خواص عسل طبیعی برای درمان بیماری‌های مختلف چیست؟

عسل طبیعی یکی از شیرین‌ترین و مقوی‌ترین عناصر موجود در طبیعت است که خواص درمانی فراوانی دارد. به همین دلیل است که از گذشته تا کنون بیش‌تر افراد به دنبال آشنایی با خواص عسل طبیعی و استفاده از آن برای درمان بیماری‌های مختلف هستند. ما نیز در مطلب فواید عسل در وبلاگ هانیلی برخی از خواص درمانی عسل را مورد بررسی قرار دادیم. اما برخی از خواص عسل نیز هست که در ترکیب با سایر مواد می‌تواند نمود پیدا کند. از این رو در این مطلب از هانیلی به معرفی برخی از موادی می‌پردازیم که می‌توانند در ترکیب با عسل خواص شگفت‌انگیزی را ایجاد کنند.

خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی بر کسی پوشیده نیست. همه ما به خوبی می‌دانیم که عسل به عنوان یک آنتی باکتریال و ضد قارچ قوی از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن دارد و می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود. از طرفی با توجه به این‌که عسل سرشار از گلوکز طبیعی است می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند و شکر باشد، بنابراین می‌توان از عسل به عنوان ماده‌ای برای کنترل و مدریت وزن نیز نام برد. ناگفته نماند که عسل یکی از بهترین موادی است که می‌تواند از آلرژی‌ها پیشگیری کند. همچنین عسل طبیعی به عنوان یکی از قوی‌ترین آرام‌بخش‌ها می‌تواند خواب راحت و آرامی را به شما هدیه کند.

خواص عسل

عسل طبیعی یکی از بهترین موادی است که می‌تواند از بروز انواع بیماری قلبی، انواع سرطان، مشکلات دستگاه گوارشی و سکته قلبی و مغزی پیشگیری کند. همچنین می‌تواند از بروز مشکل قلبی برای افرادی که از بیماری دیابت نوع دو رنج می‌برند، پیشگیری کند. لازم به ذکر است که عسل یکی از اصلی‌ترین موادی است که می‌تواند برای ساخت انواع ماسک برای صورت مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه برخی از ترکیبات عسل و خواص آن برای بدن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عسل چه ترکیباتی دارد؟

قرار است در مورد ماده شگفت انگیزی صحبت کنیم که خواص درمانی بسیاری دارد؛ پس اول از هر چیز بهتر است بدانیم این ماده شگفت انگیز چه ترکیباتی دارد. عسل حاوی قندهای مختلفی با مقدار متفاوتی است؛ این ترکیبات عبارتند از:قندها: ۳۸% فروکتوز – ۳۱% گلوکز – ۵% دکسترین – ۱.۵ تا ۳% ساکارز – تا ۲.۳ درصد پروتئین هم چنین تا ۰.۲ درصد مواد معدنی را داراست. عسل شامل ۰.۰۰3 تا ۰.۲ درصد نمک اسیدهای ارگانیک: (مالیک، لاکتیک، اسید سولفوریک، سیتریک و تارتاریک)تقریبا همه عناصر طبیعی شناخته شده: (کروم، کلر، آهن، فسفر، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، سیلیس، سدیم، روی، کلسیم، مس، گوگرد، پتاسیم) و آنزیم ها: موادی که به طور قابل توجهی، در مقادیر بسیار کوچک به فرآیند متابولیسم سرعت می بخشند.

در مقادیر بسیار کم ویتامین های: (B1,B2,B3,B5,B6,H,K,C,E,PP,Provitamin A)پلی فنل ها: پلی فنل های اصلی، فلاونوئیدها هستند (مابقی عبارت اند از: اسید های کافئیک، پروتوکاتکوئیک، ولنلیک و گالیک) و در انتها می توان گفت شامل آب: محتوای آب متعارف ۱۶ تا ۱۸ درصد است.

البته درصد ترکیبی این مواد در عسل جمع آوری شده از گیاهان  یا مناطق مختلف در عطر، طعم و همچنین در ترکیبات آن متفاوت است. محتویات ویتامین های آن با افزایش میزان گرده در آن افزایش می یابد.

ویژگی های فیزیکی عسل

علاوه بر خواص داروی عسل، همچنین شامل ویژگی های فیزیکی مختص به خود هست.

چسبندگی

عسل تازه استخراج شده از کندو به دلیل مواد موجود و میزان آب موجود در آن مایع چسبناکی است.

غلظت

یکی از باورهای اشتباه در مورد عسل آن است که بعضی از افراد تصور می کنند “رقیق بد است؛ عسل غلیظ خوب است”.  اما رقیق یا غلیظ بودن عسل بستگی به میزان آب موجود در آن و میزان حرارت محیطی که عسل در آن قرار گرفته است دارد و شل بودن عسل ربطی به کیفیت آن ندارد.

در تابسان عسل کمتر کِش می آید، در زمستان بیشتر. علت این است که بر اثر حرارت عسل شُل می شود و بر اثر برودت خودش را جمع می کند.

رطوبت عسل

مقدار رطوبت یکی از مهم ترین خصوصیات عسل است که کیفیت نگهداری، شکرک زدن و غلظت آن را تحت تاثیر قرار می دهد؛ رطوبت عسل اول از هر چیز به منطقه ای که عسل در آن تولید شده است بستگی دارد، از عوامل دیگری که سبب تغییر رطوبت می شود می توان به فرآیند تولید آن اشاره کرد برای مثال شرایط استخراج و ذخیره سازی عسل می تواند در آن تاثیر داشته باشد.

کشش سطحی

کشش سطحی عسل به منطقه ای که در آن تهیه شده است بستگی دارد و به دلیل سطح کشش پایین برای جذب رطوبت ماده عالی محسوب می شود.

آیا رنگ عسل اهمیت دارد؟

خواص عسل و رنگ آن

رنگ عسل با توجه به منطقه تولید، پوشش گیاهی آن منطقه و رطوبت و آب و هوا هر منطقه می تواند متفاوت باشد. این رنگ دامنه گسترده ای از رنگ روشن تا زرد تیره یا سیاه دارد.

عسل هایی با رنگ زرد روشن، قرمز کم رنگ، رنگ شاه بلوطی، طوسی( اکالیپتوس) و سبز(شهد نباتی) وجود دارند، رنگ عسل کریستالیزه شده روشن تر می گردد چراکه بلور های گلوکز سفید هستند، همچنین حتی در برخی از مناطق آفریقای شرقی عسل های کریستالی شده مرغوب یافت می شوند که تقریبا به سفیدی آب یعنی بی رنگ و در حالت مایع هستند.

اما در حالت کلی تصمیم گیری درباره عسل با توجه به رنگ آن اصلا صحیح نیست. البته رنگ عسل از جنبه تجاری و تعین شکل نهایی آن دارای اهمیت زیادی است، عسل تیره تر اغلب مصرف صنعتی دارد، در حالی که عسل های روشن تر برای استفاده مستقیم خرید و فروش استفاده می شود.

مهم‌ترین خواص عسل

۱- خواص ضد باکتریایی

عسل دو اثر ضد باکتری دارد؛ اثر باکتریواستاتیک: به معنای جلوگیری از رشد باکتری و اثر ضد باکتری به معنی نابودی باکتری دارد.

خواص ضد باکتریایی عسل معمولاً در مقابل باکتری‌های گرم مثبت مشاهده شده است. تحقیقات اخیرِ انجام شده بر روی استافیلوکوکوس با کواگولاز منفی (مانند استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس) اثربخشی عسل مراتع و عسل مانوکا را نیز نشان داده‌اند.

۲- خواص تغذیه ای

عسل به دلیل جذب سریع و مقاومت در برابر کوفتگی ها در مورد فعالیت های فیزیکی مخصوصا برای ورزشکاران بسیار مفید است؛ علاوه بر آن باعث تقویت حافظه و کارایی بیشتر می شود.

تغذیه با عسل چه برای افراد سالم چه بیمار سبب بهبود حالت ضعف  و جذب بهتر غذا می شود. در نوزادن نیز سبب افزایش رشد، ثبیت مقدار کلسیم و درمان کم خونی می باشد.

۳- دستگاه گوارش

همانطور که پیش تر گفته شد عسل باعث جذب سریع تر غذا می شود و از این طریق می توان گفت سبب رفع ناراحتی های مزمن و عفونی روده ها مثل يبوست، زخم اثنی العشر و ناراحتی های کبد می شود.

۴- سیستم تنفسی

شاید این موضوع در فصل زمستان بیشتر از هر زمانی اهمیت پیدا می کند؛ چرا که در شرایط آب و هوایی معتدل و سرد، عسل بعنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات از جمله: سرماخوردگی، ناراحتی ها و عفونت های دهان، گلو و برونشیت مفید بوده، همچنین غیر از خاصیت ضد باکتریایی، مربوط به اثر آرام بخشی و تسکین دهندگی آن می باشد.

۵- درمان مشکلات پوستی و زخم

خواص عسل 2

به علت ویژگی مرطوب کنندگی و درمانی عسل، از آن در ساخت کرم ها و مواد آرایشی استفاده می شود. همچنین از آن در مصارف پزشکی با قرار دادن مستقیم آن بر روی زخم، درمان دردها و زخم های بالینی، زخم معده، زخم واریس و سوختگی به کار می رود.

با توجه به خاصیت ضد باکتریایی و افزایش مقاومت بدن، این ماده شگفت انگیز در برابر عفونت و ترمیم بافت  و بهبود سریع تر زخم به بیماران کمک می کند.
اگر پس از سوختگی به محل سوختگی عسل مالیده شود، سطح تاول را محدود ساخته و باعث ترمیم پوست  با سرعت بیشتری می شود.

۶- درمان ناراحتی‌های چشم

استفاده مستقیم عسل برای چشم باعث درمان آماس ملتحمه و مدوا ناراحتی های مختلف قرنیه چشم می شود؛ همچنین بر اساس تحقیقات محتلف مشخص شد عسل باعث درمان آب مروارید چشم می شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که حتما قبل از مصرف عسل و ریختن آن در چشم خود با پزشک متخصص مشورت کنید.

۷- تاثیر بر بیماری دیابت

بر تاصیر مصرف عسل برای بیماران دیابتی به دلیل قند موجود در عسل سوالات و بحث های زیادی مطرح است؛ اما در بررسی انجام شده در سال 1988 توسط کاتسیلامبورس و همکاران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد عسل به عنوان عاملی تقویتی و ضد میکروبی، و از بین بردن دردها می تواند جایگزین بسیار مناسب تری از شکر باشد.

همچنین مصرف عسل به عنوان غذای نیرو بخش برای جوانان، افراد مسن و دوران نقاهت بیماری و کشاورزان سخت کوش مورد استفاده قرار می گیرد.

۸- یک منبع انرژی عالی

به دلیل وجود قندهای مانند فروکتوز و گلوکز عسل به عنوان یکی ماده غذایی انرژی زا و مفید بسیار مناسب است. عسل کالری لازم بدن را به سرعت تامین و در نهایت انرژی مورد نیاز برای افراد سالم و بیمار را فراهم می کند که در حقیقت راهی سریع برای دستیابی به انرژی، بدون نیاز به صرف زمان طولانی است. همین عمل باعث جذب مستقیم و سوخت و ساز قند (متابولیسم قند) می شود.

9-خواص عسل برای پوست

عسل که ترکیبی از شهد گل‌ها، صمغ درختان و گرده‌ی گل‌ها است که می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و سلامت آن کمک کرده و از پیری پوست پیشگیری کند. به همین دلیل است که عسل عضو اصلی بیش‌تر ماسک‌هایی که از مواد طبیعی تهیه می‌شوند. استفاده از ماسک عسل بهترین روش برای مرطوب نگه داشتن پوست، پاکسازی منافذ پوست، لایه‌بردار ملایم، التیام‌دهنده جای زخم، درمان آکنه و جوان‌‌ساز پوست است. برای آشنایی با انواع ماسک عسل برای صورت می‌توانید به وبلاگ هانیلی مراجعه کنید.

خواص عسل

خواص مهم عسل و ترکیبات فوق‌العاده‌ی آن

خواص عسل و دارچین

عسل و دارچین ترکیب فوق‌العاده‌ای است که می‌تواند برای درمان حساسیت، بیماری‌های پوستی، سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه گوارش مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیب فوق‌العاده همچنین می‌تواند برای کنترل عفونت و التهاب، مبارزه با عوامل بیماری‌زای آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. به همین دلیل است که بیش‌تر پزشکان طب سنتی بر این موضوع تاکید دارند که بهتر است عسل به همراه دارچین مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که ترکیب عسل و دارچین با کنترل سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌تواند نقش موثری در کاهش بیماری‌ها و حملات قلبی داشته باشد. این ترکیب همچنین می‌تواند با کاهش زمان بهبود جای زخم و التهابات پوستی، سلامت پوست شما را تضمین کند. در کنار تمامی ویژگی‌های ذکر شده خاصیت چربی‌سوزی ترکیب عسل و دارچین باعث شده است که بیش‌تر پزشکان و مربیان باشگاه این ترکیب را به مراجعان خود توصیه کنند.

خواص عسل

خواص عسل و سیاه دانه

عسل و سیاه دانه هر یک خواص درمانی بیشماری دارند و برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما وقتی این دو ماده شگفت‌‌انگیز با هم ترکیب شوند این خواص شگفت‌انگیز نیز چندین برابر می‌شوند. معجون عسل و سیاه دانه خواص بیشماری دارد که در ادامه برخی از مهمترین آن‌ها را برای شما ذکر می‌کنیم.

  • ترکیب عسل و سیاه دانه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • این ترکیب شگفت‌انگیز می‌تواند یک درمان فوق‌العاده برای سرماخوردگی است.
  • این ترکیب بهترین راه درمان مشکلات گوارشی است.
  • استفاده از این ترکیب به صورت موضعی می‌تواند به رفع جوش و آکنه پوستی کمک کند.

خواص عسل و آویشن

عسل و آویشن یکی از بهترین ترکیباتی است که برای سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی استفاده می‌شود. این ترکیب باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی می‌شود و می‌تواند اعصاب را تقویت کرده و منجر به تسکین فرد شود. البته ناگفته نماند که بیش‌ترین کاربردی که برای عسل و آویشن در نظر گرفته شده است کاهش دردهای مفصلی و تسکین دردهای روده و شکمی و درمان تنگی نفس است.

ترکیبات فوق‌العاده‌ی عسل با مواد دیگر:

  • ترکیب عسل و روغن‌زیتون و ماساژ آن روی پوست سر باعث تقویت مو می‌شود.
  • خوردن ناشتا ترکیب آب ولرم، آب‌لیمو تازه و عسل به پاک‌سازی بدن کمک می‌کند.
  • ترکیب آب سیر و عسل باعث تنظیم فشارخون می‌شود.
  • ترکیب عسل، دارچین در آب جوش کمک به بهتر شدن نفخ معده می‌کند.
  • ترکیب عسل با آب‌لیمو و استفاده هر روز ن به‌صورت موضعی روی پوست، در از بین بردن لک‌های پوستی تاثیر زیادی دارد.

خواص انواع عسل طبیعی

1)خواص عسل گون

گون نوعی گیاه دارویی است که از ریشه آن در داروسازی استفاده می‌شود. این گیاه یکی از مواد مفید برای تقویت کبد، مبارزه با باکتری و ویروس، درمان سرطان و … است. بنابراین اگر این گیاه مفید به همراه عسل استفاده شود، خواص شگفت‌انگیز بی‌شماری خواهد داشت. ترکیب فوق‌العاده عسل و گون خاصیت ضد التهاب و ضد آلرژیک دارد و یکی از بهترین راههای بهبود سرماخوردگی است. این ترکیب همچنین به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان مفید، یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

مصرف عسل گون می‌تواند راه‌حل مناسبی برای افرادی باشد که به کم‌خونی مبتلا هستند. استفاده مداوم از این ترکیب طبیعی همچنین می‌تواند سبب تقویت حافظه، تقویت معده، بهبود یبوست و کاهش بیماری‌های قلبی شود. جالب است بدانید که عسل گون به عنوان یکی از بهترین مواد برای بهبود دردهای مفصلی و استخوانی و آرتروز شناخته شده است.

خواص عسل

2)خواص عسل کنار

عسل کنار یکی از بهترین ترکیباتی است که می‌توان برای عسل در نظر گرفت. این ترکیب فوق‌العاده بهترین راه درمان مشکلات کبدی و زخم معده است. در طب سنتی نیز همواره این ترکیب برای تقویت قوای جسمی و جنسی، افزایش حافظه، رفع گرفتگی عضلات و رفع مشکلات گوارشی توصیه شده است.

البته در کنار تمام این ویژگی‌های ذکر شده می‌توان به درمان زخم‌های دستگاه گوارشی، کاهش کلسترول، درمان سرماخوردگی، کاهش دمای بدن، درمان کم خونی، بهبود زخم‌های سطحی و … نیز اشاره کرد. بنابراین در صورت داشتن هر یک از مشکلات ذکر شده، می‌توانید با مشورت پزشک خود از این ترکیب برای رفع یا درمان این عارضه استفاده کنید.

خواص عسل

3) عسل مرکبات

عسل مرکبات از شهد گرفته شده از شگوفه‌های درخت نارنج که به بهار نارنج معروف هستند بدست می‌آید؛ این عسل دارای رنگ کهربایی روشن است و همچنین از مرکبات پرتغال و لیمو نیز بدست می آید. این محصول طعم خوشایندی دارد و مزایا و خواص دارویی فراوانی نیز شامل می‌شود؛ از خواص عسل مرکبات می‌توان به

تقویت حافظه، ضدعفونی کننده، اشتها آور، مقوی معده، ضد تهوع اشاره کرد. که دارای رنگ کهربایی روشن می باشد.

خواص عسل

4)خواص عسل چهل گیاه

عسل طبیعی عسلی است که توسط زنبورهای عسل و از شهد و گرده گل‌ها و گیاهان مختلف تهیه می‌شود. بنابراین عسلی که بسیاری از زنبورداران از طریق شهد مصنوعی تهیه می‌شود، عسل چهل گیاه محسوب نمی‌شود. عسل چهل گیاه درمان قطعی بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی است. در ادامه برخی از خواص عسل چهل گیاه را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم. تقویت حافظه، کاهش کلسترول، کاهش تری گلیسیرید، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون، تقویت قدرت بینایی و … از جمله مهمترین فواید عسل طبیعی برای افراد است.

خواص عسل

5)عسل یونجه

همان‌طور که اسم این نوع عسل می‌توان حدس زد این عسل از شهد و گرده گل‌های یونجه تولید می‌شود؛ این محصول دارای رنگی روشن و سفاف است که در صورت رس بستن کمی تیره و کدر می‌شود؛ خواص فراوانی برای سلامتی داشته و طرفدارن زیادی دارد.

6) عسل شوید

بخش عمده شهد مورد استفاده زنبور برای ساخت این عسل از گیاه شوید می‌باشد و رنگ آن کهربابی است. زنبورها برای حفظ بقا و سلامت خود از شهدها و گرده‌های گیاهان مختلف تغذیه می‌کنند. لذا منظور ما از عسل شوید عسلی است که عمده شهد آن از گیاه شوید باشد نه تمام آن؛ زیرا امکان ندارد زنبور به طور صد در صد از یک گیاه تغذیه کند و سراغ گیاهان دیگر نرود.

7) عسل گشنیز

این محصول که از شهد گیاه گشنیز تولید می‌شود دارای رنگ کهربایی‌ست. همچنین درمانی موثر برای اعصاب، سردرد، سرماخوردگی، سرفه، آلرژی و حساسیت می‌باشد.

8) عسل اقاقیا

بخش عمده شهد مورد استفاده برای تولید این نوع عسل از شکوفه‌های اقاقیا می‌باشد؛ رنگ این محصول به کهربایی روشن است.

مصرف عسل اقاقیا بخاطر خواص دارویی فراوان برای کودکان توصیه می‌شود. از خواص دارویی آن می‌توان به تقویت حافظه، نشاط آوری، خواب آوری، ضد کم خونی، درمان ناراحتی‌های صفرا، ملین و خواب‌آور بودن آن اشاره کرد.

9) عسل مریم گلی

بخش عمده شهد مورد استفاده آن از گیاه مریم گلی است. از خواص دارویی آن می‌توان به تقویت مغز و آرام بخش بودن، بهبود سوءهاضمه و نفخ، اعصاب و دیابت نام برد.

10) عسل زرشک

شهد غالب برای تولید این محصول از درختچه زرشک می‌باشد. این عسل با رنگ کهربایی روشن دارای خواص زیادی مثل کاهش فشارخون، رفع جوش و لک بدن است.

11) عسل سیاه دانه

خواص عسل سیاه دانه

بخش عمده شهد مورد استفاده آن از شهد گل‌های سیاه دانه می‌باشد. گاهی اوقات اگر یک گونه گل تامین کننده ۵۰ درصد یا بیشتر، تامین کننده منابع شهد یک عسل باشد، آن را به نام آن گل می نامند. عسل سیاه دانه خواص بی‌شماری دارد که می‌توان در این میان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  پیشگیری و درمان سرطان
  • کاهش ۷۰ درصدی خطر ابتلا به دیابت
  • درمان بیماری‌های معده

12) عسل رازیانه

عسلی که شهد غالب آن از گیاه رازیانه است؛ این محصول بیشتر مورد علاقه خانم‌ها می باشد و دارای رنگ کهربایی روشن است. از خواص درمانی فراوان عسل رازیانه می‌توان به درمان اختلالات قاعدگی بانوان و افزایش شیر مادر اشاره کرد.

13) عسل کتیرا

عسل کتیرا محصولی از منطقه گلیل، در استان خراسان شمالی و در ۷۰ کیلومتری شمال شهرستان شیروان و در حدود نوار مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد بدست می‌آید. گلیل یکی از مناطق محافظت شده ایران است که بدلیل جلوگیری از چرای دام و دیگر بهره‌برداری‌ها دارای محیطی دست نخورده، بکر و دارای تنوع پوشش گیاهی می‌باشد. از خواص مهم آن می توان به درمان بیماری های معده و گوارش در سریع ترین زمان ممکن اشاره کرد.

14) عسل اکالیپتوس

این محصول معمولا از گونه گلوبولوس که شناخته شده‌ترین آن‌ها گونه اکالیپتوس می‌باشد، برداشت می‌شود. این عسل دارای رنگ کهربایی تیره بوده و دارای خواص فراوانی است؛ از خواص عسل اکالیپتوس می توان به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌های بافت تنفسی، التیام و درمان سریع زخم‌ها، درمان سرفه و سرماخوردگی نام برد.

15) عسل خارشتر

میوه این گیاه را ترنجبین (تَراَنگَبین) می‌نامند که به معنی عسل تر است و توسط زنبور از گل‌های خار جمع آوری می‌شود، این عسل با رنگ زرد کهربایی، عسلی کاملا ارگانیک و طبیعی است.

خواص عسل خارشتر تسکین دردهای رماتیسمی، ضد التهاب مثانه، دفع سنگ های ادراری، درمان ورم پروستات، خواب آور، تقویت کننده حافظه، تقویت کننده معده و سیستم گوارش، تقویت مغز و اعصاب است.

16) عسل اسطوخودوس

اسطوخودوس به خانواده نعناع، یعنی نعناعیان تعلق دارد. خواص دارویی عسل اسطوخودوس می‌توان به ضد قارچ بودن، بهبود زخم، خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار زیاد اشاره کرد.

17) عسل مانوکا

این محصول بسیار با ارزش و کمیاب در مناطقی از جنگل‌های نیوزیلند و استرالیا توسط زنبورهای عسل از شهد درخت مانوکا  که نام علمی گونه وحشی آن Leptospermum scoparum است تهیه می‌شود و کیفیت بالایی دارد. بهبود زخم، خواص ضد باکتری، کاهش کلسترول بالا، کاهش التهاب، کاهش رفلاکس اسید و درمان آکنه از خواص عسل مانوکا می‌باشد.

18) عسل وحشی

زنبورهای که عسل وحشی را تولید می کنند، ریز هستند و با زنبورهای پرورشی تفاوت دارند. این زنبورها در بلندای درختان، شکاف صخره‌ها در کوهستان ها کلنی می‌سازند و در قرآن کریم صراحتاً به این عسل اشاره شده است. عسل وحشی خواص تمامی گیاهان کمیاب را دارد و برای بهبود بسیاری از بیماری ها مناسب می‌باشد. همچنین مصرف آن برای ورزشکاران و سایر افراد توصیه می‌شود.

دیگر خواص عسل

خواص عسل و فواید بی شمار آن

خواص عسل برای معده

اگر به دنبال یافتن درمانی برای کاهش درد، نفخ، ترش کردن و تقویت معده هستید و یا از زخم معده رنج می‌برید می‌توانید با استفاده از عسل این مشکلات را رفع کنید. چرا که عسل بهترین راه درمان مشکلات گوارشی است. جالب اینجاست که در بیش‌تر موارد پزشکان طب سنتی توصیه اکید دارند که عسل به صورت ناشتا مورد استفاده قرار گیرد. البته برای درمان مشکلات معده و گوارشی معمولا از ترکیب عسل با سایر مواد مانند آرد گندم، ماست یا هر ماده دیگری استفاده می‌شود.

خواص عسل برای کودکان

علاوه بر تمامی ویژگی‌های ذکر شده، عسل سرشار از آهن است و نقش موثری در افزایش هموگلوبین خون دارد. بنابراین می‌تواند ماده‌ی مفیدی برای رفع کم خونی کودکان باشد. از طرفی عسل به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی می‌تواند برای درمان اسهال کودکان مورد استفاده قرار گیرد. عسل می‌تواند با شیر گاو ترکیب شده و برای کودکانی که از نعمت شیر مادر محروم هستند، به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش و ضد نفخ استفاده شود. این ترکیب می‌تواند راهی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها باشد. عسل همچنین راه مناسبی برای درمان شب ادراری در کودکان و کمک به رشد و سلامت آن‌ها است.

 درمان سرفه با خوردن عسل

در فصل زمستان یکی از رایج‌ترین مشکلات سرماخوردگی و سرفه‌های پی در پی است که خوردن عسل یکی از بهترین روش‌ها برای درمان آن می‌باشد. عسل دیواره‌ی گلو را پوشش داده و باعث تسکین گلو درد می‌شود. با خوردن عسل، این ماده به عنوان یک غشای محافظتی روی گلو قرار می‌گیرد و کمک به خوب شدن سرفه می‌کند.
سازمان جهانی بهداشت (who) عسل را به عنوان ماده‌ای که تحریک و التهاب را کاهش می‌دهد معرفی می‌کند.

خوردن عسل و درمان آلرژی

یکی دیگر از خواص عسل، درمان آلرژی در افراد است؛ گرچه شاید بعضی افراد خود نسبت به عسل آلرژی داشته باشند؛ اما بعضی افراد به‌خصوص در فصل بهار دچار آلرژی فصلی می‌شوند، مثلا آبریزش بینی و یا خارش چشم، و اکثر این آلرژی‌ها به علت گرده افشانی گل‌ها اتفاق می‌افتد. عسل به‌خاطر داشتن مقدار کمی گرده‌ی گل، مثل واکسن عمل کرده و از این طریف، شما با خوردن عسل و وارد کردن گرده‌ی گل به بدن خود، آنتی بادی‌هایی که تولید می‌شوند، با گرده‌ی گل مبارزه کرده و در برابر آن گرده حالت دفاعی پیدا می‌کند. اگر بدن شما بعد از مصرف عسل در مقابل آن گرده قرار بگیرد، سیستم ایمنی بدن آن را از بین می‌برد و ایمنی بدن تقویت می‌شود.
برای کاهش علائم آلرژی مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری، عسل توصیه می‌شود، البته باید دقت داشته باشید که عسل باید از منطقه‌ی محل زندگی خود شما تهیه شده باشد.

عسل مسکن زخم‌ها و سوختگی‌ها

از عسل برای تسریع بهبودی زخم و سوختگی به صورت موضعی بسیار استفاده می‌شود چرا که به علت داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی و همچنین به دلیل آن‌که شهد بدست اومده از زنبورهای عسل، دارای آنزیم گلوکز اکسیداز است که به دلیل آزاد شدن مقدار کمی پراکسید هیدروژن در زمان استفاده بر روی زخم، به پاکسازی زخم هم کمک می‌کند.

رفع بی‌خوابی با خوردن عسل

خوردن عسل به رفع بی‌خوابی کمک می‌کند، خوردن عسل طبیعی، چند ساعت قبل از خواب، تا حدود زیادی بی‌خوابی شما را رفع می‌کند.
با خوردن عسل قبل از خواب، شیرینی عسل باعث بالا رفتن انسولین خون شما شده، که باعث آزاد شدن سروتونین در بدن می‌شود. بعد، بدن سروتونین را به ماده‌ای شیمیایی به نام ملاتونینه که به خواب شما کمک می‌کند تبدیل کرده، علاوه بر سروتونین، آمینواسیدهایی که در عسل وجود دارند، به تولید آمینواسید تریپتوفان کمک کرده و از این طریق تریپتوفان به مغز  می رسد و در مرحله‌ی آخر به ملاتونین تبدیل می شود، بنابراین مقدار ماده‌ی زیادی برای کمک به خواب بهتر، در مغز شما ایجاد شده است. شما می‌توانید عسل را در شیر حل کنید.

عسل و مبارزه با عفونت

دانشمندان دانشگاه آمستردام در تحقیق که در سال 2010 انجام گرفته است گزارش دادن که عسل، توانایی از بین بردن باکتری به نام دفنسین را دارد.

عسل از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند

درمان با خواص عسل

عسل خواص بازدارندگی کارسینوژن دارد و از این طریق باعث جلوگیری از رشد تومورها می شود. ترکیبات فنولی فوق‌العاده درون عسل، باعث خواص ضد متاستازی می‌شود که می‌تواند با تومور و سرطان مبارزه کند. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در عسل از سرطان جلوگیری می‌کند.

درمان آکنه با استفاده از عسل

یکی از مهم‌ترین خواص دارویی عسل که در صنعت آرایشی بهداشتی بسیار مورد استفاده می‌باشد، مرطوب نگه داشتن پوست است، عسل دارای مواد جذب کننده‌ی رطوبتی قوی بوده، که باعث مرطوب شدن پوست شما می‌شود و باکتری‌های آکنه را از بین می‌برد.

جلوگیری از پیری زودرس با عسل

آنتی‌اکسیدان موجود در عسل طبیعی، به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. شما با خوردن روزانه عسل، با وارد کردن آنتی‌اکسیدان به بدنتون از پیری زودرس جلوگیری می‌کنید.

مضرات مصرف عسل

تا اینجای کار از خواص بی شمار عسل صحبت کردیم و این ماده شگفت انگیز درمان بسیاری از بیماری هاست اما در عین حال ممکن است عوارضی نیز داشته باشد. اولین نکته در مورد عسل تصفیه تحصیح آن است. عسل گرم یا تصفیه نشده ممکن است با خطرات بهداشتی همراه باشد. شما می توانید از مزایای فراوان عسل خام لذت ببرید اما اطمینان خاصل کنید که از یک منبع مطمئن آن را خریداری کرده اید.

بعضی از خطرات احتمالی عسل عبارتند از:

1- آلرژی

بعضی افراد به مصرف فراورده های زنبور عسل آلرژی داشته و برای همین علت پس از مصرف عسل ممکن است واکنش های آلرژیک مانند: خارش و التهاب در آن ها بروز پیدا کند. در صورت عوارض آلرژیک حادتر فرد ممکن است با علائم جدی تری مانند تنگی نفس، فشار خون پایین،سرگیجه، خستگی و یا نارسایی قلبی که حتی ممکن است به مرگ افراد منجر شود.

2- مسمومیت

عسل ممکن است حاوی آندوتوکسین (سمی را گویند که در باکتری وجود دارد و تنها پس از تجزیه، مردن یا متلاشی شدن آزاد می‌شود) داشته باشد و اگر مقدار زیادی از آن مصرف شود، ممکن است فرد را دچار مشکل کند. این مواد شیمیایی برای سیستم عصبی مانند سم هستند و باعث ایجاد علائمی مانند: ضعف، سرگیجه، عرق کردن، حالت تهوع، استفراغ و احساس خستگی شود.

3- مسمومیت غذایی

علاوه بر وجود باکتری آندوتوکسین در عسل که پیشتر گفته شد؛ ممکن است این خطر نیز وجود داشت باشد که عسل گاهی با میکروب های گیاهی و زنبورها آلوده شده باشد. مسئله آلوده شدن عسل در طول زمان جمع آوری، تولید و پردازش نیز ممکن است وجود داشته باشد. پس سعی کنید عسل را از زنبوردارن واقعی و مطمئن تهیه کنید.

4- بوتولیسم نوزادان

عسل خام یک منبع بالقوه اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم می باشد؛ به همین دلیل مصرف عسل با وجود تمام مزایای که برای کودکان دارند توصیه شده است به کودکان زیر دو سال عسل ندهید زیرا خطر بوتولیسم دارد. بیماری نادر ناشی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم، می تواند موجب اختلالات عصبی و فلج در نوزادان شود.

۵- عوارض دیابت

مصرف عسل خام با تغییرات کلسترول، تری گلیسرید و قند خون مرتبط است. بنابراین در بیماران دیابتی، مصرف زیاد آن می تواند کلسترول را زیاد کند و باعث افزایش قند خون شود.

استانداردهای بین المللی عسل

استانداردهای بین المللی خواص عسل

شاید عسل تعاریف مختلفی در ذهن افراد داشته باشد اما از لحاظ بین المللی تعریفی مشخص و عرضه آن قوانین مختص به خود را دارد. اولین تعریف عسل در قانون اولیه سازمان غذا و دارو سال ۱۹۰۶ به شرح زیر است:
عسل عبارت است از شهد و ترشحات طبیعی ساخارین گیاهی که توسط زنبور در شان جمع آوری، اصلاح و ذخیره می گردد و حاوی کمتر از ۲۵ درصد آب، کمتر از ۲۵ درصد خاکستر و کمتر از ۸درصد ساکارز است.
تولیدکنندگان عسل برای حضور در بازار جهانی به استانداردهای بین المللی نیاز دارند. این استانداردها در جلسات و نشست های متخصصین  با توجه به جمع بندی نتایج حاصل از آزمایشات روزانه ای که در آزمایشگاه های مرجع بر روی عسل های ارسالی از کشورهای مختلف انجام می شود، بدست می آیند. با نگاهی بر آمار و ارقام تصویب شده توسط استانداردهای بین المللی می توان دریافت که عسل ایران می تواند به درجات بالایی از استاندارد جهانی دست یابد و این امر وابسته به سه شرط است:

  1. حفظ عناصر مفید و آنزیم های عسل (حرارت ندادن آن)
  2. مخلوط نکردن با شربت حاصل از تغذیه دستی
  3. آلوده نکردن آن به سموم و داروها

در این مطلب سعی کردیم برخی از مهم‌ترین خواص عسل طبیعی را که برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. پیش‌تر نیز در مورد فواید عسل اطلاعاتی را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم که اطلاع از این خواص و ویژگی‌ها می‌تواند به شما و حفظ سلامت شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید