عسل و سلامتی : آیا مصرف عسل برای سلامتی بدن مفید است؟

همه ما عسل را به عنوان یک ماده مفید می‌شناسیم که بهترین جایگزین برای شکر است. از طرفی نیز با توجه به این‌که عسل منبع آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای بدن است به عنوان یکی از بهترین موادی شناخته می‌شود که می‌تواند سلامتی بدن را تضمین کند. اما همیشه سوالاتی در مورد رابطه مصرف عسل و سلامتی بدن وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند، در این مطلب از هانیلی سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم. بنابراین اگر دوست دارید اطلاعاتی را در مورد عسل و سلامتی دهان و دندان یا نقش آن در کاهش یا افزایش قند خون به دست آورید در این مطلب از هانیلی همراه ما باشید.

عسل چیست و چه خواصی دارد؟

قبل از این‌که بحث عسل و سلامتی را پیش بگیریم بهتر است اطلاعاتی را در مورد عسل و خواص آن در اختیار شما قرار دهیم. عسل یک ماده شیرین و مقوی است که از گرد گل‌ها و توسط زنبور عسل ساخته می‌شود. نوع گرده استفاده شده در تولید عسل نقش موثری در رنگ و بوی آن دارد. به همین دلیل است که برخی از عسل‌های طبیعی رنگی تیره و برخی دیگر رنگ روشن دارند.

جدا از همه این تفاوت‌های ظاهری، تمامی عسل‌های طبیعی در یک نقطه مشترک هستند و آن هم این‌که هر یک قاشق غذاخوری عسل (حدود ۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری انرژی و ۱۷ گرم کربوهیدرات بدون چربی و سرشار از فیبر و پروتئین است. عسل طبیعی همچنین یکی از غنی‌ترین منابع برای جذب پتاسیم، روی و آهن است. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که مصرف عسل می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

عسل و سلامتی

عسل و سلامتی : بالا بودن میزان آنتی‌اکسیدان موجود

عسل باکیفیت یکی از غنی‌ترین منابع برای آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسید فنولیک و فلانوئیدها است که نقش موثری در حفظ سلامتی بدن دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزادکننده بیماری می‌پردازند و در نتیجه خطر ابتلا به آسیب‌های اکسیداتیو سلولی را کاهش می‌دهند. ترکیبات موجود در عسل همچنین می‌توانند در برابر بیماری‌های قلبی مزمن، سرطان و دیابت از بدن محافظت کنند.

عسل و سلامتی قلب و عروق

تغییر رژیم غذایی و استفاده منظم از عسل می‌تواند با کاهش میزان کلسترول بد خون و افزایش میزان کلسترول خوب تا حد زیادی به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. ترکیبات عسل همچنین نقش موثری در کاهش میزان تری‌گلیسیرید بدن دارد و می‌تواند تری‌گلیسیرید موجود در بدن را تا ۱۹٪ کاهش دهند. از طرفی نیز با کاهش میزان فشار خون سلامت قلب را تضمین کرده و از بروز سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی نیز پیشگیری می‌کند.

عسل و سلامتی پوست : نقش عسل در تسریع روند بهبود زخم

در طب سنتی از عسل به عنوان یکی از موثرترین موادی که می‌تواند زخم‌ها و آسیب‌های پوستی را بهبود بخشد، استفاده می‌شود. این امر به دلیل خواص آنتی‌باکتریال عسل و توانایی آن در کاهش رشد میکرو ارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند منجر به ایجاد عفونت شوند. عسل همچنین نقش موثری در درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت و تب‌خال دارد.

علاوه بر آن استفاده از عصاره مانوکا نیز نقش موثری در بهبود زخم‌های پاهای افراد دیابتی دارد و طبق آمار به دست آمده این عصاره می‌تواند ۹۷٪ از این زخم‌ها را بهبود بخشد. البته در برخی موارد هم ممکن است قرار دادن عسل بر روی زخم‌های دیابتی منجر به پیشرفت این زخم‌ها شود. بنابراین قبل از استفاده از عسل به عنوان التیام‌بخش زخم‌های دیابتی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

عسل و سلامتی

عسل در مقایسه با شکر گزینه مناسب‌تری است!

هر چند میزان قند و کالری موجود در عسل هم کم نیست، اما در هر حال عسل در مقایسه با شکر گزینه بسیار مناسب‌تری است. در همین راستا مطالعه انجام شده بر روی افرادی که از بیماری دیابت نوع دوم رنج می‌برند نشان می‌دهد که هر چند مصرف عسل نیز می‌تواند سبب افزایش قند خون این افراد شود اما این افزایش در مقایسه با افرادی که شکر تصفیه مصرف می‌کنند، بسیار کمتر است. بنابراین هر جور حساب کنید عسل گزینه مناسب‌تری نسبت به شکر خواهد بود. زیرا عسل خواص درمانی فراوانی دارد و آسیبی به سیستم ایمنی بدن وارد نمی‌کند.

عسل و سلامتی کودکان : آیا عسل گزینه مناسبی برای رژیم غذایی کودکان است؟

بسیاری از مادران جوان همیشه این سوال را در ذهن خود دارند که آیا می‌توانند عسل را در رژیم غذایی دلبندشان جای دهند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که استفاده از عسل به ویژه عسل طبیعی برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود. زیرا این نوع از عسل حاوی نوعی باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم (Clostridium botulinum) است که می‌تواند خطر ابتلا به بوتولیسم را در نوزادان افزایش دهد. بنابراین بهتر است تا سن یک سالگی که سیستم گوارشی در مقابل سموم و باکتری‌ها چندان مقاوم نیست، عسل در رژیم غذایی کودکان جای نگیرد. از این رو بهتر است برای کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص مصرف عسل و سلامتی کودکان با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

آیا عسل می‌تواند سبب افزایش وزن شود؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از مواد طبیعی مانند عسل نمی‌تواند هیچ مشکلی در سلامتی فرد ایجاد کند. در حالی‌که افراط در مصرف هر ماده‌ای می‌تواند برای بدن مضر باشد. به ویژه ماده‌ای مثل عسل که سرشار از کالری و کربوهیدرات است و استفاده کنترل نشده آن در دراز مدت می‌تواند سبب افزایش وزن و افزایش میزان قند خون شود. بنابراین کنترل رژیم غذایی و عدم استفاده بیش از حد عسل می‌تواند از بروز چاقی و دیابت پیشگیری کند.

شکر بالای موجود در عسل زنگ خطری برای سلامتی

در کنار خواص و فواید بیشماری که عسل برای سلامتی دارد، به دلیل قند بالا می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است در مصرف این ماده طبیعی مغذی نیز به صورت کنترل شده عمل شود. طبق مطالعات انجام شده افرادی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی مقدار زیادی ماده قندی است بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و کبدی، افسردگی، زوال عقل و برخی از انواع سرطان قرار دارند.

بنابراین برقراری تعادل در مصرف این ماده غذایی مفید و از همه مهم‌تر خرید عسل طبیعی از فروشگاه‌های معتبر مهم‌ترین نکته‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد. زیرا در غیر این صورت ممکن است همین ماده مفید و مغذی که فواید بیشماری برای سلامتی دارد، به صورت معکوس عمل کرده و شما را دچار مشکلات متعددی گرداند.

عسل و سلامتی

چگونه می‌توان عسل طبیعی خریداری کرد؟

اهمیت مصرف عسل و سلامتی بدن بر کسی پوشیده نیست. اما در این میان یکی از سوالات عمده‌ای که بیش‌تر مردم با آن مواجه هستند این است که چگونه می‌توانند عسل طبیعی تهیه کنند؟ زیرا همانگونه که می‌دانید این روزها پیدا کردن عسل طبیعی کار چندان ساده‌ای نیست. به ویژه این‌که محصولات تقلبی بسیاری در این صنف وارد بازار شده‌اند که بسیاری از آن‌ها حتی از مواد قندی صنعتی و شکر تهیه شده‌اند. بنابراین نه تنها برای سلامتی مفید نیستند بلکه می‌توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

از این رو باید دقت کنیم که در تهیه عسل هرگز از مقیاس قیمت تبعیت نکنیم. زیرا در بسیاری از موارد قیمت پایین یک محصول ناشی از کیفیت پایین آن است. از طرفی با تهیه عسل طبیعی از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر سعی داشته باشیم که گام موثری در حفظ سلامت خود برداریم. از این رو ما در فروشگاه اینترنتی هانیلی سعی داریم با از بین بردن واسطه‌ها، با زنبورداران و تولیدکنندگان عسل مستقیما در ارتباط باشیم و با ارائه محصولات باکیفیت شما را در جهت دستیابی به سلامت یاری کنیم.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از هانیلی سعی کردیم اصلی‌ترین نکاتی که در خصوص عسل و سلامتی وجود دارند را با شما عزیزان به اشتراک بگذریم و به سوالات شما در مورد عسل و سلامتی پاسخ دهیم. همچنین به شما یادآور شدیم که مصرف عسل طبیعی که سرشار از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است می‌تواند نقش موثری در سلامتی شما ایفا کند. اما در صورتی که بتوانید عسل طبیعی را از زنبورداران تهیه کنید که این امر نیز به کمک فروشگاه اینترنتی هانیلی برای شما میسر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید