خواص عسل کنار و معجزه درمانی شگفت انگیز آن

عسل کنار یکی از دیگر از انواع عسل  طعم‌­دار است که خواص بی­‌شماری را می‌­توان برای آن شمرد و از آن جمله خواص عسل کنار می‌توان به درمان زخم‌های دستگاه گوارش، علی­‌الخصوص روده و معده اشاره کرد. افزایش توانایی و مقاومت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن یکی از خواص عسل کنار است که در ادامه­‌ی مطلب چگونگی عملکرد آن توضیح داده خواهد شد.

آیا با درخت کنار آشنایی دارید؟

کنار درختی با ارتفاع 10 متر با برگ­‌های کوچک و قلبی شکل و رگبرگ­‌های برجسته و میوه خوراکی که رنگ آن قرمز و به اندازه میوه زیتون است می­‌باشد. برگ­­‌های کوبیده آن به سدر در میان مردم معروف شده است. میوه‌­ی عجیب این درخت هدیه طبیعت به بشریت است که دارای یک لیست چشمگیر از مواد مغذی، ویتامین‌­ها و مواد معدنی لازم برای رشد سالم و تقویت ایمنی بدن می‌­باشد. از جمله ویتامین­‌های موجود در این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیامین نیاسین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، تانم، آهن، ویتامین ب، ویتامین ث

این گیاه همیشه سبز که درخت بومی مناطق شمالی و گرمسیری آفریقا و آسیای غربی و جنوبی می‌­باشد در ایران نیز در مناطق جنوبی کشور و مناطق صحرایی و نیمه صحرایی یافت می‌­شود. هند، پاکستان، مصر، اتیوپی، لیبی، سودان و بخش‌های جنوبی شبه جزیره عربی مناطق دیگر محل رشد این درخت می‌­باشند.

میوه درخت کنار

با میوه درخت کنار و خواص عسل کنار آشنایی دارید؟

میوه‌­ی درخت کنار با طعم ترش مطبوع و شیرین خوشایند که به شکل تخم­ مرغی و به اندازه میوه زیتون یا کمی کوچکتر از آن است و اغلب در مناطق جنوبی و غربی ایران یافت می‌شود. کنار که در کتاب‌ها با نام‌های دیگری از جمله: سدر، سدره، منبل داوود، سنجد گرجی، نیم، ضال، ببر و شجره النبق نام برده شده است از ایام قدیم در میان مردم شهرت فراوان دارد و حتی برگ سائیده شده درخت کنار به عنوان ماده پاک­‌کننده موی سر و بدن استفاده می‌­شده و هنوز هم در برخی مواد شوینده و در برخی مناطق استفاده می­‌گردد.

از مزایای میوه کنار می­‌توان به: محافظت از کبد، سم­‌زدایی خون، بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم غذا، تقویت قدرت استخوان، مسکن برای استرس، کاهش کلسترول و کنترل وزن اشاره کرد.­

عسل کنار

عسل کنار یکی از دیگر از انواع عسل­‌های طعم‌­دار است که خواص بی­‌شماری را می­توان برای آن شمرد و از آن جمله می­توان به درمان زخم‌های دستگاه گوارش، علی­‌الخصوص روده و معده اشاره کرد. افزایش توانایی و مقاومت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن یکی از خواص عسل کنار است که در ادامه­‌ی مطلب چگونگی عملکرد آن توضیح داده خواهد شد.

کاهش میزان کلسترول خون، جبران کمبود ویتامین سی بدن به‌خصوص در ایام سرماخوردگی  و تحریک اشتهای فرد و غلبه بر بی‌­اشتهایی از دیگر خواص عسل کنار است. از دیگر خواص عسل کنار مناسب بودن آن برای سردمزاجان و افرادی که دارای ضعف قوای جسمی و جنسی هستند می­‌باشد که این امر در طب بوعلی نیز اشاره شده است.

محبوب بودن عسل کنار در بین اعراب و دیگر کشورهای جهان به عنوان یک ماده‌­ی تقویت کننده­‌ی قوای جنسی به‌صورت طبیعی از دیگر خواص عسل کنار می‌­باشد. عسل کنار در ایام قدیم به عنوان هدیه و پیش­کش جهت تشکر و اعلام وفاداری به عنوان هدیه برای پادشاهان تقدیم می‌شد. همچنین مردم هند از این عسل برای درمان بیماری‌­های چشمی و بهبود بینایی استفاده می­‌کرده­‌اند. قرن­‌هاست که عسل به عنوان یک ماده تقویت­‌کننده بدن شناخته شده است.طبیعی است عسلی که با این میوه پرخاصیت به‌وجود آمده باشد علاوه بر خواص خارق‌­العاده عسل طبیعی خواص طبیعی میوه را نیز به همراه خواهد داشت.

زمان برداشت عسل کنار

برداشت و خواص عسل کنار

عسل کنار یا همان عسل سدر اواخر تابستان تا اواسط پاییز قابل برداشت است. از ترکیبات عسل کنار شامل:

  • قندهای احیاکننده: 74درصد
  • نسبت فروکتوز به گلوکوز:06/1 درصد
  • گلوکوز:9/35
  • فروکتوز:1/38
  • ساکاروز: 3/3 (ساکاروز عسل کنار از سایر عسل ها بیشتر است بعضا تا 7 هم گزارش شده است)
  • اسیدیته: 1/18
  • رطوبت: 7/14
  • هیدروکسی متیل فورفورال : 13

ویژگی عسل کنار

عسل کنار یک عسل غلیظ با طعم شیرینی زیاد و کمی روغن گونه است. عسل تازه­‌ی کنار دارای بوی معطری است که استشمام آن شبیه بوی درخت سدر می­‌باشد. عسل­‌های گوناگونی از کنار وجود دارد که مزه و غلظت و حتی بوی آن­‌ها از منطقه‌ای تا منطقه‌­ی دیگر فرق می­‌کند اما با اطمینان می­توان گفت که همه­‌ی آن­‌ها دارای طعم عالی و رایحه­‌ی بی­نظیر هستند. منظور از عسل کنار عسلی است که عمده‌­ی شهد آن از درخت کنار، گل درخت کنار یا میوه درخت کنار توسط زنبور جمع‌­آوری شده است.

این عسل علاوه بر خواص درمانی که دارد مقوی و انرژی­‌زا، تقویت کننده حافظه و بهبود رشد کودکان، مسهل صفرا، کاهش دهنده تب و حرارت بدن، برطرف کننده گرفتگی عروق، برطرف کننده­‌ی کرم معده و روده، مفید برای گرم­مزاجان، موثردر درمان آبله و سرخچه، موثر در بهبود عطش و سستی اعضاء، تقویت­‌کننده موی سر و تقویت‌­کننده­ی اعصاب است.

خواص عسل کنار یا عسل سدر

خواص عسل کنار و فواید بی شمار آن

در تحقیقی که در سال 2013 در آزمایشگاه بر روی موش‌ها انجام شد نتیجه حاصل شد که عسل کنار در بهبود بیماری­‌های کبدی و کلیوی اثر فوق‌العاده داشته و باعث تقویت و بهبود این نوع بیماری­‌ها می‌­شود. در آزمایش­‌های مربوطه ترکیبات فنولیک در محتوایات این عسل مشاهده شد که باعث صعودی شدن فعالیت آنتی‌­اکسیدانی شدید این نوع عسل می‌­شد. خواص عسل کنار در زیر به اختصار توضیح داده شده است.

تقویت­ کننده مغز و اعصاب و حافظه

مصرف عسل طبیعی کنار بصورت روزانه حافظه را تقویت و باعث بهبود کارایی دانش‌­آموزان و نیز بهبود رشد کودکان می‌گردد.

کاهش کلسترول

از خواص عسل کنار کاهش کلسترول و چربی خون است. همچنین این عسل برای پیشگیری از بیماری­‌های قلبی عروقی نیز مفید است.

تقویت کننده قوای جنسی

عسل کنار با خاصیت تقویت کننده بودن در مشکلات جنسی یک عامل برای تقویت باروری زنان نیز خواهد بود. همان­‌طور که سازمان بهداشت جهانی بهداشت نیز می­‌گوید: سلامت جسمی، عاطفی، روحی و اجتماعی افراد در رابطه با سلامت جنسی است و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر پزشکان زیادی اهمیت میل جنسی را به عنوان یکی از شاخص‌های سلامتی و کیفیت زندگی برشمرده‌اند و در صدد تقویت و بهبود آن برآمده­‎اند. اثر درمانی عسل کنار بر روی این امر از بارزترین ویژگی­‎های آن می­‌باشد و به همین دلیل عسل کنار به عسل جنسی نیز معروف شده است که دلیل آن بالا بودن ارزش غذایی طبیعی آن و تقویت قوای جنسی می­‌باشد.

چنانچه عسل کنار با دانه­‌ی هویج ترکیب گردد به یک برانگیزن‌ده­ی خوب تبدیل خواهد شد یا می­‌توان از ترکیبات دیگری نظیر: دانه‌­های مغذی، جینسینگ و دیگر گیاهان دارویی استفاده کرد که همین تاثیر را خواهند داشت. این ترکیبات معمولا بدون هیچ عوارض و خیلی بهتر از ویاگرا عمل می‌­کنند.

موثر در بهبود گرفتگی عروق

از خواص عسل خاصیت ضد­التهابی این عسل است که به نرم شدن عروق و گرفتگی عضلات کمک می‌­کند و مصرف آن برای ورزشکاران توصیه می‌­گردد.

بهبود گوارش و برطرف کننده انگل و کرم روده

بهبود زخم معده و بهبود عملکرد روده از دیگر خواص عسل کنار می‌­باشد. این عسل علاوه بر تاثیر فراوانی که بر بهبود گوارش و زخم­‌های آن دارد مقاومت و توانایی روده و معده را افزایش می‌­دهد. گنجاندن این عسل کهربایی یا عقیقی رنگ در رژیم برنامه غذایی روزانه کمبود ویتامین ب و ث را در بدن جبران می‌­کند و از این جهت است که درمان سرماخوردگی اثر فوق العاده‌ای دارد.

موثر در درمان کم خونی

مصرف عسل کنار، دارویی طبیعی در  پیشگیری و درمان کم خونی است.

موثر در درمان زخم های سطحی و سوختگی

استعمال موضعی عسل کنار در بهبود زخم‌های سطحی و سوختگی موثر است. خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدعفونی کنندگی از دیگر خواص عسل کنار می‌باشد.

کاهش تب و حرارت بدن و درمان سرماخوردگی

عسل کنار حاوی ترکیبات ضد التهاب، مسکن و تب ‌بر است و این تأثیرات به دلیل فیتوکمیکال­‌های موجود در آن است که باعث کاهش تب و دمای بدن می‌­شود. این عسل با داشتن طبع‌ی خنک بهترین عسل برای گرم­‌مزاجان صفراوی می‌­باشد. مانند انواع دیگر عسل، با جبران کمبوده ویتامین ث،  عسل کنار نیز به درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی کمک می­‌کند، همچنین اشتهای فرد بیمار را تحریک و روند بهبود بیماری را سرعت می‌­بخشد.

سایر خواص عسل کنار

  • موثر در بهبود آبله، سرخچه
  • موثر و بهبود رشد کودکان
  • بهبود مشکلات کبدی
  • بهبود عفونت­های تنفسی
  • بهبود بیماری­‌های ناشی از سوء هاضمه و یبوست
  • بهبود مشکلات بینایی
  • بهبود زخم‌‌ها و سوختگی ‌های عفونی، زخم‌های ناشی از عمل جراحی از جمله سزارین
  • بهبود سریع بعد از زایمان
  • در ترکیب با گیاهان دارویی دیگر می‌­تواند برای بهبود صرع استفاده شود
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سطح سلامتی و انرژی عمومی بدن
  • تسهیل عادت ماهیانه
  • نشاط ­آورو انرژی­‌زا
  • تقویت­‌کننده و بهبود ضعف جسم و بدن
  • تقویت‌­کننده موی سر
  • موثر در درمان سرطان

دارا بودن عسل کنار  از انوع آنتی­اکسیدان­‌ها­ی طبیعی و همچنین مواد معدنی و مینرال‌های ضروری آهن، روی، سلنیوم، کلسیم، فسفر، منیزیم از دیگر خواص عسل کنار می‌­باشد. همچنین غنی بودن این عسل از انواع ویتامین­‌های ب و ث از دیگر خواص عسل کنار می‌باشد که این امر به منحصر بودن این عسل فزونی می‌­بخشد.

خواص عسل سدر

میوه درخت کنار و خواص عسل آن

همانطور که قبل‌­تر نیز اشاره شد تقویت قوای جنسی و جسمی یکی از خواص بارز عسل کنار می‌­باشد که بیشتر مردم عسل کنار یا عسل سدر را با این خاصیت می‌­شناسند. چنانچه این عسل خالص باشد و با عسل یا مواد دیگر ترکیب نشده باشد تقویت­‌کننده­‌ی اعصاب، دارای پروتئین، ضد کم‌خونی، بهبود کمردرد، موثر در درمان سوختگی­ها و تقویت­‌کننده­ی موی سر و درمان انواع سرطان­‌ها می‌­باشد.

برگ‌های کوبیده درخت کنار را سدر می‌­گویند که یکی از خاصیت‌­های آن کف کردن می‌­باشد. عسل این گیاه نیز دارای کف است و در بسیاری از مناطق عسل کنار را به‌صورت کف‌کرده استفاده می­‌کنند و برخی بر این اعتقاد هستند که  عسل مرغوب باید بدون کف باشد. این امر شبهات زیادی بین افراد و حتی زنبوردارانی که این عسل را تولید می­‌کنند به‌وجود می­‌آورد و حال آن‌که کف کردن این نوع عسل دلیل علمی دارد و از کیفیت و مرغوبیت آن نمی­‌کاهد. در ادامه به دلایل کف کردن عسل کنار می‌­پردازیم.

دلیل کف کردن عسل کنار (سدر)

این عسل که پس از برداشت کف می‌­کند و به رنگ روشن در می‌­آید، پس از مدتی کف آن خوابیده و رنگ آن کمی تیره­‌تر می‌­گردد. ممکن است پس از چند ماه تیره­‌تر نیز شده و رنگ آن  به رنگ جیگری یا عقیقی درآید و چنانچه دوباره این عسل مخلوط گردد یا در مجاورت گرما قرار داده شود و یا حتی درآب گرم قرار گیرد دوباره کف کند. دلیل این کف به خود گیاه کنار بر می‌­گردد و هیچ ربطی به طبیعی یا نامرغوب بودن عسل تولیدی ندارد. دلیل این کف وجود مقادیر قابل توجهی از ساپونین گیاه می­‌باشد که در سفیده‌­ی تخم­‌مرغ نیز وجود دارد که باعث کف کردن آن می‌­شود. بنابراین وجود کف در عسل کنار چیزی از خاصیت آن نکاسته و ارزش غذایی و مکمل قوی بودن عسل کنار همچنان به قوت خود باقی است.

خواص کف عسل کنار

کف عسل این گیاه مانند خود گیاه بسیار خوش طعم و مزه و داری طبع سرد است و برای کسانی که گرم مزاجند بسیار مفید می­‌باشد.

شکل ظاهری عسل کنار

این عسل پس از برداشت کف کرده و به رنگ روشن در می‌آید و پس از مدتی کف آن خوابیده و به رنگ طبیعی عسل برگشته و تیر‌ه‌­تر می‌گردد. در صورت گرماده‌ی یا مجاورت با هوای گرم دوباره کف کرده و رنگ آن تیره­‌تر شده و به رنگ جیگری و عقیقی در می‌­آید که جهت استفاده باید منتظر خوابیدن کف آن بود. این کف کردن هیچ دخلی در کیفیت و مرغوبیت عسل نداشته و علت آن خواص طبیعی خود کنار و سدر می­‌باشد.

خواص درمانی و آنتی بیوتیکی عسل کنار

خواص عسل کنار 4

عفونت‌های زیادی هستند که توسط میکروارگانیسم‌­هایی همچون باکتری‌‌ها و قارچ‌‌ها رخ می‌‌دهند. سوپرمیکروب‌های هستند که به آنتی بیوتیک‌های معمولی مقاوم هساتد و از خود واکنشی نشان نمی­‌دهند.

MSSA & MRSA در عفونت‌های سینوسی، عفونت‌‌های پوستی یا دیگر انواع عفونت‌‌ها عسل تأثیر خود در مبارزه با این میکروب‌ها را ثابت کرده است.

در مقاله که در سال 2008 در خصوص ریشه‌ کن شدن ورم مزمن سینوسی توسط عسل منتشر شد؛ نشان داد که عسل کنار در در مورد عفونت‌های سینوسی و تنفسی اثر خارق العاده‌ای داشته و باعث بهبود تنفس و ناحیه سینوسی می­‌گردد. اگر دلتان بخواهد شخصا این‌کار را امتحان کنید می‌توانید اندکی محلول عسل کنار حتی با مقدار کم را در محلول شستشوی بینی خود قرار دهید و اثر آنتی بیوتیکی قوی  آن‌را را در راحت نفس کشیدن خود ببینید. یا می‌توانید مجرای تنفسی خود را با آب شستشو دهید که این‌کار علاوه بر مفید بودن هیچ اثر جانبی دیگری ندارد.

بسته شدن آبسه‌های پستان و باسن با مصرف عسل از دیگر ویژگی‌های این نوع عسل می‌باشد که در تحقیقی که در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه عدن انجام شد این موضوع به اثبات رسید.

عسل کنار با طعم بی‌­نظیر شیرینی که دارد در برابر بیماری‌های کبدی بسیار کارآمد است.

عسل کنار با داشتن رایحه­‌ی چوبی و میوه‌ای که دارد، کمی شبیه به عسل کاکتوس است. طعم بدیع که از برداشت سنتی و بدون استفاده از دستگاه آن حاصل می­‌شود آنرا به یک صبحانه‌ی بی­نظیر و مقوی تبدیل می­‌کند. در میان مردم  مالگائی آن‌را همراه با فرنی برنج مصرف می‌کنند و اعتقاد دارند شیرینی آن کام را خوشبو می­‌کند.

ارتفاعات ماداگاسکارا که سرشار از انواع درخت سدر است قر‌ن‌هاست که این درخت را به عنوان اعجوبه  به علت خواص بی­نظیر آن می‌شناسند. در قرآن نیز به وجود این درخت در بهشت اشاره شده است. عسل کنار می­‌تواند روند بیماری را کند و بهبود بیماری را تسریع بخشد.

زنبورها برای استخراج شهد از درختان کنار مسافت زیادی را می­‌پیمایند و شهد این گیاه به حدی شدید است که شاید زنبورها در طول عمر فقط  می­‌توانند 10 سفر انجام دهند. همچنین این عسل در کنار چای به یک نوشیدنی منحصر به فرد تبدیل می‌­شود که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و رهایی از حالت تهوع و سوء هاضمه می‌­گردد. در برخی مناطق آسیایی آن‌را همراه با نان تست و یا پنیر استفاده می­‌کنند و یا به عنوان یک چاشنی برای غذاها، شیرینی‌­جات و کلوچه‌­ها، بستنی و اسموتی مورد استفاده قرار می‌­دهند.

میوه کنار دارای بیش از 18 عدد از مهم ترین اسیدهای آمینه است که به شکل­‌گیری بیش از پنج هزار پروتئین در بدن کمک می‌­کند. مزایای استفاده از عسل کنار عبارت است از محافظت از کبد، سم زدایی خون و بدن، بهبود سیستم ایمنی، منبع بسیار عالی برای جبران ویتامین ب و ث بدن؛ همچنین به عنوان یک تقویت­‌کننده­‌ی جنسی در میان پزشکان مدرن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همانند مصارف سایر عسل چنانچه از بیماری یا مشکل خاصی رنج می­‌برید قبل از استفاده از آن با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت نمائید. با علم بر این امر گنجاندن روزانه عسل در رژیم غذایی خود زندگی شما را پرنشاط و باعث تقویت جسم و روحتان می­‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید