برای نجات زنبورهای عسل چه کار میتوان کرد؟

مدت زمان طولانی‌ست که زنبورها در کنار انسان‌ها حتی در محیط شهری زندگی می‌کنند. اما با کاهش جمعیت  زنبورهای عسل از سال 2006 تا کنون محققان در تلاشند تا راهی برای نجات زنبورهای عسل از خطر انقراض بیابند. چرا که بسیاری از گیاهان و درختان میوه بدون وجود زنبور عسل قادر به گرده‌افشانی نیستند. بنابراین اگر زنبورهای عسل از بین بروند، نسل این گیاهان نیز منقرض خواهد شد.

بلافاصله بعد از شنیدن این خبر برای کمک و نجات زنبورها، نمی‌توانید کندو زنبورهای عسل را روی سقف یا حیاط پشتی خانه خود نگهداری کنید. برای کاهش خطر از بین رفتن زنبورها می‌توان به روش‌های دیگری عمل کرد. تنها با چند روش ساده و تغییری کوچک در محیط خانه یا خیابان می‌توانید به نجات بیشتر زنبورها کمک کنید.

راه‌‌های نجات زنبورهای عسل

1) کاشت گیاهان مورد علاقه زنبورها

همان‌طور که بسیاری از گیاهان برای گرده‌افشانی به زنبورها نیاز دارند، زنبورها نیز به گرده گیاهان نیازمند هستند اما نه همه گیاهان. زنبورها به گل‌های با رنگ‌ آبی، بنفش و زرد بیشتر جذب می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید با کاشت گیاهانی به رنگ مورد دلخواه زنبورها و مناسب منطقه خود، در حفظ بیشتر زنبورها کمک کنید. تحقیقات نشان داده است؛ اگر 10 گیاه مناسب و مورد علاقه زنبورها در یک باغچه کاشته شوند، زنبورهای بسیاری را به طرف خود جذب می‌کند.

2) کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی

بیشتر مواد شیمیایی که برای حفظ باغ و چمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای زنبورها کشنده هستند؛ در واقع آفت‌کش‌ها به طور مستقیم زنبورها را نمی‌کشند؛ بلکه با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن زنبورها باعث تضعیف بدن آن‌ها در برابر انواع انگل‌ها یا بیماری‌ها شده و در نهایت باعث مرگ درصد بیشتری از آن‌ها می‌شوند. شما می‌توانید به جای استفاده از کودهای شیمیایی، با ایجاد استراتژی خاص، جهت مدیریت استفاده از آفت‌کش‌ها و استفاده از کود طبیعی، کودهای آلی و کنترل شده بیولوژیکی، به حفظ محیط زیست و سلامت زنبورهای کمک کنید.

3) دیرتر از قبل چمن‌ها را کوتاه کنید

شما هم هر روز در حال کوتاه کردن علف‌های هرز اطراف خانه خود هستید؟ هیچ‌گاه فکر نکرده‌اید که با فاصله‌های زمانی بیشتری می‌توانید این‌کار را انجام دهید؟

بسیاری از علف‌های هرز معمولی مانند شبدر و قاصدک‌ها، گیاهان مورد علاقه زنبورها هستند. یک پیشنهاد ساده داریم، علف‌های هرز اطراف خانه را به سرعت و هر روز کوتاه نکنید. در میان چمن‌ها دانه‌های گل بپاشید، بعد از رشد گل‌ها و مرتب کردن آن‌ها خواهید دید چمن‌ها بسیار زیباتر دیده می‌شوند، و این کار به نجات زنبورهای عسل نیز بسیار کمک می‌کند.

4)گودالی از پلاستیک و کود گیاهی

بسیاری از زنبورهای بومی در خاک زندگی می‌کنند، اما آن‌ها می‌توانند در لایه‌های زخیم تراشه‌های چوب یا لایه‌های که با پوشش پلاستیکی مسدود شده‌اند، نیز زندگی کرده و کندو درست کنند. پس بهتر است یاد بگیرید که موقع کوتاه کردن چمن‌ها به شیوه‌ای آن‌ها را کوتاه کنید؛ که زنبورها را از داخل گودال‌های خاک فراری ندهید.

5)محیط زیست و حیوانات را بیشتر دوست داشته باشیم.

بزرگترین تهدید برای زنبورهای عسل گسترش شهرهاست. گسترش شهر و مدیریت انسانی زمین و محیط زیست، باعث از بین رفتن زیستگاه طبیعی زنبورها شده است؛ اما شما می‌توانید این روند را تغییر دهید.

با کاشتن گل‌های وحشی و گیاهان بومی در امتداد جاده‌ها و مناطق عادی و همچنین رشد هوشمندانه گیاهانی که توسعه شهری باعث کاهش محسوس بافت زیستی آن‌ها شده است؛ از زندگی حشراتی مانند زنبورها دفاع کرده و به نجات جمعیت زنبورهای عسل کمک کنید.

هرگز برای کمک به محیط زیست دیر نیست و کمک به زنبورها ساده‌ترین راه برای شروع شماست.

دیدگاهتان را بنویسید