رنگ و طعم عسل طبیعی را بشناسید

رنگ و طعم عسل طبیعی را چطور بشناسیم؟

طعم و رایحه عسل طبیعی

از نظر زنبورداران رایحه و طعم مهمترین ویژگی یک عسل طبیعی است اما کمتر زنبورداری اطلاعات دارد که روش زنبورداری و عملیات فرآوری در طعم عسل بسیار موثر است. رنگ و طعم عسل طبیعی برای همه ما خوشایند است ولی عسل تغذیه ای و یا عسلی که با استفاده از روش های مصنوعی ساخته می شود برای هیچکس لذت بخش نیست. طعم عسل معمولاً بستگی به منبعی دارد که زنبور شهد را از آن تهیه کرده است و درست به همان اندازه که گیاه مختلف در طبیعت وجود دارد عطر و طعم عسل ها نیز متفاوت است. در بسیاری از مناطق بسته به اینکه اقلیم گیاهی آن منطقه از چه گیاهانی تشکیل شده است یک طعم عسل محبوبیت بیشتری دارد و اهالی آن منطقه به طعم آن عسل عادت کرده‌اند و آن را به سایر طعم ها ترجیح می دهند.

طعم عسل معمولاً در اثر حرارت و یا شرایطی که عسل در آن ذخیره شده است تغییر می کند حرارت دادن زیاد علاوه بر اینکه باعث کاهش رایحه عسل می شود طعم ناخوشایند قندی و اسیدها و مواد پروتئینی را به آن می دهد. البته گاهی برای جلوگیری از شکرک زدن عسل آن را می توان کمی حرارت داد اما حتماً باید دقت شود که میزان حرارت و مدت زمانی که عسل تحت حرارت قرار می گیرد تنظیم شود.

رنگ عسل طبیعی

ما اطلاعات خیلی کمی در مورد ترکیباتی داریم که مسئول تشکیل رنگ عسل هستند رنگ عسل مانند سایر ویژگی های آن بسیار متغیر و متفاوت از یکدیگر است یک عسل طبیعی تقریباً بدون رنگ است و یا بین زرد نخودی یا رنگ قهوه ای تیره متغیر است.

دانشمندان دریافته اند که عسل کم رنگ، کمتر در آب و بیشتر در چربی حل می شود برعکس این قضیه در مورد عسل تیره رنگ صادق می باشد. رنگ های حلال در چربی معمولا از نوع رنگ های گیاهی هستند. دانشمندان دیگری پلی فنول هایی را در ۲۵ مورد از ۹۲ ماه عسل کشف کردند و مشاهده کردند که آنها در معرض هوا به مواد تیره رنگ اکسید می شود. گروهی از دانشمندان دیگر معتقدند که رنگ عسل از ملانوئیدین حاصل از واکنش آمینو کریپنیل و رنگدانه فلاونوئیدی که شهد یا عسل از گرده استخراج می‌کند تشکیل می شود که محصول واکنش دادن فروکتوز با اسیدهای آمینه می باشد. محیط های اسیدی درقندها تاثیر می گذارند و واکنش مواد فنولی با آهن به طور طبیعی و یا از طریق ظروف بسته بندی عسل و یا وسایل فرآوری در رنگ عسل دخالت دارد همچنین حرارت دیدن عسل باعث تیره رنگ تر شدن آن میشود.

رنگ و طعم عسل طبیعی به یکدیگر وابسته اند و عسل های روشن طعم ملایم و عسل های تیره تند دارد.رنگ عسل معمولاً عامل مهم در رده بندی رسمی اثر نیست ولی بعضی از کشورها از رنگ عسل در سیستم رده بندی عسل استفاده می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید