بره موم ماده ای شگفت انگیز از کندوی عسل

بره موم یا پروپولیس ماده‌ای چسبنده و بسیار ارزشمند است که زنبورها با گرفتن صمغ درختانی همچون بید یا کاج و ترکیب آن با بزاق دهان و ترشحات گوارشی خود و موم و گرده به‌دست می‌آورند.

این ماده ارزشمند شبیه نوعی سیمان برای ساخت، تعمیر و محافظت از کندو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بره موم برای تنگ کردن ورودی کندو و حفاظت از آن در برابر ورود باکتری‌ها، عفونت‌ها و حفظ بهداشت و سلامت کندو و سلامتی سایر زنبور‌ها و به‌خصوص زنبور ملکه نیز مورد استفاده است. رنگ آن از قهوه‌ای طلایی تا سبز متمایل به قهوه‌ای و قهوه‌ای متمایل به قرمز و قهوه به سیاه متغیر می‌باشد.

تاریخچه

واژه بره موم به انگلیسی (propolis) از دو لغت یونانی pro به معنای قبل و polis به معنای شهر گرفته شده است. این واژه قدیمی قرن‌ها پیش زمانی که یک دانشجوی علوم طبیعی این حقیقت را به اثبات رساند که زنبورهای عسل از بره موم برای باریک کردن مسیر ورودی کندو استفاده می‌کنند تا مانع ورود مهاجمان ناخوانده، سرما و باکتری‌ها شوند، رواج پیدا کرد.

هزاران سال پیش، تمدن‌های باستانی از پروپولیس برای خواص دارویی مختلفی استفاده می‌کردند. برای مثال یونانی‌ها آن‌را برای درمان آبسه‌ها استفاده می‌کردند. ایرانیان (آشوریان) با مالیدن آن بر روی زخم‌ها، از پروپولیس برای مبارزه با عفونت زخم‌ها و تومورها و کمک به روند بهبود آن کمک می‌گرفتند. مصریان نیز از آن برای مومیایی کردن موها استفاده می‌کردند.

ترکیبات

ماده اصلی تشکیل دهنده آن‌‌را صمغ یا رزین درختان تشکیل می‌دهند. صمغ درختان ماده چسبناک سفید رنگی است که در واقع چیزی شبیه لخته شدن خون انسان‌هاست؛ چرا که وقتی پوست درختان را جدا می‌کنید، این صمغ به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن درخت جهت جلوگیری از عفونت و حفاظت از انگل‌ها تولید می‌شود.

زمانی که درخت آسیب می‌بیند، این صمغ ترشح شده و آن را آب‌بندی می‌کند تا تنه خود را از عفونت‌های قارچی یا انگل‌های که ممکن است به تنه آن‌ها حمله کند محافظت نماید. به احتمال زیاد، صمغ درختان به طور مستقیم با مخلوط کردن رادیکال‌های آزاد با توجه به غلظت بالای پلی‌فنل‌ها عمل می‌کند.

این صمغ پس از جمع‌آوری توسط زنبورها و ترکیب آن با بزاق دهان، عسل و گرده به ماده شیمیایی با ساختار درصد ترکیبی

  • صمغ معطر گیاه 70%
  • موم 30-50٪
  • گرده 5-10 ٪
  • اسانس بستگی به منطقه، معمولا ریحان، آویشن و ژرانیم 5-10٪
  • ترکیبات دیگر مانند اسید، قندها و ویتامین ها B، C و E حدود  7٪ -5٪

به بره موم تبدیل می‌شوند.

در واقع درصد ترکیبات آن بسته به موقعیت جغرافیایی، نوع زنبور، نوع درخت و گل‌های در اطراف کندو و زمان فصل سال متفاوت است.

مواد معدنی اصلی موجود در پروپولیس را منیزیم، کلسیم، ید، پتاسیم، سدیم، مس، روی و آهن تشکیل می‌دهند.

ویتامین‌های موجود در پروپولیس نیز شامل ویتامین B1، B2، B6، C، E، P فلاونوئیدها یا بیوفلاوونویدها می‌باشند. همچنین دارای پلی‌فنول‌های بالا، کومارین‌ها، اسیدهای آمینه و استروئیدها است. فعالیت‌های بیولوژیکی آن‌را نیزعمدتا فلاونوئیدها (روتین، کورستین و گالنگینا) و اسید فنولیک تشکیل می‌دهند.

در واقع می‌توان گفت محققان بیش از 300 ترکیب مختلف را در پروپولیس شناسایی کرده‌اند. اکثر این ترکیبات پلی‌فنل‌ها هستند. پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قویی هستند که با بیماری و آسیب در بدن مبارزه می‌کنند. به طور خاص پلی‌فنول‌ها به نام فلاونوئیدها شناخته می‌شوند. فلاونوئیدها در گیاهان مختلف مانند میوه‌ها، چای سبز و سبزیجات به عنوان یک نوع ماده حفاظت کننده تولید می‌شوند.

تحقیقات اخیر نشان داده، مصرف روزانه بره موم برای سلامتی بسیار مفید بوده و به کاهش فشار خون، تقویت استخوان‌ها، بهبود زخم‌ها و محافظت از کبد با خاصیت سم زدایی کمک می‌کند.

روش استخراج 

استخراج بره موم

بهترین زمان برای جمع‌آوری پروپولیس اواخر تابستان و اوایل پاییز، اوج زمان تولید آن می‌باشد؛ که زنبورها همه چیز را با بره موم پوشانده‌اند. البته جمع‌آوری آن زمانی که سرد، سخت و شکننده است بسیار آسان‌تر می‌باشد؛ چراکه در هوای آزاد چسبنده‌تر از آن است که بتوان به راحتی آن‌را جدا کرد و به تمام دست‌ها و لباس‌های شما حتما خواهد چسبید.

دو روش اصلی برای جمع‌آوری بره موم یا پروپولیس از کندو زنبورعسل وجود دارد:

  1. جمع‌آوری  از ورودی کندو: خارج کردن زنبورها یکی از روش‌های ممکن است که البته فقط اجازه می‌دهد تا مقدار کمی پروپولیس جمع‌آوری شود که اغلب بی‌کیفیت می‌باشد؛ و البته باید نسبت به مواد آلوده یا سایر ناخالصی‌ها که در طول فرایند جمع‌آوری در آن وجود دارند تمیز و خالص شود.
  2. جمع‌آوری با استفاده از شبکه توری سوراخ(تله بره موم):

در این روش زنبورداران با استفاده از یک شبکه توری سوراخ‌دار شبیه پنجره ملکه، شبکه را به صورت خوابیده در کندو قرار می‌دهند؛ زنبورها قادر به ایستادن بر روی این شبکه‌های خالی نیستند و به طور غریزی، تمام این سوراخ‌ها را با بره موم پر می‌کنند. در نهایت تمام سطح تله با لایه ضخیمی از بره موم پوشیده می‌شود.

با استفاده از دستکش می‌توان تله را از روی کندو برداشت و آن را در طول شب داخل فریزر قرار داد تا بره موم مانند آبنبات، خنک، سخت و شکننده شود. سپس آن‌را از فریزر خارج و با وارد نمودن یک ضربه محکم، به آن‌را از تله جدا کرد. سپس آن‌ها را جمع‌آوری کرده و برای ساخت محصولات جدا و خوب استفاده نمود.

بره مومی که توسط شبکه توری جمع‌آوری می‌شود. از کیفیت بیشتری نسبت به بره موم‌هایی که از ورودی کندو و قفسه کندو و قسمت‌های دیگر کندو جمع‌آوری می‌شود برخوردار است. چراکه ممکن  است به دلیل خروج سریع از قسمت ورودی به ذرات چوب، رنگ و مواد خارجی دیگر مخلوط شده باشند.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده از تولید و استخراج بره موم به طور تقریبی بره موم یک کندوی زنبور عسل در فصل فعالیت زنبورها ۱۰ تا ۳۰۰ گرم و به طور مصرف سالانه آن در سطح جهانی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن برآورد شده است.

خواص بره موم

این ماده یکی از بهترین مواد ضد باکتری طبیعی است که در برابر بسیاری از باکتری‌های شناخته شده موثر می‌باشد؛ همچنین یکی از قوی‌ترین‌ داروهای گیاهی است که دارای خواص متعددی از جمله موارد زیر می‌باشد.

  • ضد التهاب
  • خواص ضد ویروسی، جهت پیشگیری از تبخال و آنفولانزا
  • قارچ کش، مثلا ضد قارچ کاندیدا آلبیکنس
  • بر روی انگل‌هایی مانند ترشیو موون موثر است
  • آنتی اکسیدانی قوی
  • بی‌حس کننده موضعی
  • اثر سم زدایی داشته و به حفاظت از کبد کمک می‌کند
  • کمک به پیشگیری از دیابت با کاهش سطح قند خون
  • تقویت تراکم استخوان و کمک به بهبود شکستگی‌های استخوان‌ها
  • محرک سیستم گردش خون و کاهش فشار خون با کاهش فعالیت آنزیم (هیدروکسیلاز تیروزین)
  • ضد اسپاسم و ضد درد دارد و در درمان آسم، برونشیت و آلرژی مفید می‌باشد.
  • بره موم با استفاده از خاصیت پروبیوتیکی می‌تواند مکانیسم‌های دفاعی بدن را تقویت کرده و محرک و تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن می‌باشد.
  • مبارزه با سرطان با مسدود کردن رشد سلول‌های سرطانی و افزایش مرگ سلولی (آپوپتوز)
  • افزایش سلامتی دهان و خنثی کردن حفره‌ها و کاهش پوسیدگی دندان با کشتن باکتری و کاهش تورم در اطراف لثه

روش‌های استفاده

با توجه به تصمیم شما برای نوع مصرف، به شیوه‌های مختلفی می‌توان از  پروپولیس استفاده کرد. بره موم به شکل

  • عصاره، و اسپری
  • پودر خشک، یا کپسول
  • بره موم خام از کندو
  • شربت برای غذا خوردن، اغلب مخلوط با سایر عصاره‌ها یا عسل
  • به صورت کرم دست، ژل، یا پماد
  • شامپو
  • خمیر دندان
  • شربت محلول
  • شیرینی و آدامس‌ها

در بازار موجود می‌باشد.

آیا می توان بره موم را خورد؟

بره موم

بره موم مکمل غذایی محسوب می‌شود که مانند سایر محصولات زنبور عسل قابل استفاده است؛ اما معمولا برای بهبود طعم آن به همراه عصاره‌های دیگر از آن استفاده می‌شود؛ و به صورت خام قابل استفاده نیست؛ چراکه معده انسان توانایی هضم این ماده را ندارد. به همین علت با استفاده از راهکارهایی، مولکول‌های سنگین موجود در بره موم را به صورت‌های مختلف شکسته و آن‌را به ماده‌ای قابل هضم برای انسان تبدیل می‌کنند.

عموما مولکول‌های آن‌را  با استفاده از الکل شکسته و سپس در فضای قرار می‌دهند تا الکل آن تبخیر شود. هر چند این راه‌کار مدتهاست مورد توجه می‌باشد اما مشکلاتی مثل ورود گرد و خاک به بره موم را به‌همراه دارد.

به همین دلیل روش دیگری نیز برای شکستن مولکول‌های بره موم مورد توجه قرار گرفته است، که به آن بره موم آبی نیز گفته می‌شود؛ در این روش برای تولید از سانتریفوژهای پر سرعتی استفاده می‌شود که بره موم و آب در درون این سانتریفوژ با سرعت بسیار بالا می‌چرخند؛ و از این طریق مولکول‌های سنگین آن شکسته شده و قابل هضم می‌باشد.

گفته می‌شود، بره موم آبی خواص بیشتری نسبت به بره موم الکلی برای درمان‌های مختلف دارد.

مقدار مصرف روزانه 

عصاره‌ها، کپسول‌ها و قرص‌های بره موم برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش گلو درد و سوزش احتمالی استفاده می‌شوند. در حالی که برای دوز مصرفی مقدار مناسب آن توصیه خاصی وجود ندارد؛ اما به جز افراد مبتلا به آلرژی نسبت به محصولات زنبور عسل در مطالعات بالینی انجام شده مصرف 50 تا 1000 میلی‌گرم بره موم در روز عوارض جانبی منفی در پی نداشته است.

تحقیقات انجام گرفته 

محققان تحقیقات گسترده‌ای درباره اثرات بره موم بر روی انسان‌ها انجام نداده‌اند. در این میان تنها دو مطالعه جدا گانه در تورین و میلان، بر روی مزایای استفاده از بره موم انجام گرفت.

در اولین آزمایش، تحت نظارت ASL 5 در Collegno (استان تورین کشور ایتالیا) که تنها در 3 روز انجام گرفته بود. نتایج بدست آمده کاهش 71.8٪ درصدی میکروب‌های موجود در هوا را زمانی که از بره موم و پخش آن استفاده شده بود، نشان می‌داد.

دومین آزمایش، در Associazione Casa Materna Asili Nido (شهر میلان در کشور ایتالیا) در یک مهد کودک انجام گرفته بود؛ در این آزمایش با پخش بره موم در فضا نتایج نشان می‌داد تعداد کودکانی که در معرض بره موم قرار داشتند بعد از خارج شدن از مدرسه نیز به طور قابل ملاحظه‌ای واکنش‌های آلرژیک آن‌ها کاهش یافته است.

علاوه بر این، در مطالعات دیگری که در آزمایشگاه شیمیایی C.C.I.A.A در تورین، ایتالیا انجام شد؛ با بررسی غلظت آلاینده‌های هوا مشخص شد کاهش قابل توجهی در IPA و کاهش گسترده‌ای در فوران‌ها و سایر آلودگی‌های معمول در مناطق شهری مشاهده شده است.

دوازه مورد از مزایای اصلی بره موم

1) از بین بردن باکتری و ویروس‌ها

زنبورها با تولید بره موم از گسترش و ورود باکتری‌ها و انگل‌ها در کندو جلوگیری می‌کنند. بدین منظور در دو مطالعه جداگانه بر روی بچه‌ها انجام گرفت با شستسو دهان به وسیله پروپولیس، باکتری‌های موجود در دهان آن‌ها به شدت کاهش یافته و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شد.

در تحقیق دیگر برروی موش‌ها نیز مشخص شد، پس از یک دوره مصرف بره موم باعث افزایش خاصیت آنتی‌بیوتیکی، ضد قارچی و ضد ویروسی شده است؛ همچنین استفاده از آن سبب کاهش گسترش ویروس در بدن موش‌ها شد.

2) خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی

گرچه بیشتر تحقیقات در این مورد برروی سلول‌ها و حیوانات انجام گرفته است؛ اما مطالعات اخیر برروی انسان‌ها نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی پروپولیس را تائید می‌کنند.

در یکی از تحقیقات که بر روی 67 داوطلب انجام گرفت، 15 قطره از محلول بره موم را برای دو بار در روز به رژیم غذایی داوطلبان اضافه کردند؛ این تحقیق که به مدت 3 ماه ادامه داشت، نشان داد مصرف بره موم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی و ماده اصلی گلوتاتیون و همچنین HDL سبب افزایش کلسترول مفید خون شده و از این طریق باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌باشد.

همچنین در تحقیق دیگری بر روی 47 نفر، با مصرف 50 میلی‌گرم فلاونوئید موجود در پودر بره موم به مدت 30 روز میزان استرس اکسیداتیو در مردان به میزان 23 درصد کاهش یافت.

3) خواص بره موم برای دیابت

بر اساس برخی مطالعات انجام گرفته بر روی حیوانات و انسان‌ها، مصرف روزانه بره موم سبب کاهش قند خون شده و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را به شدت کاهش می‌دهد.

در آزمایش مربوط به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با مصرف روزانه 900 گرم بره موم پس از 18 هفته، قند خون افراد کاهش یافته و باعث تقویت خاصیت آنتی‌اکسیدانی جهت محافظت از کبد آن‌ها شده است.

4) پیشگیری از عفونت‌های قارچی

بره موم با مسدود کردن ورود قارچ‌ها یا از بین بردن آن، از بروز عفونت‌های قارچی در بدن جلوگیری می‌کند. در مطالعات انجام شده بر روی 707 بیمار مبتلا به عفونت‌های قارچی ناخن، و استفاده از عصاره برم موم به مدت 6 ماه، بیش از نیمی از افراد تحت درمان، عفونت قارچی آن‌ها کاملا درمان شد؛ و مشخص شد عصاره بره موم می‌تواند به ناخن‌ها نفوذ کرده و عفونت ناشی از قارچ ناخن را از بین ببرد.

در مطالعات مختلف سلولی مشخص شد، عصاره بره موم از گسترش عفونت جلوگیری کرده و در مورد قارچ کانیدا آلبیکنس (قارچ دستگاه تناسلی) آن را از بین برده است.

5) کاهش فشار خون

نتایج تحقیقات برروی 35 نفر نشان داده که با مصرف دوبار در روز از بره موم به مدت سه ماه میزان فشار خون افراد مبتلا به دیاستولیک (انبساط بطن قلب) کاهش یافته است. همچنین با تحقیقاتی که برروی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته بود؛ پروپولیس با مسدود کردن آنزیم هیدروکسیلاز تیروزین سبب کاهش فشار خون شده و ازاین طریق بتعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

6) کاهش آلرژی

عسل و حساسیت

فعالیت بیش از حد سلول هیستامین سبب واکنش‌های آلرژی‌زا و به وجود آمدن آلرژی‌های فصلی، آسم و اگزما می‌باشد. در مطالعات اخیر وجود عنصری به نام فلاونوئید در بره موم از گسترش هیستامین جلوگیری کرده و از این طریق سبب کاهش علائم سینوسی و آلرژیک می‌شود.

7) برطرف کننده زخم‌ها و سوختگی

پروپولیس ترکیب خاصی به نام pinocembrin دارد که فلاونوئید نامیده می‌شود. این ماده اثر ضد قارچی داشته و از این طریق  باعث بهبود سریع زخم‌های پوستی و کاهش التهاب پوستی شده، همچنین سبب حفظ فعالیت کلاژن و ژن‌های آنتی اکسیدانی گلوتاتیون می‌شود.

در یکی از مطالعات انجام گرفته، نتایج بدست آمده نشان داد که پروپولیس می‌تواند به افرادی که دچار سوختگی شدید شده‌اند؛ به روند بهبودی و ترمیم سریع پوست کمک کند.

یکی دیگر از مطالعات در این مورد نیز نشان داد که عصاره الکلی پروپولیس موضعی مؤثرتر از کرم استروئیدی در کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از زخم‌های ناشی از جراحی دهان است.

8) افزایش تراکم استخوان

مصرف بره موم ممکن است سبب تقویت استخوان‌ها شده و با افزایش تراکم آن‌ها، از شکستگی استخوان‌ها جلوگیری کرده و یا بعد از شکستگی سبب بهبودی سریع آن گردد. در مطالعات انجام گرفته برروی موش‌ها مشخص شد، مصرف پروپولیس سبب افزایش تشکیل استخوان‌های جدید شده است.

9) بره موم و سرطان

بره موم یا پروپولیس با جلوگیری از ایجاد سلول‌های سرطانی ازطریق عروق خونی جدید، به دلیل کمبود اکسیژن باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی شده و از این طریق نقش مهمی در درمان برخی از سرطان‌ها دارد.

با این حال، برخی ترکیبات پروپولیس ناپایدار هستند و ممکن است برای دستیابی به مزایای مختلف آن بهینه‌سازی شوند. بر اساس مطالعات انجام شده در این مورد، برخی از اثرات ضد سرطانی این ماده عبارتند از:

  • جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی
  • کاهش احتمال به وجود آمدن سلول سرطانی
  • مسدود کردن مسیرهایی که سلول‌های سرطانی را از طریق سیگنال به یکدیگر متصل می‌کنند

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که بره موم می‌تواند یک نوع درمان مکمل برای درمان سرطان در کنار سایر درمان‌های شیمیایی باشد و به تنهای نمی‌توان از آن به عنوان دارویی گیاهی ضد سرطان استفاده کرد. مصرف پروپولیس همچنین در درمان سرطان پستان به دلیل اثرات ضد توموری آن بر سلول‌های سرطانی، بسیار موثر می‌باشد.

10) از بین برنده تبخال (دهانی/ تناسلی)

پماد حاوی 3 درصد پروپولیس مانند Herstat یا Coldsore-FX ممکن است به کاهش زمان بهبودی و کاهش علائم در زخم‌های سرد و زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی کمک کند.

در یکی از مطالعات مشخص شد، زمانی که پروپولیس موضعی به صورت روزانه سه بار استفاده شود، نه تنها مقدار ویروس هر بار پس از استفاده در بدن فرد کاهش یافته، بلکه بدن را در برابر احتمال عفونت از طریق ویروس‌ها در آینده نیز محافظت می‌کند.

11) خواص بره موم برای کبد

پروپولیس با خاصیت ضد التهابی و سم‌زدایی از کبد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری کبد را از طریق جلوگیری از ایجاد زخم‌های کبدی کاهش می‌دهد. در مطالعات انجام شده بر روی موش‌های صحرایی، استفاده از عصاره مرکب بره موم باعث کاهش آسیب کبدی ناشی از مصرف الکل می‌باشد.

12) خواص بره موم برای کودکان

در یک تحقیق آزمایشی بر روی 70 کودک سالم، از بره موم به عنوان دهانشویه استفاده شد، که نتایج تحقیقات نشان داد؛ باکتری‌های دهان این کودکان کاهش پیدا کرده است.

در یک آزمایش دیگر 30 دانش آموز که از خمیردندان گیاهی حاوی پروپولیس استفاده کرده بودند، 2 هفته پس از استفاده نتایج نشان دهنده کاهش پلاک دندان در آن‌ها بود و این موضوع سبب کاهش پوسیدگی دندان می‌باشد.

استفاده از بره موم برای پر کردن دندان‌ها از سال‌ها قبل در علم دندانپزشکی یکی از اولین گزینه‌ها بود. اسکلت انسان‌های باستان کشف شده در اسلواکی که مربوط به 6500 سال پیش می‌باشد، نشان دهنده پر کردن دندان این اسکلت‌ها با بره موم است.

تعاملات دارویی

مصرف بره موم همراه با بعضی داروها توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است باعث تشدید اثر دارویی آن‌ها شود؛ برای مثال ممکن است غلظت خون و مسمومیت داروهایی نظیر تئوفیلین، استامینوفن، پروپرانولول و تعدادی از داروهای ضد افسردگی  مانند SSRI  را افزایش دهد.

از طرف دیگر پرولپولیس باعث افزایش اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود که ممکن است به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی که در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می شود کمک کند.

خواص دیگر بره موم

خواص بره موم برای مو

جدا از مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد، یکی از مواد مهم موجود در پروپولیس را ماده‌ای به نام بیوتین تشکیل می‌دهد، که دارای فلاونوئیدها با کیفیت طبیعی است. این ماده می‌تواند باعث تقویت، تغذیه و حفاظت از مو شده، حتی گفته شده است برای ترویج درخشش مو و سالم ماندن آن نیز بسیار موثر است.

پروپولیس ماده‌ مناسبی برای استفاده در بسیاری از شامپوهاست؛ چراکه می‌تواند چربی اضافه پوست سر را مانند سایر شامپوها شستشو داده و در کنار آن باعث تقویت ریشه موهای شما باشد.

خواص بره موم برای پوست

از بین فراورده‌های زنبور عسل  که قبلا در مورد فواید باور نکردنی آن‌ها مانند ماسک عسل برای سلامتی پوست صحبت کرده‌ایم؛ استفاده از بره موم نیز برای سلامتی پوست بسیار مفید می‌باشد.

همان‌طور که این ماده خراش و شکستگی‌های موجود در کندو را پوشش می‌دهد؛ در مورد پوست نیز از اثر حفاظتی مشابهی برخوردار است. پروپولیس داراری اثر ضد التهابی قویی می‌باشد که برای درمان آکنه، سوختگی و سایر مسائل حساس پوستی بسیار مناسب است. همچنین باعث حفظ کلاژن پوست شده و از پیری و افتادگی زودرس آن نیز جلوگیری می‌کند.

به دلیل ماهیت آنتی باکتریال بره موم نتایج مثبتی در رابطه با مبارزه با عواملی که سبب ایجاد آکنه هستند از خود نشان داده است. بر اساس مطالعه‌ای که سال 2006 در بلغارستان انجام شده بود، به دلیل خواص ضد ویروسی و آنتی‌اکسیدانی بسیار بالا پروپولیس، این ماده  به سیستم ایمنی بدن کمک کرده تا از عفونت‌های مانند آکنه جلوگیری کند؛ همچنین روند ایجاد رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو و التهاب، که علل اولیه ایجاد آکنه هستند، را کاهش می‌دهد.

خواص بره موم برای ریه

بره موم خاصیت ضد التهابی قوی دارد و از این طریق می‌تواند سبب کاهش تورم بافت ریه شود و علائم تنفسی مرتبط با بیماری آسم را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که توسط بخش کودکان و نوزادان در سال 2011 انجام شد، نشان داد که مصرف بره موم نتایج مثبتی در کاهش بیماری آسم در افراد داشته است. به طور خاص، دانشمندان وجود ماده‌ای به نام فنان الی استر اسید کافئیک را در بره موم مورد بررسی قرار داده‌اند.

این فیتوشیمیایی که توسط پروپولیس ساخته شده است به طور قابل توجهی واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر آسم را کاهش می‌دهد.

خواص بره موم برای لب

مانند بقیه قسمت‌های پوست ما، لب‌ها نیز حساس هستند و می‌توانند خشک شوند. ترکیب صحیحی از محصول بره موم، محصول مراقبت از لب با ترکیب موم زنبور عسل، یک ماده ساده و تاثیرگذار برای محافظت از لب‌ها در برابر شرایط آب و هوایی خشک می‌باشد. بافت موم  و بره موم می‌تواند لب‌ها را از خشکی محافظت کرده و باعث حفظ رطوبت در آن‌ها شود.

خواص بره موم برای معده

بره موم2

نویسنده روسی کتاب درمان با بره موم، دکتر ماکاروف، درباره این ماده شگفت‌انگیز معتقد است که آن‌را برای درمان تهوع، کاهش سوزش مری، کاهش اشتها یا اسید معده می‌توان استفاده کرد.

دکتر ماکاروف توصیه می‌کند بیماران با مشکل معده از پروپولیس برای زخم معده خود استفاده کرده و تنها روزانه،با مصرف 20 قطره عصاره بره موم، پس از 5 روز شاهد نتایج مثبت آن خواهند بود و اسیدیته معده بیماران به حد طبیعی خواهد رسید.

همچنین مصرف پروپولیس را برای درمان زخم، ورم معده یا اثنی عشر نیز پیشنهاد کرده‌اند. در تحقیقی جداگانه در مورد درمان زخم معده با بره موم توسط گورباتنکو در سال 1971 که به طورموفقیت آمیزی انجام شد. نتایج مثبت بدست آمده، شان دهنده کاهش التهاب قسمت‌های بالایی مجرای معده  و روده  می‌باشد.

بره موم برای بواسیر

روده‌ی بزرگ یا کولون قسمت انتهایی دستگاه گوارش می‌باشد که وظیفه آن، جذب مواد غذایی و به خصوص آب موجود در غذا و ذخیره‌سازی باقیمانده‌ی غذاست. تغییر شیوه زندگی، رواج مصرف فست فودها، داشتن تغذیه ناسالم و افزایش استرس و فشارهای عصبی، مهم‌ترین دلیل ایجاد اختلال در سیستم گوارشی است که بواسیر یکی از رایج‌ترین آن‌هاست. در این بیماری که در انتهای روده بزرگ افراد مبتلا ایجاد می‌شود، سبب ایجاد خراش، خونریزی، التهاب و درد است.

بره موم با خاصیت ضد باکتریایی، ضد انگلی، و ضد التهابی قوی همانند یک آنتی باکتریال قوی عمل کرده و مستقیما بر روی التهاب و زخم‌های روده بزرگ اثری مثبت دارد.

همچنین بره موم با بهبود عملکرد روده بزرگ باعث کاهش یبوست افراده شده و از این طریق نیز از ایجاد بواسیر نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

بره موم برای زنان باردار

مصرف بره موم در اوایل دوران بارداری، می‌تواند برای تقویت استخوان‌های جنین مفید باشد، اما به دلیل شرایط جسمانی خاص مادران باردار، بایستی در مورد عدم حساسیت به این ماده، مطمئن شد و جهت مصرف آن با پزشک مشورت کرد.

بره موم برای کبد چرب

با توجه به آن‌که تشخیص بیماری کبد چرب با آزمایش خون امکان پذیر نیست به آن بیماری خاموش نیز گفته می‌شود. روند بهبودی این بیماری با مصرف داروهای شیمیایی به کندی پیش می‌رود؛ اما طبق تحقیقات، مصرف عصاره بره موم به طور شگفت‌انگیزی در درمان این بیماری موثر می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین خواص این ماده طبیعی کاهش التهاب است و در درمان بیماری کبد چرب با بره موم نیز دقیقا اولین اثر مثبت آن برروی کاهش التهاب کبد می‌باشد؛ همچنین با توجه به وجود آنزیم‌های مختلف موجود در آن سبب تظیم آنزیم‌های کبدی شده و تاثیرمثبتی در روند بهبودی این بیماری ایفا می‌کند.

چه افرادی نباید از بره موم استفاده کنند؟

اگر به عسل یا زنبورها حساسیت دارید، به محصولات حاوی بره موم نیز واکنش نشان می‌دهید. بنابراین مصرف آن ممکن است باعث واکنش آلرژیک شدید در شما شود. همچنین برخورد بره موم با پوست ممکن است باعث ایجاد آلرژی پوستی و اگزما شود. بهتر از قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید