عسل برای کودکان و خواص درمانی آن

عسل برای کودکان بسیار مفید می‌باشد و همه می‌دانند که این عنصر طبیعی دارای خواص بالایی برای بزرگسالان و کودکان است. عسل به عنوان یک غذای سالم، نه تنها طعم فوق العاده‌ای داشته بلکه سبب افزایش سلامتی کودکان و به ویژه افراد سالخورده می‌شود.

عسل طبیعی غنی از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی ضروری و ضد عفونی‌کننده و خواص ضد باکتری است. بنابراین تمام تأثیرات مثبت عسل برروی برنامه غذایی اطفال ناشی است از تأثیری که الیگوساکاریدها روی ارگانیسم‌های اسیدوفیلیک گیاهی سرشار از بیفیدو باکترهای² B می‌گذارند. یک گوارش سالم یعنی جذب مواد مورد نیاز و در نتیجه سلامت و رشد بهتر نوزاد می‌شود.

عسل و کودکان

عسل برای کودکان یک ماده غذایی مفید و مناسب است که اثرات قابل توجهی در رشد آن‌ها دارد. همچنین بهتر است که در غذای آن‌ها جایگزین شکر شود. فقط باید میزان آن از ۳۰ تا ۴۰ گرم معادل ۳ قاشق چای‌خوری و سه بار در روز تجاوز نکند.

10 مورد از خواص درمانی عسل برای کودکان

عسل برای کودکان

1)ضد کم خونی

در کودکان ضعیف و مریض که دچار سؤهاضمه هستند، عسل موجب افزایش هموگلوبین خون شده و تاثیر بسزایی در رشد و نمو کودکان به دلیل وجود ویتامین B  دارد. همچنین به راحتی در دستگاه گوارش آنها جذب می‌گردد.

2)درمان اسهال

 عسل می‌تواند در درمان اسهال خونی خفیف موثر باشد.

3)درمان شب ادراری

در صورت مصرف عسل به هنگام صبح و شب البته به میزان درست (یک قاشق چای‌خوری) می‌تواند در درمان شب ادراری اطفال مفید واقع شود که ‌سبب جذب آب، نگهداری رطوبت و کم کردن میزان کلسیم خون آن‌ها می‌شود.

4)مواد مغذی

 هنگامی که کودکان از شیر مادر محروم بوده و مجبور به تغذیه با شیر گاو باشند عسل می‌تواند نقش بسیار مهمی را  ایفا نماید. با توجه به اینکه شکرریخته شده در شیر که به نوزادان داده می‌شود، نخست باید تبدیل به گلوکز شود، تا بعد بتواند به خون انتقال یابد اما در عسل، گلوکز و فروکتوز به طور مستقیم جذب خون نوزادان می‌گردند. 

5)برای درمان برفک دهانی اطفال

به مقدار یک قاشق چای‌خوری عسل و یا مخلوط عسل و آبلیمو به طفل داده می‌شود تا مزه مزه کند. اگر این عسل خورده یا بیرون ریخته شود باز هم تاثیر  خود را می‌گذارد.

6)درمان زخم زبان

از خواص درمانی عسل برای کودکان مخلوط عسل و روغن حیوانی برای درمان زخم زبان کودکان است،که موجب بهبود التهابات آن می‌گردد، بدین شکل که مخلوط عسل و روغن حیوانی را چندین بار روی زبان کودک بمالید.

7)کنترل آسم

عسل برای کودکانی که از آسم مخصوصا آسم شبانه رنج می برند، بسیار مفید است. عسل دارای آنزیم‌های است که مخصوص راه تنفس بوده که به تنفس بهتر کودک شما کمک می‌کند.

8)کاهش درد عضلانی

عسل باعث کاهش درد عضلات می‌شود.  برای بهبود درد عضلانی کودک خود می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری سرکه سیب و ۱ قاشق چای‌خوری عسل را به یک لیوان آب سرد اضافه کنید. این نوشیدنی کاملا آرام بخش است.

9)درمان دندان درد

عسل با دارچین ترکیب خوبی برای درمان درد دندان می‌باشد. شما می‌توانید یک قاشق چای‌خوری دارچین و ۵ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کرده و به طور مستقیم به دندان کودکان بزنید.

10)درمان نفخ

یکی از مهم‌ترین خواص درمانی عسل برای کودکان در درمان نفخ آن‌هاست. چنانچه به همراه نفخ کودک، یبوست و مدفوع گلوله گلوله نیز وجود داشته باشد به عنوان مکمل می‌توان، یک قاشق چای‌خوری رازیانه را به شیشه شیر کودک افزود. اگر عسل رازیانه در اختیار نداشتید می‌توان پودر رازیانه همراه با عسل را، مصرف نمود. روزانه یک یا دو بار این کار را انجام دهید و مصرف آن را بعد از بهبودی قطع نمایید. 

طرز تهیه شربت ضد نفخ کودکان

عسل برای کودکان

طرز تهیه و روش مصرف این شربت عسل برای برطرف کردن نفخ کودکان بدین شکل می‌باشد: ۳۷۵ گرم عسل را همراه با ۱۰۰ گرم آب جوش به خوبی مخلوط نموده و این مخلوط را در یک یطری به گنجایش یک لیتر ریخته و آن‌را ۱۰ دقیق تکان می‌دهیم. سپس به این مخلوط ۲ قطره روغن بادبان و یک قطره روغن رازیانه را افزوده و باید  بطری را دوباره به مدت ۱۰ دقیقه تکان داد. از این شربت،‌ به شیشه شیر کودک (بالای یک سال) در هر دفعه یک قاشق چای‌خوری بیفزایید.برای کودکان بزرگتر می‌توان به صورت خالص یک قاشق چای‌خوری از این شربت داد.

پژوهشگران آمریکایی هم در تغذیه کودکان از عسل استفاده کردند. آن‌ها ابتدا در هر ۲۴ ساعت به مقدار نصف قاشق قهوه‌خوری عسل به بچه‌ها داده و سپس این مقدار را کم کم به قاشق غذاخوری رساندند. به دلیل حالت شادی بخشی که در دستگاه گوارش این کودکان ایجاد شد هیچ اثری از نفخ (بادخیزی) در روده آن‌ها دیده نشد.

میکائلیس  پژوهشگر آمریکایی با به کارگیری عسل در درمان گندزدایی و درمان گلوی کودکان، توانست به نتایج مطلوبی برسد.

به عقیده زایس تغذیه با عسل نتایج بسیار خوبی به بار می‌آورد. کودکان در برخی از مناطق آلمان به تغذیه مرتب با عسل عادت داده شده‌اند. نتایج نشان داده بچه‌هایی که در رژیم غذایی خود عسل داشتند نسبت به کودکانی که با قند تغذیه می‌شدند، از رشد بهتری برخوردار بودند.

خواص آرام‌بخشی، در عسل‌هایی که از گل‌های خوشبو بدست آمده‌اند وجود دارد، به همین دلیل کودکان ناآرام بعد از خوردن آن عسل‌ها به راحتی می‌خوابند.

عوارض مصرف عسل برای کودکان

مصرف عسل در نوزادان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد، زیرا عسل یک ماده غذایی خام و طبیعی می‌باشد. برای نوزادان استفاده از هیچ نوع مواد غذایی خام مورد توصیه نمی‌باشد. سیستم ایمنی کودکان زیر ۱۲ ماه، معمولا دارای رشد کافی نیستند تا بتوانند هر نوع آنتی‌ژن و سایر پروتئین‌های مضر را تحمل کنند. همانند هر ماده غذایی خام، عسل نیز می‌تواند اسپور باکتری کلسترودیوم بوتولینوم را داشته باشد.

بوتولیسم نوزاد

عسل برای کودکان

اسپورهای باکتری بوتولینوم سموم خطرناکی را تولید می‌نمایند که تولید این سموم فقط در حین رشد امکانپذیر می‌باشد؛ در صورتی که آن‌ها  قادر به رشد در عسل نمی‌باشند؛ اما با این وجود به دلیل آن‌که معده نوزادان زیر ۱۲ ماه هنوز کامل رشد نکرده و وقتی این باکتری به آن وارد شود می‌تواند در آنجا رشد کرده و سم بوتولیسم را تولید کند؛ بنابراین بهتر است به کودکان زیر یک سال عسل داده نشود تا زمانی که سیستم ایمنی آن‌ها رشد نماید. سیستم ایمنی کودکان بزرگتر قادر به از کار انداختن این باکتری و اسپرسوهای قوی و خطرناک هستند.

بوتولیسم مسمومیتی بسیار خطرناک در کودکان می‌باشد که با حمله به سیستم عصبی، موجب مرگ می‌شود؛ برای مثال در آلمان سالی یک مورد بوتولیسم گزارش می‌شود؛ که البته به‌خاطر مصرف زیاد عسل توسط مردم این کشور است. بعضی عرضه‌کنندگان عسل طبیعی برچسبی روی بسته بندی عسل می‌زنند که می‌گوید: نباید به اطفال زیر ۱۲ ماه عسل بدهید.

عسل و آلرژی کودکان

 ضعف عضلانی

اگر متوجه شوید که بعد از مصرف عسل کودک شما با ضعف عضلانی، گریه و سردرد همراه مواجه شده است، ممکن است واکنشی نسبت به عسل داشته باشد. در صورت بروز این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

 مشکلات تنفسی

ممکن است مصرف عسل در نوزادان و حتی کودکان باعث بروز مشکلات تنفسی شود. که در واقع نوعی واکنش آلرژیک به آن می‌باشد؛ بنابراین در این صورت، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عسل تایید شده مخصوص نوزادان

عسل برای کودکان در کشورهای اروپایی نوعی خاصی از عسل می‌باشد که آن‌را بعد از این‌که برای وجود آلودگی‌های میکروبیولوژی مورد آزمایش قرار دادند و محتوی آب و ترکیب فیتوشیمیایی آن را از این نظر محک زدند، در ادامه یک پرتو تابانی گاما نیز روی آن انجام می‌شود، که در این فرآیند هرگونه تخم باقیمانده میکروب در عسل را بدون کاهش خواص مفید آن از بین می‌رود.

این نوع عسل معمولا برای ترکیب با مرهم‌ها، کرم‌ها یا هر گونه داروی موضعی برای درمان ناراحتی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به دلیل سطح استریل بالا در شیشه‌ها و بسته بندی جداگانه نیز برای کودکان قابل دسترس است.

همچنین با خیال راحت می‌توانید به صورت موضعی برای درمان آکنه از آن استفاده کنید. در این سنین زیر یک سال داروهای زیادی نیستند که بتوان از آن‌ها بدون عوارض جانبی روی پوست کودک استفاده کرد.  آن‌هایی هم که وجود دارند زیاد خوب و موثر نیستند؛ بنابراین عسل یکی از بهترین و موثرترین درمان‌های برای مشکلات پوستی نوزادان یا کودک شماست.

دیدگاهتان را بنویسید