10 نکته کلیدی درباره تاثیر عسل بر سرماخوردگی

شروع هوای سرد، بیشتر یادآور آنفولانزا یا سرماخوردگی‌های شدید است. تاثیر عسل بر سرماخوردگی در فصل سرما با افزایش سیستم ایمنی بدن شما، انکار ناپذیر است، برای سالم ماندن در فصل سرما و جلوگیری از آنفولانزا رعایت کردن 10 نکته کلیدی بسیار مفید می‌باشد.

امسال در کشور با آنفلوانزا شدیدی که یک رشته بیماری بسیار سخت و زننده از آنفولانزاست، روبرو شده‌ایم؛ بنابراین با تقویت سیستم ایمنی بدن خود تا حد امکان سالم بمانید.

علائم یک سرماخوردگی معمولا یک یا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی ظاهر میشود. نشانه ها و علائم، که ممکن است از فرد به فردی دیگر متفاوت باشد،این عوامل شامل موارد زیر است:

  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • سرفه
  • درد خفیف بدن یا سر درد خفیف
  • عطسه کردن
  • تب کم درجه
  • به طور کلی احساس ناخوشی (ضعف)

 تاثیر عسل بر سرماخوردگی

نه تنها خود عسل، بلکه سایر محصولات زنبورعسل بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. با هم در مورد عسل و سایر محصولات زنبور عسل جهت جلوگیری از سرماخوردگی صحبت می‌کنیم.

1-عسل

بسته سلامتی زمستانی شما با یک عسل طبیعی کامل می‌شود.ترکیب عسل و شیر یا عسل و لیمو در افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر بسیاری دارد.

2- عصاره بره موم

عصاره بره موم و تاثیر عسل بر سرماخوردگی

علاوه بر تاثیر عسل بر سرماخوردگی، یک راه عالی برای تقویت ایمنی بدن، زمانی‌که احساس می‌کنید ممکن است بیمار شوید، مصرف بره موم است. عصاره بره موم ضد عفونی کننده طبیعی‌ست. این محصول عالی را می‌توان به نوشیدنی‌های گرم اضافه کرد. بره موم برای بسیاری موارد دیگر مانند بهبود عفونت‌ها و زخم‌های سرد نیز استفاده می‌شود.

بره موم، رزین چسبنده‌ای است که از جوانه درختان خاصی سرچشمه می‌گیرد. گاهی اوقات “چسب زنبور” نیز نامیده می‌شود. بره موم با مواد ترشح شده از غدد مخصوص قسمت زیر شکم زنبور عسل ترکیب شده  و توسط زنبور عسل برای کاهش اندازه ورودی کندو، گچ کردن سوراخ‌های ناخواسته به خارج، پوشاندن بیش از آن و استرلیزه کردن مواد آلی مرده (حشرات)، عقیم سازی فضای داخلی سلول‌ها و در آخر برای ضدعفونی کردن کندو استفاده می‌شود.

برای همین منظور پروپولیس یا بره موم خاصیت ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیکی، ضد باکتریایی، ضد قارچ و حتی ضد ویروسی دارد . بخشی از خاصیت ضد میکروبی در برابر باکتری‌ها و عفونت‌های قارچی مختلف ناشی از گالانژین، اسید کافئیک و اسید فرولیک در بره موم باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و از بین بردن هر عفونت و میکروبی در بدن می‌شود و از این طریق از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند.

3-آب لیمو و عسل

تاثیر عسل بر سرماخوردگی

دو سوم بدن شما از آب ساخته شده است، بنابراین مصرف آب مهم‌ترین کار را در زمستان برای سلامتی بدن انجام می‌دهید. بخاطر هوای سرد، کمتر احساس تشنگی می‌کنیم و علاقه بیشتر به نوشیدنی‌ها گرم داریم، اما سعی کنید روزانه هشت لیوان آب بنوشید.

اگر از نوشیدن آب خسته شده‌اید، سعی کنید آب گرم را با آبلیمو و عسل اضافه شده بنوشید، قدرت ضد باکتریایی عسل و لیمو آن‌را به عنوان یک ماده مقوی عالی برای معده تبدیل کرده است

4- ژل رویال

یکی از مواد کم‌یاب و بسیار مفید زنبور عسل، ژل رویال، غذای ملکه کندو می‌باشد؛ که با خواص بی‌نظیر خود سبب طول عمر طولانی زنبور ملکه و باروری آن می‌شود. این ماده برای بدن انسان نیاز خواص شگرفی دارد که یکی از آن‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلف است.

5- پیاز خام و عسل

شاید باور نکردنی باشد اما یکی از ترکیبات خوب برای تاثیر عسل بر سرماخوردگی، ترکیب آن با پیاز قرمز است. برای تهیه این ترکیب یک پیاز قرمز را به خوبی رنده کنید تا زیر دندان احساس نشود و آن‌را با عسل مخلوط کنید؛ اجازه دهید عسل و پیاز به خوبی باهم ترکیب شده و به اصطلاح در هم بخوابند. قبل از خواب و روز بعد یک قاشق چایخوری از آن را میل کنید.

۳ تا ۴ روز از این داروی طبیعی استفاده کنید تا سرماخوردگی شما هرچه سریع‌تر خوب شود.

6-ورزش کردن و خواص عسل برای ورزشکاران

ورزش و تاثیر عسل بر سرماخوردگی

فعالیت بدنی برای سلامتی در زمستان ضروری است. به طور معمول ورزش خود را در طول زمستان ادامه دهید. ورزش عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، سطح استرس خود را کاهش داده و وزن را پایین نگه می‌دارد. همیشه سعی کنید حداقل نیم ساعت ورزش را به فعالیت‌های روزانه خود اضافه کنید.

عسل نه تنها برای ورزشکاران و بدنسازان تاثیرات باورنکردنی دارد، بلکه تاثیر عسل بر سرماخوردگی با یک نوشیدنی عسل در حین ورزش دو برابر می‌شود. همه ورزش‌ها نباید در ورزشگاه باشند. در روزهای زیبای زمستان به بیرون بروید و هوای تازه مورد نیاز خود را نفس بکشید. تنفس عمیق، ورزش و آرامش در هوای تازه باعث می‌شود احساس شگفت‌انگیزی داشته باشید و باتری‌های بدن خود را به طور کامل شارژ کنید.

7- زنجبیل و لیمو و عسل

زنجبیل و لیمو و تاثیر عسل بر سرماخوردگی

 

یک ظرف شیشه‌ای ۲۵۰ گرمی تهیه کنید. یک چهارم لیمو را به قطعات کوچک تقسیم کنید. یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را به همراه قطعات برش خورده لیمو در شیشه بریزید. سپس عسل را درون شیشه ریخته و بگذارید چند ساعت بماند. ۱ یا ۲ قاشق چای خوری از عسل را به آب گرم و یا هر نوشیدنی دیگر اضافه کنید و میل نمایید.تاثیر عسل بر سرماخوردگی و ترکیب آن با زنجبیل و لیمو بسیار زیاد است.

8- فلفل سیاه و عسل

تاثیر عسل بر سرماخوردگی و از بین بردن سرفه بعد از سرماخودرگی با مخلوط کردن یک قاشق غذاخوری عسل با پودر فلفل سیاه و مصرف آن مشکلات عفونت قفسه سینه را نیز کاهش می‌دهد.

9-عسل و سیر

سیر گیاهی شگفت‌انگیز با خواص ضد التهابی و ضد باکتری  است که خود به تنهایی باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود. پس مصرف یک قاشق رنده شده سیر و عسل برای درمان سرفه و سرماخوردگی بسیار مفید می‌باشد.

10- عسل، لیمو و دارچین

لیمو و دارچین و تاثیر عسل بر سرماخوردگی

تاثیر عسل بر سرماخوردگی با مصرف آن به طور منظم  و ترکیب عسل و لیمو به همراه دارچین بسیار موثر است. به منظور تهیه این مخلوط آب نصف لیمو را در نصف فنجان آب گرم مخلوط کنید. ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای خوری دارچین را به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند و سپس میل بفرمایید.

تاثیر عسل بر سرماخوردگی انکار ناپذیر است اما در مصرف عسل باید به چند نکته توجه داشته باشید. قبل از دادن عسل به کودکان خود با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است کودک به داروهای طبیعی حساسیت داشته باشد؛ همچنین ممکن است تعدادی از افراد به عسل و دارچین حساسیت داشته باشند. قبل از انجام درمان حتما با پزشک مشورت کنید.

عسل بهتر است خام، آلی و بدون دست کاری باشد تا بهترین نتایج را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید