فواید و خواص درمانی عسل برای پوست

عسل یکی از مهم‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است. این ماده شیرین و پرخاصیت تنها یک خوراکی شیرین و دلپذیر نیست؛ بلکه به دلیل داشتن خواص درمانی فراوان عسل برای پوست در تهیه انواع کرم‌ها، صابون‌ها، محصولات زیبایی پوست و داروها از آن استفاده می‌شود.

در طب سنتی نیز از دیرباز بسیار مورد توجه بوده که در مورد فواید مختلف آن برای پوست، بقراط حکیم و ابن سینا هم به خواص درمانی عسل برای پوست از جمله نرم و سفت شدن و زیبایی آن اشاره کرده‌اند. عسل به علت خواص جذب آنی که دارد، ترشحات پوستی را جذب و به بافت‌های پوششی پوست غذا می‌رساند و همچنین ناهمواری‌های آن را صاف می‌نماید.

چند نمونه از تحقیقات ثابت شده مربوط به خواص درمانی عسل برای پوست

1) آمیشا با تزریق عسل به پوست بیماران مبتلا به بیماری‌های سخت پوستی مانند گال را که همراه با آلودگی پوست بوده است را درمان کرده و همچنین با همین روش بیماران زیادی را که به همین نارسایی‌های ناگوار پوستی دچار بوده‌اند بهبود یافته‌اند.

2)شرمن نیز یکی از محققانی است که از خواص درمانی عسل برای پوست بیمارانی که از اگزمای کهنه پوستی رنج می‌بردند استفاده کرده است. بیمارانی که بیش از 10 سال ناراحتی و خارش و درد اگزما پوستی را تحمل کرده بودند با تزریق مستقیم عسل برروی فیبرهای پوستی که موجب تحریک خارش پوست میشد، بازتابی ضد خارش را نشان داد که این نتیجه برابر با مصرف قرص گلوکونات کلسیم می‌باشد.

3)در سال 1945 محققانی از مسکو به نام‌های خاچاتوریان و پاپوا، با مصرف موضعی عسل برروی زخم‌های پوست صورت را درمان کردند. در این روش با استفاده موضعی از عسل و بستن پانسمان عسل بر روی زخم‌ها برجستگی‌های زخم و محل چسبندگی آن‌ها از بین رفتند و به سرعت زخم‌ها بهبود یافتند؛ همچنین علاوه بر استفاده موضعی از عسل، بیماران در طی درمان یعنی در مدت ۱۲ روز پی‌درپی هر روز ۶۰ گرم عسل مصرف کرده بودند. عسل  باعث ترمیم بافت پوست، کاهش خارش و تمیز شدن سریع پوست می‌شود.

اهمیت پوست

همانطور که می‌دانیم بیشترین سطح خارجی بدن ما را پوست آن تشکیل می‌دهد، به همین منظور حفظ سلامتی پوست برای جلوگیری از ورود انواع بیماری‌ها به داخل بدن بسیار اهمیت دارد. پوست بدن ما در تنظیم ثبات مایعات بدن نقش دارد و در برابر عفونت‌ها، سموم و اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش از بدن محافظت می‌کند. بهترین روش محافظت از پوست، داشتن تغذیه سالم و کامل به خصوص استفاده از غذاهای گیاهی است. در کنار حفظ سلامت پوست زیبایی و شادابی آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.برای همین منظور در مورد روش‌های حفاظتی به همراه حفظ زیبایی آن و خواص درمانی عسل برای پوست صحبت خواهیم کرد.

اهمیت خواص عسل برای پوست و استفاده از ماسک‌های مختلف

عسل برای پوست 1

عسل به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی بالا و آرامش بخش بودن باعث شفافیت پوست صورت شماست. یکی از ساده‌ترین راه‌های استفاده از عسل خام برای حفظ شادابی و زیبایی پوست استفاده از ماسک‌های مختلف عسل برای پوست می‌باشد؛ که قبلا در این باره صحبت کرده‌ایم. از راه‌های دیگر استفاده عسل برای پوست شما این است که آن را با سایر مواد گیاهی ترکیب کنید تا یک ماسک صورت مناسب ایجاد شود.

بنر خرید عسل

عسل نرم‌کننده‌ای قوی برای پوست

عسل به دلیل داشتن رطوبت بالا خاصیت نرم‌کنندگی قوی و از بین بردن خشکی پوست را داراست. چنانچه عسل را در چندین نوبت به نقاط زبر یا ترک خورده پوست بدن، مانند دست یا پاها و به خصوص پاشنه‌های ترک خورده پا بمالید، به سرعت شاهد بهبودی سریع آن خواهید بود. پوست تمیز در تماس با عسل یا مخلوط های حاوی عسل از شادابی و لطافت خاصی برخوردار می‌شود.

به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی بالای عسل برای پوست، در هنر آرایش و زیبایی و صنایع بهداشتی از ترکیبات مختلفی از آن مانند کرم، صابون یا ماسک‌های مختلف پوستی استفاده می‌شود. عسل خام برای پوست فوق العاده است و با توجه به خواص آنتی‌باکتریال، به خوبی از پوست محافظت می‌کند؛ و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریالی برای درمان آکنه و پیشگیری از بروز آن مناسب است. خاصیت آنتی اکسیدانی عسل  برای کاهش سرعت پیری پوست بسیار مناسب است.

سایر خواص عسل برای پوست

عسل به دلیل دارا بودن مواد مغذی از جمله  گلوکز، کربوهیدرات، پروتئین، اسیدهای آمینه، فروکتوز، آنزیم، پتاسیم، منیزیم، سولفور، آهن، کلسیم، سدیم، فسفات، انواع ویتامین B، ویتامین C، فلاونوئید و آلکالوئید برای درمان آکنه و عفونت‌های پوستی، رفع خستگی پوست، تغذیه پوست، حفظ آب پوست، نرم و مرطوب کردن پوست، از بین بردن خال های گوشتی و بسیاری دیگر از مشکلات پوستی بسیار مفید می‌باشد؛ همچنین از سایر خواص عسل برای پوست می‌توان به پاک کننده قوی منافذ پوستی، لایه بردار و پاک کننده صورت، التیام زخم‌ها، مبارزه با آکنه و جوش، شفافیت پوست، کمک به کاهش چین و چروک، رفع لکه‌های پوستی اشاره کرد.

عسل و زخم‌ها

 

عسل برای پوست 3

بشر از زمان‌های قدیم، قبل از آن‌که به وجود عوامل میکروبی همانند: باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها پی ببرد در عملیات جراحی و درمان سوختگی‌ها عسل را به کار می‌گرفت. عسل به دلیل دارا بودن خواص اسیدی، مقدار رطوبت پایین و فشار اسمزی زیاد از فعالیت عوامل عفونت‌زا و میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. غلظت عسل باعث قرار گیری پوشش سترون بر روی زخم‌ها می‌شود. همچنین به دلیل قابلیت حل‌پذیری آن در آب، به‌راحتی قابل شستشو است.

با وجود این خواص، پزشکانی که در درمان زخم‌ها و جراحی‌ها از عسل استفاده می‌کردند تاثیرات آن را معجزه بخش می‌دانستند.

عسل به‌وسیله ترواش‌هایی که از خود تولید می‌کند باعث پوشاندن تمام قسمت‌های زخم و از بین بردن چرک‌ها می‌شود. همچنین از این‌که زخم تغییر شکل یابد یا بافت‌ها چروکیده شده و جای زخم یا اسکار باقی بماند، پیشگیری می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت عسل سبب پاک شدن کلی زخم از میکروب‌ها می‌شود.

بولمن برای معالجه زخم‌های باز (دهان باز کرده) با به کارگیری عسل، نتایج بسیار رضایت‌بخشی بدست آورد.

پژوهشگری روسی به نام زایس، در درمان بافت‌ها و دانه‌های چرکی متورم، که بعضا در بدن انسان منتشر می‌شود و برای درمان آن اعمال جراحی را به کار می‌برند، از عسل درمانی استفاده کرد. او نخست دانه‌های متورم را شکافت، سپس عسل را درون آن ریخت به گونه‌ای که عسل کاملا در شکاف زخم‌ها قرار گرفت. زایس چندین مرتبه در روز این کار را مجددا تکرار کرد که پس از طی ۲۴ ساعت محل زخم‌ها کاملا بهبود یافت.

در انگلستان بر پایه تحقیقات به عمل آمده در سال ۱۹۹۲، از پماد عسل بر روی جراحات باز عمل سزارین استفاده نمودند که نتیجه این کار موفقیت آمیز بود، که با این کار نیازی به دوختن محل جراحات بیماران نبود. بنابراین با انجام این روش توانستند از انجام عمل جراحی نیز رهایی یابند.

ابن سینا با اهمیت دادن به قانون پزشکی در کتاب خود بیان می‌کند که در درمان زخم‌های گود چرکی عسل بسیار مفید می‌باشد و برای درمان زخم‌ها، مرهمی متشکل از عسل و آرد گندم را توصیه می‌نماید.

به عقیده پلین کهین نویسنده و طبیعت‌دان رومی، مخلوط عسل با روغن ماهی بر روی زخم‌های عفونت یافته و چرکی موثر است. از خواص درمانی عسل برای پوست جلوگیری از خونریزی زخم‌ها شده و به انعقاد خون سرعت می‌بخشد. بنابراین با قرار دادن عسل بر روی زخم ‌های پوستی می‌توان به بهبودی آن‌ها کمک کرد. با به کارگیری عسل در آکادمی علوم شوروی سابق، درمان بیماری‌های تبخال به کمک عسل موفقیت‌آمیز ارزیابی شده است.

محقق ایرانی، دکتر کیارش ساعتچی با بیان خواص آنتی‌بیوتیکی عسل می‌نویسد: « چندین هزار سال پیش مصریان باستان کشف کردند که با عسل می‌توان جراحات را درمان کرد. از این رو پمادهایی که با عسل تهیه می‌شد در درمان جراحت سربازان جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به عقیده وی، امروز به علت مقاوم شدن اکثر میکروب‌ها به آنتی‌بیوتیک‌های موجود، استفاده از عسل در پزشکی مجددا مورد استفاده قرار گرفته است به‌ طوری که براساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان دانشگاه بن در آلمان حتى اغلب زخم‌های کهنه عفونی و آلوده به باکتری پس از مدت کوتاهی بر اثر درمان با عسل التیام می‌یابند».

عسل برای درمان سوختگی

عسل برای پوست 2

عسل به دلیل دارا بودن خواص رزینی (صمغی) برای معالجه اگزما و سوختگی بسیار موثر و مفید می‌باشد. اگر عسل به محل سوختگی  مالیده شود مانع از رسیدن هوا به پوست شده که از این طریق باعث کاهش درد،جلوگیری از تاول زدن پوست و بهبودی سریع‌تر محل سوختگی می‌شود.  

عسلی که خالص و طبیعی است؛ حتما استریل و به دور از باکتری‌های بیماری‌زا، ویروس و باسیل می‌باشد. همچنین، به شدت از رشد و تکثیر میکروب‌ها جلوگیری به عمل می‌آورد. آنزیمی به نام کاتلاز در عسل وجود دارد که در فرآیند بهبود انواع زخم‌ها توانایی بسیاری دارد، و موجب تسریع رشد عواملی می‌شود که در بازسازی و ترمیم پوست موثر هستند. این عامل که پتیلیوم نام دارد با وجود عسل ۶ تا ۷ روز زودتر رشد می‌کند.

عسل قدرت دیبرمان یا شیمیایی نیز دارد که می‌توان از آن به قدرت پاک‌کنندگی نیز یاد کرد. این خاصیت بوی بد عفونت زخم‌ها را از بین برده و برای ترمیم انواع سوختگی‌ها منبع بسیار خوبی می‌باشد.

در درمان سوختگی‌ها از عسل به این صورت استفاده می شود: برای آغاز کار، با یک محلول نمکی به نام نرمال سالین محل سوختگی را تمیز کرده و سپس بر روی این موضع عسل مالیده یا با استریل باند پیچی می‌کنند.

در بسیاری از کشورها از جمله فرانسه و آلمان پزشکان مصرف عسل را به عنوان اولین لایه دفاعی در مقابل سوختگی ها، زخم های سطحی در بعضی موارد حتی ضایعه‌های عمیق مثل آبسه توصیه می‌کنند. زخم‌های درمان شده با عسل خام (فرآوری نشده) در مقایسه با درمان‌های معمول عموما سریعتر بهبود می‌یابند و اثر زخم کمتر باقی می‌ماند.

عسل طبیعی رو از کجا تهیه کنیم؟

پیدا کردن عسل طبیعی یکی از سخت ترین کارهاست. عسل با توجه به اینکه عرضه و تولید خیلی محدودی داره و در عین حال قیمت بالایی دارد متاسفانه یکی از مواد غذایی پر تقلب در دنیاست عسل کاملا طبیعی به سختی پیدا می شود.

هانیلی به عنوان یک سامانه عرضه مستقیم عسل طبیعی سعی در رفع این مشکل دارد. هدف هانیلی شناسایی زنبوردارهایی است که کاملا طبیعی کار می کنند. وب سایت هانیلی با آزمایش عسل در آزمایشگاه های معتبر کیفیت عسل زنبوردارها را تایید می کند و امکان خرید مستقیم عسل را فراهم می کند.

بهترین عسل های طبیعی هانیلی !

تخفیف!

فرآورده ها و لوازم جانبی

قاشق عسل چوبی

تومان 25,000
ناموجود

بسته ویژه تست عسل

بسته تست عسل

تومان 19,000تومان 20,000
ناموجود
تومان 150,000تومان 400,000

 

مضرات استفاده عسل برای پوست

یک نکته مهم و حائز اهمیت در مورد مصرف عسل،نداشتن حساسیت پوستی به عسل یا گرده زنبور عسل می‌باشد، که قبل از هر گونه استفاده باید از آن اطمینان حاصل کرد؛در غیر این صورت سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی شدید و آلرژی می‌شود؛ در صورت داشتن هر نوع حساسیت قبل از استفاده از ترکیبات مختلف عسل برای پوست با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید