خواص ژل رویال زنبور عسل برای سلامتی و زیبایی چیست؟

ژل رویال، یا شاه انگبین، مایع شیری سفید رنگی است که توسط زنبور عسل، به منظور تغذیه زنبور ملکه تولید می‌شود. زنبور ملکه از نظر پایه ژنتیکی با زنبورهای کارگر تفاوتی ندارد؛ اما نوع تغذیه متفاوت آن باعث وجه تمایز زنبور ملکه از سایر زنبورها شده است. ژل رویال به دلیل مواد مغذی فراوان و ترکیبات شیمیایی مفید باعث افزایش باروری و طول عمر طولانی زنبور ملکه می‌شود؛ زنبور ملکه با خوردن آن پس از جفت گیری با زنبورهای نر قادر به تولید دو هزار تخم در روز است.

تاثیر خارق‌العاده ژل رویال بر روی زنبور ملکه باعث شده تا انسان‌ها کنجکاو شوند، که آیا این ماده مقوی می‌تواند برای سلامت انسان نیز مفید باشد؟

ژل رویال تازه دارای 60 الی 70 درصد آب می‌باشد، که پروتئین جز اصلی آن است. مواد دیگر موجود در ژل شامل اسیدهای آمینه، قندهای مختلف از جمله فروکتوز و گلوگز، لیپیدها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و چربی‌هاست. اسیدهای آمینه برای سلامت انسان ضرروی است و چربی‌های موجود در ژل به صورت امولسیون طبیعی به حالت تعلیق درآمده و داراری خواص مرطوب‌کنندگی فراوانی هستند، که پوست انسان را از کم آبی و التهاب محافظت می‌کند.

خواص ژل رویال عسل و منبع تولید آن

ژل رویال، توسط زنبور عسل، به منظور تغذیه زنبور ملکه تولید می‌شود.
ژل رویال، توسط زنبور عسل، به منظور تغذیه زنبور ملکه تولید می‌شود.

زنبورهايي که از اوايل شهريور ماه به بعد متولد مي‌شوند، بر خلاف زنبورهاي بهاري مقدار زيادتري گرده گل مي‌خورند؛ تا این گرده‌ها را به شکل ژل در بدنشان ذخیره کرده، و در اواخر زمستان آن را صرف تغذیه زنبورهای که اواخر زمستان به دنیا می‌آیند کنند، لاروها یا زنبورهای تازه متولد شده سه روز اول برای رشد به این ماده احتیاج دارند. در بقیه فصول سال ژل رویال که با طعم تند و اسیدی آن شناخته شده است، تنها به عنوان غذا و باروی بیشتر زنبور عسل ملکه تولید می‌شود.

تفاوت ژل رویال و عسل در چیست؟

ژل رویال بیشتر به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود؛ در صورتی که عسل به عنوان یک ماده شیرین و طعم دهنده طبیعی کاربرد دارد.

این دو ماده از نظر خواص نیز متفاوت هستند. ژل رویال به دلیل مواد مغذی فراوان سبب افزایش سیستم ایمنی بدن، کمک به مبارزه با سرطان، تسریع در بهبودی زخم، کمک به هضم آسان‌تر غذا، درمان بیماری دیابت، افزایش جذب کلسیم و مانع از پوکی استخوان است. همچنین مرطوب کننده‌ای عالی برای پوست می‌باشد.

عسل که بیشتر با طعم شیرین آن شناخته می‌شود، به تنظیم انسولین خون، رفع التهاب و گلودرد و آنتی اکسیدانی قوی می‌باشد؛ همچنین سبب بهبود عملکرد بدن در فعالیت‌های ورزشی است.

عسل خام صددرصد بدون پردازش قابل استفاده است. اما ژل به شکل‌های مختلف قابل استفاده بوده و از نظر مواد معدنی و ویتامین‌ها بسیار غنی می‌باشد.

چگونه ژل رویال در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفت؟

این ژل با خواص معجیزه‌آسا در فرهنگ‌های سراسر جهان جهت داشتن زندگی سالم و طولانی‌تر مورد استفاده قرار گرفته است. خواص ژل رویال از نظر طب سنتی نیز تائید شده است؛ اما از آن‌جایی که این ماده به راحتی بدست نمی‌آید، از دیر باز ماده‌ای گران‌بها بوده و عمدتا مورد استفاده درباریان و طبقه سلطنتی می‌باشد.

ژل رویال در طب سنتی چینی، “غذای امپراتورها” نامگذاری شده و برای سال‌ها به امپراتور جهت افزایش انرژی و سرزندگی و جلوگیری از انواع بیماری‌ها تجویز شده بود.

این ژل توسط مهاراجه یا شاه بزرگ هند نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. هندی‌ها  آن‌را برای مدت‌هاست به عنوان یکی از بهترین درمان‌ها جهت حفظ انرژی جوانان به‌کار می‌برند. در مصر باستان نیز به فرعون‌ها جهت افزایش طول عمر داده  می‌شد. حتی در دوره‌های زمانی نزدیک‌تر به ما می‌توان از ملکه الیزابت و شاهزاده دیانا نام برد که آن‌ها نیز صبح‌ها از ژله استفاده می‌کردند.

بعدها به دلیل علاقه شدید به لوازم آرایشی، در سال 1950 برای اولین بار از ژل رویال برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده شد.

استفاده از ژل رویال توسط شرکت‌های دیگر مرتبط با شرکت فرانسوی، مانند هریت هوبارد اایر، الکساندرا د مارکف، ماری ارل، ریچارد هودنت، ژرمن مونتیل نیز استفاده شد؛ و بعد از اروپا در آمریکا نیز رونق گرفت.

مواد بهداشتی تهیه شده از ژل رویال

ژل رویال به عنوان ماده بهداشتی و زیبای مانند لوسیون مرطوب کننده، صابون، پاک کننده‌های مایع و کرم‌های ترمیم کننده سوختگی و زخم به بازار عرضه می‌شود. در سال 1962 برای اولین بار مطالعاتی پیرامون خواص آن انجام شد. در این تحقیق با مالیده شدن ژل بر روی بخش سوختگی یا زخم سرعت بهبود پوست به شدت افزایش یافت.

ژل بهداشتی رویال تهیه شده از ترکیب عسل و موم، برای مصرف به صورت ماسک یا لوسیون می‌باشد. به دلیل خاصیت فاسد شدنی آن بهتر است در یخچال نگهداری شود.

مصرف ژل رویال به صورت خوراکی

مصرف ژل رویال به صورت خوراکی
مصرف ژل رویال به صورت خوراکی

این ژل به صورت کپسول‌های نرم یا گاهی شربت تهیه می‌شود. از خواص بی‌شمار آن می‌توان به ویتامین‌های گروه B  مانند تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیریدوکسین (B6)، نیاسین (B3)، اسید فولیک (B9)، inositol (B8) ، بیوتین (B7) و ویتامین C اشاره کرد.

ژل رویال تازه دارای 60 الی 70 درصد آب می‌باشد. در حالی که پروتئین‌ها تنها  15درصد آن، و اسیدهای آمینه و ویتامین‌ها نیز 2الی3 درصد از آن تشکیل می‌دهند. فروکتوز، گلوکز، چربی‌ها و مواد معدنی نیز در آن وجود دارند.

استفاده خوراکی از کپسول‌های ژل به صورت روزانه و منظم، به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مکمل مولتی ویتامین، سبب سلامت بدن و البته سلامت پوست شماست.

 

 

نوشیدنی ژل رویال

بعضی افراد از ژل رویال را به شکل  نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌کنند. این نوشیدنی غیر معمول، سرد و گاها با طعم نعناع می‌باشد؛ که اساسا متشکل از آب عسل مخلوط با ژله زنبور عسل است. این ماده معجزه آسا، علاوه بر مواد معدنی، اسید آمینه و ویتامین‌ها، حاوی اسید هیدروکسی اسکینیک است، که طعمی ترش مزه دارد؛ برای همین شربت آن فوق العاده ترش و دارای طعم تلخ و بوی قوی می‌باشد، که باعث شده اکثرا به صورت کپسول به جای نوشیدنی استفاده شود.

مضرات ژل رویال

شاید ژل رویال از ماده طبیعی و مقوی ساخته شده باشد، اما این بدان معنی نیست که برای همه مناسب است؛ چرا که افراد دارای آلرژی و حساسیت‌های پوستی، نسبت به ژل یا عسل نباید از آن استفاده کنند؛ که در صورت مصرف، سبب التهاب و بدتر شدن پوست آن‌ها می‌شود.

گرچه مطالعات نشان داده این موارد بسیار نادر هستند، اما در افراد دارای آسم و بیماری‌های پوستی و آلرژیک، بیشتر امکان بروز علائم حساسیت‌های پوستی وجود دارد؛ بنابراین قبل از مصرف با پزشک یا یک داروساز مشورت کنید.

ده خاصیت برتر ژل رویال برای پوست و مو 

ده خاصیت برتر ژل رویال
ده خاصیت برتر ژل رویال
  1.  پوست را از کم آبی محافظت می‌کند

ترکیب ژل رویال از 60 الی 70 درصد آب تشکیل شده، و حاوی اسید آمینه است؛ که در واقع این اسیدهای آمینه جز کلاژن آن هستند. اسیدهای آمینه برای سلامت انسان ضرروی است. به دلیل مواد تقویت کننده کلاژن سازی موجود در آن، سبب استحکام و قوی شدن پوست شما می‌شوند. این ژل برای استفاده پوست‌های خشک بسیار مناسب است، چرا که سرشار از آب و مرطوب کننده عالی است. همچنین در مورد پوست‌های دارای اگزما و پسوریازیس پوستی بسیار موثر است.

مصرف روزانه 3 میلی‌‌لیتر ژل، یا کپسول 1000 میلی‌گرمی از آن پوست شما را خشک شدن محافظت می‌کند.

  1. مبارزه با عفونت

ژل رویال نوعی آنتی بیوتیک و دارای خواص قارچ‌کش است، که در درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی پوست بسیار مفید می‌باشد. در شرایط بروز بعضی از بیماری‌های پوستی مانند کاندیدا، درماتیت، آکنه و اگزما به سرعت سبب بهبود پوست شما خواهد شد. اثر ضد باکتری آن سبب اثر پاک‌کننده‌ای بر روی زخم‌های پوستی شده و از عفونت جلوگیری می‌کند.

  1.  جلوگیری از پیری زودرس پوست

با افزایش سن، روند بازسازی سلول‌های پوستی کمتر شده، مقدار رطوبت طبیعی موجود در پوست کاهش می‌یابد و تعمیر و بازسازی سلول‌ها کم می‌شوند. با توجه به آن‌که تولید کلاژن در سنین بالا کمتر است، پوست ضعیف‌تر شده و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین اگر بتوانید تولید کلاژن را افزایش دهیم، پس می‌توان گفت روند پیری را کاهش داده‌اید.

خواص آنتی اکسیدان قوی آن سبب جوان سازی پوست می‌شود. ژل رویال به دلیل دارا بودن خواص تقویت کننده کلاژن، سبب انعطاف بیشتر پوست شده؛ و به همین سبب آن‌را از چین و چروک‌های زودرس حفظ کرده، و سبب جوان ماندن بیشتر پوست می‌شود. این ژل شامل مواد معدنی مانند سیلیکن است؛ که منجر به افزایش تولید کلاژن می‌شود. همچنین حاوی عناصر ضد اکسیدان خاص و مواد مغذی است که سبب پاکسازی پوست می‌شود.

  1. از بین بردن منافذ پوست و لکه

بیشتر افراد از رنگ تیره پوست اطراف چشم خود خسته شده‌اند، شما می‌توانید تنها با مخلوط چند قطره روغن بادام و 2 قاشق غذاخوری ژل رویال آن‌ها را از بین ببرید. برای این منظور هر شب این ترکیب را به ناحیه اطراف چشم خود بمالید؛ همچنین این ترکیب می‌تواند سبب از بین بردن منافظ و لکه‌های پوستی شما شود.

برای استفاده راحت‌تر مقدار زیادی از ترکیب روغن بادام و ژل را تهیه کرده و در یخچال نگهداری کنید.

  1.  ماسکی موثر برای پوست صورت

ماسکی موثر برای پوست شما
ماسکی موثر برای پوست شما

از خواص ژل رویال برای پوست شما، تهیه ماسکی معجزه‌آسا با سفیده تخم مرغ و ژل می‌باشد. برای تهیه ماسک ژل رویال می‌توان به سادگی آن‌را با یک عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کنید. این ماسک صورت، با اثر پاک‌کننده‌ای عالی برای لکه‌های تیره و زخم‌های صورت بوده و سبب درخشان شدن پوست شما می‌شود.

برای استفاده از این ماسک بهتر است آن‌را برای مدت سه بار در هفته، هر بار به مدت 15 دقیقه بر روی پوست خود مالیده و سپس با آب سرد بشورید.

  1.  از بین بردن زخم‌ و التهاب پوستی

مطالعات نشان داده که ژل رویال با دارا بودن اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی باعث افزایش رشد سلول‌های پوستی شده؛ و از این طریق سبب بهبود سریع‌تر بخش سوخته یا ملتهب پوست می‌شود؛ بنابراین در مواقع سوختگی یا التهاب پوستی بهتر است از صابون‌های که از ترکیبات آن تهیه شده‌اند، یا لوسیون‌های مرطوب کننده یا پاک‌کننده و کرم‌های حاوی ژل استفاده شود.

  1.  بهبود سطح کلاژن پوست

بخشی از پیری پوست صورت بر اثر قرار گرفتن در برابر آفتاب و اشعه ماورا بنفش اتفاق می‌افتد؛ طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه Kyung Hee کشور کره‌جنوبی و مطالعه اثرات ژل رویال برروی سلول‌های پوستی، مشخص شده با مصرف روزانه آن، پروتئینی به نام پروکلولاگون نوع یک در پوست افزایش می‌یابد؛ که سبب جلوگیری از پیری پوست و سلامت و زیبایی آن است.

  1.  افزایش رشد مو

ترکیب خمیری شکل از ژل رویال و شیر نارگیل درست کنید و آن را برای نیم ساعت بر روی ریشه و ساقه‌های موی خود بمالید؛ و سپس با آب گرم بشورید؛ این کار را یک الی دوبار در هفته انجام دهید. این ماسک با تحریک رشد فولیکول جدید به پوست و باعث رشد سریع‌تر موی شما می‌شود؛ همچنین از خواص ژل رویال برای مو می‌توان به ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در آن اشاره کرد که باعث افزایش رشد مو می‌شوند.

  1.  از بین بردن شوره سر

2 قاشق غذاخوری ژل رویال را با 2 قاشق غذاخوری روغن بادام گرم مخلوط کنید. این ماسک قوی را برای مدت 20 دقیقه قبل از حمام به ریشه و ساقه موهای خود بمالید؛ تا به‌راحتی شوره سر خود را از بین ببرید.

  1.  مرطوب کننده پوست سر

با ماساژ ژل رویال برروی پوست سر باعث افزایش گردش پوست، رساندن مواد مغذی و مرطوب کننده به آن خواهید شد؛ این کار باعث رسیدن رطوبت بیشتر به فولیکول‌های موی شما می‌شود؛ که سبب سلامتی بیشتر و البته براق و پر رنگ‌تر شدن موی سر شماست.

خواص دیگر ژل رویال

خواص دیگر ژل
خواص دیگر ژل

 کاهش کلسترول خون

بعضی از اثرات ژل رویال تنها در مرحله آزمایش بر روی حیوانات بوده و هنوز اثرات کامل آن‌ها بر روی انسان‌ها مطالعه و آزمایش نشده است؛ اما مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است؛ با کاهش سطح کلسترول خون ممکن است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش یابد.

اگرچه مکانیزم چگونگی کاهش کلسترول با مصرف ژل رویال هنوز دقیق معلوم نیست، اما پروتئین‌های خاصی در سلول‌های ژل رویال باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند.

در یک تحقیق و مطالعه‌ای 12 هفته‌ای برروی خرگوش‌ها مشخص شد، که کلسترول کل و کلسترول “بد” LDL آن‌ها بعد از مصرف ژل روبال به میزان 28٪ و 23٪ کاهش یافته بودند. همچنین با تکرار یک ماهه این آزمایش بر روی انسان‌ها مشخص شد در افرادی که روزانه 3 گرم ژل رویال مصرف می‌کردند، کلسترول كل و كلسترول “بد” LDL در آن‌ها به میزان 11 و 4 درصد كاهش یافته است؛ اما برعکس آن در یکی دیگر از مطالعات که برروی تعدای داوطلب انجام شد، هیچ تفاوت معناداری در میزان کاهش کلسترول بین شرکت‌کنندگان تحت درمان با ژل رویال دیده نشد. بنابراین برای درک بهتر تاثیر ژل رویال بر روی سلامت قلب، تحقیقات بیشتری لازم است.

کاهش فشار خون

پروتئین‌های خاص موجود در ژل رویال سبب کاهش فشار خون شده، در نتیجه آن باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود؛ همچنین از سیستم گردش خون محافظت می‌کند. این پروتئین‌ها با صاف کردن سلول‌های ماهیچه‌ای رگ‌ها سبب روان‌تر حرکت کردن شریان خون شده و از این طریق سبب کاهش فشار خون می‌شوند.

تنظیم میزان قند خون با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب

در مطالعات اخیر مشخص شد؛ ژل رویال با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، سبب کنترل قند خون شده و میزان حساسیت بدن به انسولین را بهبود داده و با ایجاد اثر محافظتی ظاهری بر روی پانکراس، کبد و بافت تولیدی در موش‌های چاق، بیماری دیبات آن‌ها را درمان کرده است.

این مطالعه در مقیاس کوچک به مدت 6 ماه بر روی انسان‌ها انجام شد؛ و در این مدت سبب کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا افرادی شد، که به صورت روزانه از ژل رویال استفاده کرده بودند.

حفظ سلامت مغز و از بین بردن آلزایمر

خواص آنتی اکسیدان موجود در ژل رویال، باعث کاهش استرس و قوی‌تر کردن سلول‌های عصبی مرکزی مغز شده، و از این طریق سبب بهبود عملکرد مغز می‌شود.

بافت مغزی حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است که در حملات رادیکال آزاد آسیب‌پذیر هستند؛ مواد آنتی اکسیدانی موجود در ژل رویال می‌توانند، با ترمیم بافت عصبی نقش مهمی در جلوگیری و درمان بیماری‌های مانند آلزایمر ایفا کنند.

درمان پوکی استخوان

گروه ارتوپدی و جراحی، دانشکده پزشکی دانشگاه اروسیوس در ترکیه، با هدف بررسی این‌که آیا ژل رویال باعث کاهش پوکی استخوان می‌شود یا نه؟ با بررسی نمونه‌هاي بافتي گرفته شده و نمونه‌هاي خون، میزان تراکم مواد معدني استخوان‌ها را اندازه‌گيري کردند، در این مطالعه تلاش کرده بودند؛ سطح کلسیم و فسفات استخوان را با تصویربرداری از طریق میکروسکوپ الکترونی اسکن کنند.

بعد از مطالعه تفاوت‌های قابل توجهی در گروه‌های که ژل رویال مصرف می‌کردند وجود داشت. اسکن مجدد از آن‌ها نتایج مثبت تراکم استخوانی در ستون فقرات کمری و پروگزیمال فک بالا را نشان می‌داد. بافت استخوانی کلسیم و فسفات نیز بالاتر رفته بود که نشان می‌دهد، مصرف ژل رویال ممکن است میزان کلسیم از دست رفته و ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد.

 درمان خشکی چشم

ژل رویال این ماده تهیه شده از زنبور عسل می‌تواند سبب افزایش ترشح اشک از غدد دهلیزی چشم شود؛ و از این طریق مانع خشکی قرنیه چشم خواهد شد. در آزمایشات انجام شده هیچ اثر نامطلوبی از اثر مصرف ژل رویال بر روی چشم مشاهده نشده است. در واقع استفاده روزانه ژله یک راه حل ساده و کم خطر برای درمان چشم‌های دارای قرنیه خشک است.

سیستم ایمنی سالم‌تر

MRJPs و اسیدهای چرب موجود در ژل رویال با خواص ضد باکتریای از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. مصرف ژل سبب عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن خواهد شد؛ همچنین بدن شما نسبت به باکتری و ویروس‌های خارجی از مقاوت بیشتری برخوردار خواهد بود.

  کاهش اثرات جانبی درمان سرطان

 کاهش اثرات جانبی درمان سرطان
کاهش اثرات جانبی درمان سرطان

درمان سرطان و شیمی درمانی اثرات و عوارض جانبی منفی مانند نارسایی قلبی، التهاب و مسائل گوارشی به همراه دارد. ژل رویال ممکن است برخی از این عوارض جانبی منفی را کاهش دهد.

در مطالعات اخیر بر روی تعدادی از افراد مشخص شد، عارضه ناشی از شیمی درمانی به نام موکوزیت، که باعث ایجاد زخم‌های دردناک در دستگاه گوارش می‌شود، یا آسیب‌های قلبی پس از شیمی درمانی، با استفاده از مصرف روزانه ژل رویال به شدت کاهش یافته است.

همچنین تحقیقات اولیه نشان می‌دهد؛ که مصرف مخلوطی از عسل و ژل رویال دو بار در روز به مدت 4 هفته، احساس خستگی در برخی از افراد مبتلا به سرطان را بهبود می‌بخشد.

 کاهش علائم پس از یائسگی

یائسگی باعث کاهش هورمون‌های گردش خون می‌شود؛ که با عوارض جسمی و روانی از جمله درد، اختلال حافظه، افسردگی و اضطراب همراه است.

پزوهشگران در تحقیقی انجام شده بر روی 42 زن یائسه متوجه شدند؛ مصرف مکمل روزانه 800 میلی‌گرم ژل رویال به مدت 12 هفته، در کاهش درد و اضطراب مؤثر می‌باشد.

در طول دوره یائسگی و کاهش هورمون‌ها، اغلب سبب مشکلات پوستی می‌شوند. استروژن کم باعث ایجاد تغییرات قابل توجه در پوست می‌شود. کمبود استروژن باعث کاهش تعداد عروق خونی شده، و همچنین یائسگی باعث کاهش سطح تستوسترون می‌شود، اما در مقایسه با استروژن آن به اندازه قابل توجهی کاهش نمی‌یابد.

ژل رویال در واقع نوعی داروی طبیعی هورمونی است؛ که اثرات تغییرات هورمونی بعد از یائسگی را تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ از آن‌جا که عملکرد هورمون‌های شما بسیار پیچیده هستند، برای مشاهده اثرات ژل رویال در تعادل‌سازی هورمون‌های بدن باید حداقل به مدت 3 ماه مصرف شود.

 کاهش سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مصرف کپسول‌های حاوی ژل رویال، یا مخلوط ژل رویال با پودر پسته، قبل از دوره قاعدگی، برخی از نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی، مانند تحریک پذیری، افزایش وزن و تورم را کاهش می‌دهد.

  خواص ژل رویال برای لاغری

شاید هیچ ماده معجزه آسای پیدا نکنید، که در مورد رژیم‌های غذای و لاغرشدن به تنهایی اثرگذار باشد. در واقع تصور آن‌که تنها با خوردن ماده‌ای خاص می‌توانید به وزن ایده‌آل خود برسید، تفکر و تصوری اشتباهی‌ست.؛ اما مصرف روزانه ژل رویال تا حدودی با کاهش سطح کلسترول و البته قند خون شما می‌تواند، در کاهش وزن شما سهم بسزایی داشته باشد.

خواص ژل رویال برای بارداری با پروتئین غنی در ژل

 افزایش باروری با پروتئین غنی در ژل
افزایش باروری با پروتئین غنی در ژل

هیچ موجودی به اندازه زنبور عسل شگفت‌آور نیست، زنبورهای ملکه از لحاظ ژنتیکی دقیقا با زنبورهای کارگر یکسان هستند؛ اما آن‌ها از رژیم‌های غذایی متفاوتی نسبت به زنبورهای کارگر استفاده می‌کنند. این رژیم غذایی جادویی متفاوت چیست؟ این ماده خاص چیزی نیست جز ژل رویال.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده خوراکی از ژل رویال برای خانم‌ها، سبب تعادل هورمونی و بیشتر شدن استروژن در آن‌هاست؛ همچنین برای خانم‌ها با مصرف خارجی از ژل رویال، به مدت دو هفته، در قسمت واژن، مشکلات باروری آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا باعث کاهش حرکت اسپرم (استنوسوزپرمیا) و ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

همچنین تحقیقات منتشر شده در مجله Avicenna Phytomedicine، مبنی بر خواص ژل رویال برای باردار شدن، اثر محافظتی آن‌را بر روی پارامترهای اسپرم، سطح تستوسترون و تولید مالون دی آلدئید در مورد موش‌های آزمایشی نشان داده است. با مصرف روزانه ژل تعداد اسپرم، تحرک اسپرم، زنده ماندن، بلوغ و یکپارچگی DNA افرایش یافته است؛ و این موضوع می‌تواند باروری مردان را بهبود بخشد؛ اما تمام این خواص مربوط به دوران قبل از بارداری و جهت افزایش باروری بوده، و هیچ نتیجه‌ای دال بر اثر مثبت آن بر مادران باردار یا خواص ژل رویال برای جنین گزارش نشده است.

 خواص ژل رویال برای کودکان

یکی از مشکلات موجود در بین کودکان و البته گاها بزرگسالان داشتن آلرژی فصلی است، که باعث ناراحتی بینی، عطسه، یا آبریزش چشم می‌شود. با مصرف ژل رویال 3 یا 6 ماه قبل از شروع فصل آلرژی‌زا به مقدار قابل توجهی اثرات آن کاهش می‌یابد.

در مورد تاثیر ژل رویال بر کودکان بیشتر بدانید

در مورد تاثیر ژل رویال بر کودکان مقاله مفصلی نوشته ایم

مطالعه مقاله

 

توضیحات دکتر عبادی در مورد خواص و ترکیبات ژل رویال
 دکتر عبادی در مورد ژل رویال و خاصیت های مختلف آن و ترکیبات ژل رویال سخنرانی مفصلی ارائه کرده اند که می توانید گوش دهید 

 

در چه مواردی استفاده از ژل رویال توصیه نمی‌شود؟

شاید ژل رویال در زمان شیردهی موثر باشد، یا مصرف یک دوره ژل رویال قبل از اقدام به بارداری، بتواند موجب تقویت اسپرم و تخمک و افزایش قابلیت باروری شود؛ اما نتایجی دال بر اثر مثبت یا خواص ژل رویال برای زن باردار و تاثیر آن برروی جنین وجود ندارد. حتی ممکن است مصرف ژل در دوران بارداری حساسیت‌زا نیز باشد، بنابراین توصیه ما احتیاط در مصرف آن با مشورت پزشک است.

هم زمان با مصرف ژل رویال باید این موضوع را در نظر گرفت که، این ماده همراه با بقیه داروهای گیاهی مصرف نشود.

مصرف ژل رویال برای افراد با فشار خون پایین یا دارای پوست‌های حساس و متورم، کسانی که آسم یا آلرژی دارند، یا نوزادان تازه متولد شده تا شش ماه توصیه نمی‌شود؛ مگر آن‌که از طرف پزشک تجویز شده باشد.

ژل رویال را با مکمل‌های غذایی که شامل آندروگرافی، پروتئین کازئین، کوآنزیم Q-10، روغن ماهی، L-آرژینین، لیسیم، گزنه و تانین هستند مصرف نکنید.

ژله رویال ممکن است اثرات وارفارین (کومادین) را افزایش دهد. بنابراین مصرف همزمان آن‌ها ممکن است سبب خونریزی و کبودی بدن شود.

مقدار مصرف روزانه 

تحقیقات فعلی از مزایای احتمالی ژل رویال نشان داده، مصرف خوراکی 300الی6000 میلی‌گرم ژل رویال، و استفاده روزانه غیر خوراکی آن سبب سلامتی فرد و شادابی پوست خواهد شد.

ماسک ژل رویال در 30 روز سبب پوست سازی جدید شده، و جوانی و شادابی را به پوست شما باز می‌گرداند؛ بنابراین اگر شما از ژل رویال برای پوست خود استفاده می‌کنید؛ باید منتظر اثرات آن بعد از 30 روز برروی پوستتان باشید.

نحوه استفاده از ژل رویال

این ژل محصولی فاسد شدنی است؛ برای همین توصیه می‌شود، آن‌را در قالب کپسول‌های فریز شده یا مخلوط با عسل تهیه کرده و حتما در فریز نگهداری کنید.

در زیر دستورالعمل‌های برای تهیه انواع مخلوط ژل رویال با مواد دیگر برای مصرف شرح داده شده که، در این موارد مقداری در حدود 675 گرم از ژل رویال استفاده شده است.

مخلوط ژل و خامه عسل، با مخلوط روغن نارگیل، پودر کاکائو خام و کره قالبی:

تمام ترکیبات فوق را با هم مخلوط کنید. مخلوط را به یک مهایتابه کوچک با کاغذ موم ریخته، یا به طور یکنواخت در یک سینی مکعبی سرد سیلیکونی بریزید. همچنین شما می‌توانید آن را در قالب‌های 12 تایی یخ‌شکن ریخته و در فریز نگهداری کنید.

چای نعنا عسل و ژل:

با استفاده از کافئین در چای سبز و مخلوط ژل رویال و عسل خام، می‌توانید روز خود را با یک نوشیدنی پررنگ و مقوی شروع کنید؛ و یا آن‌را بعد از ظهر میل بفرمائید. برای تهیه این نوشیدنی 4 فنجان آب، تعدادی برگ نعناع بزرگ، مقداری ژل رویال، یک عدد چای سبز کیسه‌ای، و لیمو تازه مورد نیاز است.

4 لیوان آب را بگذارید جوش آمده و بعد از آن چای کیسه‌ای و نعنا را به آن اضافه کنید، اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه دم کشیده تا طعم نعناع به خوبی با آب و چای مخلوط گردد. بعد از خنک شدن چای، عسل خام و ژل رویال را به آن اضافه کنید. در آخر کمی لیمو تازه برای تغییر طعم آن بیفزاید. این نوشیدنی به هر دو صورت گرم یا سرد شده قابل خوردن است.

مخلوط شیر بادام، دارچین، زنجبیل و ژل:

اگر کمبود آهن دارید یا باید خود را برای مسابقات ورزشی در آینده تقویت کنید؛ مخلوطی شیرین و شگفت‌انگیز از ژل رویال، باعث افزایش استقامت و جذب بیشتر اکسیژن و همچنین بر طرف کننده کم خونی در اکثر خانم‌هاست.

برای تهیه این مخلوط 1 فنجان شیر بادام، 1 قاشق چایخوری پودر خرد شده بادام، 1/4 قاشق چایخوری دارچین، 1/4 قاشق چایخوری زنجبیل،1/2 قاشق چای خوری عصاره وانیلی، 1عدد موز یخ زده،ژل رویال با مخلوط عسل و چند قطعه یخ تهیه کرده و تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.

بسته به ضخامت مورد نظر شما در مورد مخلوط به دست آمده، می‌توانید مقدار بیشتر یا کمتری از شیر استفاده کرده و مخلوط را در یخچال قرار دهید تا خنک شود؛ و سپس نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید