قیمت عسل طبیعی در سال 98

قیمت عسل طبیعی در سال 98 با توجه به نوسانات بازار امسال و البته در حالت کلی به فاکتورها متعددی از جمله هزینه مواد اولیه زنبورداری و تجهیزات و قیمت داروها و همچنین کیفیت، نوع عسل، محل برداشت و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. همه خریداران همیشه با این سوال مواجه هستند که قیمت عسل طبیعی چند است. دانستن این فاکتورها و عوامل مختلف باعث می‌شود خریدار عسل بداند که آیا عسلی که خریداری کرده، به قیمت مناسب خریده است یا پول زیادی برای عسل پرداخت کرده است؟

5 عامل مهم در تعیین قیمت عسل در سال 98

قیمت عسل در سال 98 1

۱) نوع عسل

نوع عسل بسته به نوع گل‌هایی که زنبور عسل گرده آن‌ها را برای تهیه عسل استفاده کرده است بستگی دارد؛ عسل‌های تک گل در اغلب موارد گران‌تر از عسل‌های چند گیاه هستند.

2) کیفیت عسل

معیار اصلی برای تعیین قیمت عسل کیفیت عسل است. کیفیت عسل طبیعی تنها توسط آزمایشگاه تعیین می‌شود  و در این آزمایش  سه عامل مهم مورد بررسی قرار می‌گیرند:

الف) مقدار ساکارز عسل

قند موجود در عسل با میزان درصد ساکارز آن محاسبه می‌شود.  میزان ساکارز استاندارد در عسل طبیعی، برای افراد سالم حداکثر ۵، و برای بیماران حداکثر ۳ می‌باشد؛ اما متاسفانه اکثر عسل‌های موجود در بازار ساکاروز ۵ و بالاتر را دارند، که این عسل‌ها کاملا بی‌کیفیت می‌باشند.  عسل‌های طبیعی موجود در فروشگاه هانیلی دارای میزان حداکثر ساکاروز ۲درصد می‌باشند؛ که این میزان ساکاروز یکی از بهترین درصدهای موجود در بازار عسل است.

ب) مقدار hfm عسل

نشان دهنده میزان حرارت دیدن عسل در فرایند تصفیه است. هر چه این عدد بیشتر باشد عسل ارزش کمتری دارد. چراکه عسل حرارت دیده خواص خود را از دست می‌دهد و سطح آنزیمی به نام متیل‌فورفورال در آن افزایش می‌یابد که برای بدن انسان مضر و خطرناک است.

ج) مقدار دیاستاز عسل

نشان دهنده وجود آنزیم در عسل و نشان دهنده زنده یا مرده بودن عسل است.؛ و با توجه به آن‌که این آنزیم در بزاق زنبور عسل موجود است، پس وجودش در عسل طبیعی، حتمی است.عسل زنده قیمت بسیار بیشتری نسبت به عسل مرده دارد. دیاستاز باعث از بین رفتن چربی دور رگ‌های قلب شده و از سرطان جلوگیری می‌کند.

3) نحوه بسته‌بندی عسل

این عامل هم در قیمت عسل در سال ۹۸ موثر است. با توجه به تغییرات چشمگیر و متفاوت در بازار و انواع مواد، بسته‌بندی‌های شیشه‌ای و پلاستیکی قیمت‌های متفاوتی دارند. شاید حتی استفاده از یک در فلزی سبب گران‌تر شدن قیمت تمام شده بسته‌بندی عسلی با درب پلاستیکی باشد؛ بر این اساس و با توجه به انواع بسیار متنوع ظروف بسته‌بندی قیمت‌های عسل نیز متغیر خواهد بود.

4) محل برداشت

قیمت عسل در سال 98 2

یکی دیگر از مولفه‌های که در قیمت عسل موثر است منطقه  یا شهری که عسل در آن تولید شده است. برای مثال عسل‌ وارداتی عسل مانوکا با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند و البته شاید عسل‌های چینی هم با قیمت کم روانه بازار ایران شود. در ایران هم عسل‌های خوانسار، عسل اردبیل، عسل دماوند قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند.

5) مقدار تولید زنبوردار

تفاوت قیمت عسل گاهی به تعداد کولنی‌های که زنبوردار دارد بستگی دارد؛ در صورت تولید انبوه و مقدار زیاد ممکن است زنبوردار تصمیم بگیرد با قیمت پایین‌تری عسل خود را ارائه دهد.

خیلی از مردم تصور می‌کنند که عسل طبیعی یا خالص در کشور موجود نمی‌باشد؛ در صورتی که این فکر باور اشتباهی‌ست. عسل طبیعی و اصل در کشور موجود است اما برای خرید آن باید به زنبوردار مورد اعتماد مراجعه کرد و البته آن را به قیمت مناسب خرید. مطمئنا عسل طبیعی و اصل نیز ارزان نخواهد بود و در صورت خرید ارزان عسل جز عسل مصنوعی یا عسل شکری که بیشتر برای بدن مضر است چیزی نخریده‌اید. در حال حاضر که در سال ۹۸ هستیم قیمت هر کیلو عسل کاملا طبیعی از 80 هزار تومان تا 180 تومان متغیر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید