مصرف عسل چه تاثیری بر روی سلامت چشم‌ها دارد؟

عسل به عنوان یکی از مفیدترین مواد طبیعی است که می‌تواند به بهبود زخم‌ها، کاهش التهاب و از بین بردن میکروب‌ها کمک کند. از طرفی خاصیت آرام‌بخشی عسل باعث شده است که از دیرباز تا کنون عسل در طب سنتی به عنوان ماده التیام‌بخش مورد استفاده قرار گیرد. اما آیا تا کنون به به ارتباط بین عسل و چشم فکر کرده‌اید؟ به عبارت دیگر آیا می‌دانید که مصرف عسل چه تاثیری بر روی سلامت چشم‌ها دارد؟ در این مطلب از هانیلی قصد داریم نکاتی را در مورد تاثیر مصرف عسل بر روی سلامت چشم اعم از کاهش التهابات چشم، کاهش تحریک چشم، از بین بردن باکتری‌ها و رفع عفونت چشم و حتی تغییر رنگ چشم مورد بررسی قرار دهیم. شما هم می‌توانید برای پاسخ به سوالات خود در این مطلب همرا ما باشید.

ارتباط بین عسل و چشم : مزایای استفاده از عسل برای بهبود سلامت چشم‌ها

خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریال عسل سلامت چشم‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین عسل یکی از موثرترین آرام‌بخش‌هایی است که از گذشته تا کنون برای تسکین درد چشم و کمک به درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی درمان‌های خانگی چشم نیز معمولا ترکیبی از مواد ضدعفونی کننده با عسل‌های مخصوصی مانند عسل مانوکا و … است که به صورت موضعی برای استریل کردن چشم و پوست اطراف آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای کمک به رفع کراتوکنژنکتیویت چشم

کراتوکنژنکتیویت (Keratoconjunctivitis) به معنی التهاب همزمان قرنیه و ملتحمه چشم است. این بیماری می‌تواند یک حساسیت فصلی و یا ناشی از التهاب قرنیه به علت خشکی چشم باشد. اشک مصنوعی معمولا پای ثابت این بیماری‌ها است. در مطالعه‌ای با بررسی ۶۰ نفر که به کراتوکنژنکتیویت مبتلا بودند، ثابت شده است که اشک مصنوعی‌های حاوی عسل، درمان موثرتری برای درمان کراتوکونژکتیویت هستند.

عسل و چشم

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای درمان زخم قرنیه چشم

بیماری زخم قرنیه معمولا سبب ایجاد زخم‌هایی بر روی پوست اطراف چشم می‌شود. استفاده موضعی از عسل می‌تواند با از بین بردن باکتری‌ها به کاهش عفونت چشم کمک کرده و منجر به کاهش زخم‌های اطراف چشم شده و بهبود زخم‌های قرنیه نیز کمک کند. 

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای درمان بلفاریت چشم

بیماری پلک آماس یا بلفاریت در حقیقت همان التهاب لبه‌های پلک است. این بیماری در اثر یک عفونت خفیف میکروبی یا بیماری پوستی ایجاد می‌شود. بلفاریت معمولا موجب تورم و سوزش در اطراف مژه می‌شود و فرآیند دردناکی را برای بیمار ایجاد می‌کند. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که استفاده از عسل مانوکا نقش موثری در بهبود بلفاریت چشم دارد. بنابراین می‌توان گفت عسل مانوکا بهترین راه درمان برای این بیماری است.

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای درمان خشکی چشم

خشکی چشم ناشی از اختلال موجود در غدد تولیدکننده اشک چشم است. در این حالت غدد اشک کافی تولید نمی‌کنند و همین عامل سبب خشکی بیش از اندازه چشم می‌شود و درد مزمنی را برای بیمار ایجاد می‌کند. اشک مصنوعی رایج‌ترین راه‌حل درمانی است که بیش‌تر پزشکان آن را به بیماران تجویز می‌کنند. زیرا هیچ درمان قطعی برای رفع خشکی چشم وجود ندارد و اشک مصنوعی تنها راهی برای پیشگیری از پیشرفت این بیماری است.

تجربه نشان داده است که اشک مصنوعی در صورتی که حاوی عسل مانوکا و ژل رویال باشد، تاثیر به سزایی در در بهبود خشکی چشم دارد. در حالت کلی محصولات موضعی چشم که حاوی عسل یا فرآورده‌های آن هستند، نقش به سزایی در رفع قرمزی چشم و بهبود خشکی چشم دارند. مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به بیماری‌های چشمی نیز شاهدی برای تاییر این ادعا است.

عسل و چشم

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای کاهش چین و چروک اطراف چشم

مصرف عسل تاثیر به سزایی در زیبایی و طراوت پوست دارد. این موضوع پیش‌تر در مطلب انواع ماسک عسل برای صورت به اجمال مورد بررسی قرار گرفته است. اما در مجموع می‌توان گفت که عسل می‌تواند با تاثیر بر لایه‌های پوستی، پوستی زیبا و باطراوت را برای شما ایجاد کند. این ماده طبیعی همچنین از بروز علایم پیری پوست مانند افتادگی و شل شدن پوست اطراف چشم پیشگیری می‌کند. بنابراین مصرف موضعی عسل در اطراف چشم می‌تواند تاثیر به سزایی بر کاهش چین و چروک اطراف چشم داشته باشد. ترکیب عسل با نمک، آب، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا و آب لیموی تازه می‌تواند ماسک بی‌نظیری برای بهبود سلامت پوست تلقی شود.

ارتباط عسل و چشم : مصرف عسل راهی برای درمان قرمزی چشم که ناشی از باکتری‌ها (ملانکیتی)

خاصیت آنتی‌باکتریال عسل بر کسی پوشیده نیست، جالب است بدانید که عسل می‌تواند با کاهش باکتری‌های موجود در اطراف چشم، از بروز انواع بیماری چشم و قرمزی آن جلوگیری کند. مرف موضعی عسل در اطراف چشم همچنین می‌تواند بهترین راه برای افزایش سرعت بهبود بوده و از میزان عفونت چشم بکاهد.

عسل و چشم

ارتباط عسل و چشم : آیا مصرف عسل می‌تواند سبب تغییر در رنگ چشم و روشن‌تر شدن آن شود؟

ملانین رنگ‌دانه‌ای است که رنگ چشم به آن بستگی دارد. بنابراین هر چه ملانین موجود در بافت چشم بیش‌تر باشد، رنگ چشم نیز تیره‌تر است. به اعتقاد برخی از افراد، استفاده مداوم از مخلوط آب و عسل می‌تواند در طولانی مدت سبب تغییر رنگ چشم شود. البته این موضوع هیچ گونه توجیه علمی ندارد. هر چند بعید است که استفاده از عسل بتواند بافت قرنیه چشم را تحت تاثیر قرار داده و رنگ آن را دچار تغییر کند.

عوارض جانبی مصرف عسل برای چشم

هر چند عسل یکی از مواد طبیعی مفید برای سلامتی بدن و به ویژه چشم است. اما در کنار تمام ویژگی‌های مثبت، می‌تواند عوارض جانبی بی‌شماری نیز داشته باشد. به عنوان مثال اگر عسل خام و تصفیه نشده به صورت موضعی بر روی چشم استفاده شود، می‌تواند چشم شما را تحریک کرده و باعث بروز مشکلاتی شود. در مقابل استفاده از قطره استریل چشمی که شامل عسل مانوکا است، می‌تواند بهترین گزینه برای بهبود سلامت چشم باشد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از خواص درمانی عسل برای چشم می‌توانید از محلول عسل و قطره استریل یا محلول عسل و آب برای شستشوی چشم‌های خود استفاده کنید. هر چند استفاده از قطره استریل گزینه مناسب‌تری نسبت به آب یا سایر حلال‌ها است. اما فراموش نکنید که برای استفاده از عسل و فرآورده‌های آن برای بهبود سلامت چشم، حتما با چشم‌پزشک خود مشورت کنید. زیرا استفاده از عسل بدون در نظر گرفتن عوارض جانبی آن می‌تواند، عوارض غیرقابل جبرانی را ایجاد کند. زیرا طبیعی بودن یک ماده دلیل مناسبی بر مفید بودن همه جانبه آن نیست.

نتیجه‌گیری

هر چند عسل کاربرد بسیاری برای کمک به بهبود سلامت چشم دارد. اما توجه داشته باشید که هرگز نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن برای بهبود سلامت چشم‌های خود با پزشک متخصص مشورت کنید.همچنین توجه داشته باشید که مصرف عسل هیچ نقشی بر تغییر رنگ چشم شما ندارد. بنابراین صرفا برای تغییر رنگ چشم خود عسل را در برنامه غذایی خود جای ندهید.

2 دیدگاه برای “مصرف عسل چه تاثیری بر روی سلامت چشم‌ها دارد؟

    • هانیلی گفته:

      ریختن مستقیم عسل در چشم برای تغییر رنگ تا کنون ثابت نشده است و ما هم هیچ توصیه ای برای این کار نمی کنیم. برای مصارف درمانی هم حتما با پزشک مشورت بکنید. ما در هانیلی صرفا فروشنده عسل های طبیعی هستیم و طبیعی بودن عسل هایی که در سایت به فروش می رسد را تضمین می کنیم و در خصوص درمان با عسل توصیه ای پزشکی نداریم

دیدگاهتان را بنویسید