کاهش جمعیت زنبورهای عسل ، بحرانی که کمک همه را می طلبد

شاید بسیاری از مردم از مشکل بزرگی که در سال های اخیر برای زنبورهای عسل پیش آمده و موجب کاهش جمعیت زنبورهای عسل شده است اطلاعات کافی نداشته باشند، از سال 2006 به این رو زنبورداران مناطق مختلف دنیا با مشکلی به نام نابودی ناگهانی کندو یا سندروم کاهش ناگهانی جمعیت زنبور عسل (Colony Collapse Disorder) یا به بطور مخفف CCD مواجه شده اند. در این اتفاق زنبورهای کارگر به طور ناگهانی کندو را ترک می کنند و هیچ اثری از آنها باقی نمی ماند.

هنوز دانشمندان نتوانسته اند علت این اتفاق را به طور کامل پیدا بکنند و این سندورم هر ساله موجب کاهش شدیدی در جمعیت کلنی های زنبوردارهای عسل می شود. کاهش جمعیت زنبورهای عسل در اثر CCD علاوه بر ضرر اقتصادی که به زنبورداران وارد می کند بر اکوسیستم طبیعی منطقه نیز ضررهای جبران ناپذیری دارد.

زنبورهای عسل در تامین یک سوم مواد غذایی طبیعی که ما انسان ها مصرف می کنیم نقش مستقیم دارند و عملیات گرده افشانی که انجام می دهند بسیار حیاتی تر از آن است که ما تصور می کنیم.

برای روشن تر شدن این موضوع و آشنایی با ابعاد مختلف مشکل کاهش جمعیت زنبورهای عسل پیشنهاد می کنیم ویدئوی سخنرانی زیر را به طور کامل ببنید

شاید بسیاری از ما زنبوردار حرفه ای نباشیم و کاهش جمعیت زنبورهای عسل تاثیر مستقیم و سریعی بر زندگی ما نداشته باشد ولی اگر به اهمیت موضوع پی برده باشیم باید هر کمکی که می توانیم برای کمک به زنبورهای عسل بکنیم

نوح ویلسون ریچ در سخنرانی خود در تد ایده جدیدی را مطرح می کند و به همه پیشنهاد می کند که چطور می توان با نگه داری کندوهای شهری به زندگی سالم تر زنبورهای عسل و ایجاد یک اکوسیستم پایدارتر کمک کرد

این ویدئو را در آپارات هانیلی ببنید

توصیه هایی کوچک برای کمکی بزرگ به زنبورهای عسل

گل های مورد علاقه زنبورهای عسل را بکارید

اگر در مناطق شهری زندگی می کنید سعی کنیم در باغچه های کوچک خود و یا گلدان هایی که در فضای باز هستند گل های مورد علاقه زنبورهای عسل بکاریم. زنبورهای عسل معمولا به گل های بنفش و صورتی و زرد علاقه بیشتری نشان می دهند.  این مقاله با عنوان  گیاهان مناسب برای ایجاد شهر سازگار با زنبور عسل ” میتواند در انتخاب گل های مورد علاقه زنبور عسل کمک کند.

گل های مورد علاقه زنبور عسل

در پشت بام خود کندوی زنبور عسل داشته باشید

نگه داری زنبور عسل در محیط های شهری کمک بزرگی است برای داشتن یک اکوسیستم طبیعی شهری. هر چند نگه داری زنبور عسل نیاز به مهارت و آموزش دارد ولی می تواند به عنوان یک سرگرمی شیرین برای افرادی که وقت کافی دارند محسوب شود. و در عین حال شیرینی برداشت عسل هم به همراه داشته باشد. معمولا وزارت جهادکشاورزی یا شرکت های خصوصی در شهرهای مختلف دوره های آموزش زنبورداری را برگزار می کنند و می توانید با شرکت در این کلاس ها آموزش های اولیه زنبورداری را ببنید و کمک بزرگی برای غلبه بر کاهش جمعیت زنبورهای عسل بکنید.

کندو در پشت بام

 از سموم شیمیایی کمتر استفاده کنید تا کاهش جمعیت زنبورهای عسل را کنترل شود

اگر کشاورز هستید باید بدانید که نحوه استفاده شما از سموم شیمیایی و آفت کش ها یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر حشرات مختلف و کاهش جمعیت زنبورهای عسل خواهد بود. سعی کنید تا جای ممکن از استفاده بی رویه از سموم آفت کش پرهیز کنید. زنبورها موجودات حساسی هستند و باید در هر نوع استفاده از سموم به فکر آن ها هم باشیم.

استفاده از روش های کشت ارگانیک یکی از راه های پرهیز از استفاده از سموم مختلف است که کمک شایانی به زندگی زنبورهای عسل خواهد کرد.

آفت کش زنبور عسل

طبیعت را تخریب نکنیم

بسیاری از افراد در فصل بهار به بهانه های مختلف خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند. در فصل بهار بسیاری از گیاهان دارویی که خاصیت درمانی برای انسان دارند به طور انبوه توسط انسان ها از مراتع طبیعی برداشت می شود. این گیاهان فقط سهم ما انسان ها نیستند و در یک چرخه سالم بسیاری از حیوانات از یک گیاه طبیعی نفع می برند. یکی از این موجودات زنبور عسل است که به واسطه زیاده خواهی ما انسان ها زندگی شیرینش در معرض خطر قرار گرفته است.

گیاهان دارویی - زنبور عسل

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید