل در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه با ارائه نکاتی در خصوص شکر، سعی می‌کنیم این امکان را برایتان فراهم کنیم تا بتوانید به مقایسه شکر و عسل پرداخته و در موقعیت‌های مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید. شکر ترکیبی از گلوکز و فروکتوز است. اما هیچ ماده معدنی و ویتامینی ندارد. بنابراین در صورت مصرف کنترل نشده می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

شکر در حقیقت کربوهیدرات متراکمی است که از چغندر قند یا نیشکر تهیه می‌شود. اما این گیاهان برای تبدیل شدن به شکر یا قند باید مراحل پردازش و تصفیه چند مرحله‌ای را پشت سر بگذارند تا بتوانند به شکلی که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند، درآیند. شکر به صورت شکر سفید، شکر قهوه‌ای و شکر خام به بازار عرضه می‌شود. که شکر قهوه‌ای ترکیبی از شکر سفید و شیره چغندر قند است که می‌تواند مواد مغذی با خود به همراه داشته باشد. اما شکر خام به اندازه شکر سفید شفاف نیست، رنگ قهوه‌ای‌تری دارد و بلورهای بزرگتری نسبت به بقیه شکرها دارد.

شکر و عسل

فواید شکر : شکر چه مزایایی دارد؟

مغز برای داشتن کارکرد درست و مناسب روزانه به ۱۳۰ گرم کربوهیدرات نیاز دارد. شکر نیز یکی از منابع بالقوه کربوهیدرات است. بنابراین می‌تواند به عنوان یکی از مواد غذایی تامین کننده کربوهیدرات مورد نیاز مغز مورد استفاده قرار گیرد. به ویژه این‌که کم کالری بودن شکر، قیمت مناسب و در دسترس بودن آن باعث می‌شود که بسیاری از افراد این ماده را در رژیم غذایی خود جای دهند.

مضرات شکر : آیا مصرف شکر می‌تواند برای سلامتی مضر باشد؟

مصرف بیش از اندازه شکر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم را افزایش دهد. از طرفی با توجه به بالا بودن میزان کربوهیدرات موجود در شکر، می‌توان به این نتیجه رسید که مصرف بیش از حد آن می‌تواند سبب بروز اضافه وزن و چاقی در طولانی مدت شود.

بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت هستند، بهتر است به صورت مستمر به کنترل قند خون خود بپردازند تا در صورت لزوم میزان شکر موجود در برنامه غذایی خود را کاهش دهند. توجه داشته باشید که شکر به دلیل نداشتن آنزیم بسیار سخت‌تر از عسل هضم می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که مواد جذب شده از شکر در اثر سوخت و ساز بدن از بین می‌رود.

کاهش مصرف شیرین‌کننده‌ها بهترین راهکار برای تضمین سلامت بدن

در حالت کلی کاهش میزان شیرین‌کننده‌های مصرفی بهترین راهکار برای تضمین سلامت بدن است. بنابراین توصیه ما به شما این است که تا جای ممکن از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید برای شیرین کردن چای یا قهوه خود از یک قاشق چایخوری عسل به جای قند یا شکر استفاده کنید. هر چند این کار در ابتدا ممکن است چندان باب میلتان نباشد. اما در طولانی مدت می‌تواند به شما کمک کند تا میزان مصرف شیرینی‌جات را کمتر کنید. بنابراین بهتر است تا جای ممکن سعی کنید از غذاهای سالم استفاده کنید و مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی را به حداقل برسانید.

شکر و عسل

مصرف شکر و عسل تا چه حد در رژیم غذایی بلامانع است؟

شکر و عسل اصلی‌ترین شیرین‌کننده‌های دنیای ما را تشکیل می‌دهند. بنابراین حذف آن‌ها از رژیم غذایی عملا ممکن نیست. تنها نکته قابل توجهی که در مورد این دلبر شیرین وجود دارد این است که استفاده متعادل از آن‌ها با مشورت متخصص تغذیه می‌تواند بهترین گزینه باشد. البته این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و اضافه وزن بیش‌تر از سایر افراد اهمیت دارد. اما نکته غیر قابل انکاری ه در مورد شکر و عسل وجود دارد این است که استفاده از عسل در برنامه صبحانه بهتر از شکر است. زیرا آنزیم‌های موجود در عسل نقش موثری در هضم و بهبود سلامت بدن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید